شناسهٔ خبر: 64181 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

موسوی لارگانی در گفتگو با "نماینده" :

حجم و گستردگی لابی برای جلوگیری از استیضاح فرجی‌ بی سابقه است

موسوی لارگانی/1* در دولت‌های قبلی هم وقتی بحث استیضاح مطرح می‌شد، شاهد یکسری لابی‌ها بودیم ولی این حجم و گستردگی که در حال حاضر در استیضاح وزیر علوم شاهد لابی به عناوین مختلف چه از نظر فشار رسانه‌ها و حتی تماس‌های مکرر مسئولین هستیم، به نظر بی سابقه است

سيد ناصر موسوی لارگانی در گفتگو با نماینده ضمن اشاره به تلاش‌ها و لابی‌ها برای  از اکثریت انداختن استیضاح وزیر علوم تأکید کرد: «در دولت‌های قبلی هم وقتی بحث استیضاح مطرح می‌شد، شاهد یکسری لابی‌ها بودیم ولی این حجم و گستردگی که در حال حاضر در استیضاح وزیر علوم شاهد لابی به عناوین مختلف چه از نظر فشار رسانه‌ها و حتی تماس‌های مکرر مسئولین هستیم، به نظر بی سابقه است».

نماینده مردم فلاورجان در مجلس هشتم و نهم ضمن اشاره به مضمون کلی محتوای تماس‌ها و لابی‌ها در جهت برآورده کردن خواسته‌های مورد نظر و مرتفع کردن مشکلات، تصریح کرد: «با توجه به اینکه خودم در استیضاح چهار وزیر دولت نهم و دهم شرکت داشته‌ام، واقعاً این حجم گسترده لابی را تا به حال ندیده بودم».

وی در ادامه ماهیت افراد تماس گیرنده را از تمام طیف‌ها و گروه‌ها بسته به فراخور خصوصیات هر نماینده دانست و اذعان داشت: «علاوه بر مدیران مختلف حتی چند نماینده‌ مجلس هم مأمور تماس‌ها و ارائه وعده وعیدها شدند»

موسوی لارگانی همچنین وعده وعیدهای داده شده نمایندگان و سایر افراد تماس‌گیرنده به استیضاح کنندگان را عمدتاً از طرف وزارت علوم خواند و اشاره داشت که برخی اوقات نیز از طرف معاون پارلمانی وزارت علوم و یا سایر معاونت‌ها تماس می‌گیرند.

نماینده مردم استان اصفهان، با اشاره به برخی شبهه  افکنی‌ها مبنی بر سیاسی و جناحی خواندن این استیضاح تأکید کرد: « برخی سعی دارند این استیضاح را جناحی و سیاسی جلوه دهند و تأکید کنند که گروه خاصی فقط خواستار استیضاح هستند. ولی به واقع اینگونه نیست و یک طیف خاص به تنهایی خواستار استیضاح وزیر علوم نیستند. افرادی در پست‌های کلیدی وزارت علوم قرار گرفته اند که با نظام جمهوری اسلامی عناد دارند. تا چه اندازه باید هزینه حوادثی مانند ۱۸ تیر و ... را بپردازیم؟ از این نظر به واقع احساس نگرانی هست که این پایگاه و جایگاه،  که آینده‌سازان این کشوردر آن تربیت می‌شوند، به طرفی سوق پیدا کند که این پایگاه علمی به مرکز درگیری‌های لفظی و کشمکش‌های سیاسی رود. »

وی همچنین مطالبات و دغدغه‌های نمایندگان از وزیر علوم را بحث امروز و دیروز ندانست و تصریح کرد: «جلسات متعددی طی ۹ ماه گذشته با وزیر گذاشته شد یعنی از همان زمان که ایشان معاونینش را منصوب کرد؛ در مجلس مورد اعتراض قرار گرفت و بزرگان مجلس به ایشان تذکر دادند. سوالات نمایندگان از ایشان حتی منجر به کارت زرد و هشدار جدی شد ولی ایشان هیچگونه تغییری در رویه خود ندادند تا اینکه به ناچار به استیضاح منجر شد. »

موسوی در خصوص اظهارات یکی از اعضای فراکسیون رهروان مبنی بر پذیرش شرط تغییر مشاوران ظرف ۱۰ روز توسط فرجی دانا و حمایت این فراکسیون از فرجی دانا در روز استیضاح  گفت: «نمی‌دانم کدامیک از عزیزان اظهار نظر کردند، ولی قول وزیر در حال حاضر وعده ای پوچ است. »

وی با اشاره به حضورش در کمیته چهارنفره مأمور به جلسات با وزیر علوم از طرف استیضاح کنندگان تصریح کرد: «همین مورد را چندین مرتبه نمایندگان از ایشان درخواست کردند. آقای صادق مشاور رییس جمهور هم در یکی از جلسات حضور داشت، از وزیر علوم خواسته شد که این تغییر را ایجاد کند و دغدغه‌ها را تا اندازه‌ای کاهش دهد تا اینکه حس شود که وزیر هدفش اصلاح است ولی هیچ تغییری ایجاد نشد. حتی رییس مجلس در جلسه‌ای که منجر به مهلت یکماهه شد همین دغدغه‌ها را مطرح کردند و از وزیر خواستند ولی هیچ تغییر رویه‌ای رخ نداد. در حال حاضر که بحث استیضاح مطرح شده به نظر وعده و وعید دادن جهت انحراف اذهان است» نماینده مردم فلاورجان همچنین یادآور شد: «فراکسیون‌ها باید این دقت را داشته باشند که اقتدار فراکسیون‌ها و نمایندگان به اقتدار مجلس است»

موسوی لارگانی در نهایت با اشاره به نظرسنجی‌ها و نظرات نمایندگان برآیند کلی فضای مجلس را موافق استیضاح دانست و تأکید کرد: «وزیر علوم در روز چهارشنبه قطعاً از مجلس رأی اعتماد مجدد نخواهد گرفت و اکثر نمایندگان با استیضاح کنندگان همراه هستند. به نظر می‌رسد در حال حاضر تنها قصد از مباحث و تهمت‌هایی که مطرح می‌کنند جوسازی است. این اتهامات و جنجال‌ها درحالیست که طبق آمار در دولت اصلاحات آمار قابل توجهی بورسیه داریم که با هزینه بیت المال به خارج از کشور اعزام شدند و حتی بعد از پایان تحصیل به کشور بازنگشتند! اگر بنا به افشاگری باشد مواردی که در دولت‌های قبل بوده را باید توجه کرد نه اینکه دست روی یک دوره خاص بگذاریم. »

نظر شما