شناسهٔ خبر: 64068 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

بیانی در نشست خبری مطرح کرد

اذعان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان بر عدم پیشرفت علمی کشور در دوره وزارت فرجی دانا

دفتر تحکیم/1 دبیر دفتر تحکیم وحدت با اشاره به دلایل استیضاح وزیر علوم گفت: اصلاح‌طلبان و اصولگران بر عدم پیشرفت علمی کشور در دوره وزارت فرجی دانا تأکید دارند.

به گزارش نماینده به نقل از تسنیم، علی بیانی دبیر دفتر تحکیم وحدت در نشست تشکل‌های دانشجویی با موضوع عملکرد وزارت علوم که در دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار داشت: وقتی عملکرد وزارت علوم را در یکسال اخیر بررسی می‌کنیم، می‌بینیم نظرات دوستان اصلاح‌طلب و اصولگرا در خصوص رشد علمی، اگر حاکی از رشد منفی هم نبوده باشد، حاکی از پیشرفت علمی کشور نیز نیست.

وی گفت: برآیند نظرات مختلف درباره پیشرفت علمی کشور نشان‌دهنده درجا زدن ایران در زمینه علمی است و این درجا زدن در تراز جمهوری اسلامی ایران نیست و این مهمترین نکته در بحث ارزیابی عملکرد وزیر علوم است که باید مورد توجه قرار گیرد؛ زیرا کمرنگ شدن فضای علمی در دانشگاه‌ها باعث پررنگ‌ شدن مباحث سیاسی در کف ‌دانشگاه‌ها خواهد شد.

دبیر دفتر تحکیم وحدت با اشاره به انتصابات رخ داده در وزارت علوم و دانشگاه‌ها طی ماه‌های گذشته گفت: اگر ملاک ما برای انتصاب‌ها شایسته‌سالاری است، قائدتاً افرادی باید در مناصب مهم بخصوص در دانشگاه‌ها منصوب شوند که دارای وجه علمی بوده باشند، اما می‌بینیم در اکثر دانشگاه‌ها بُعد سیاسی رؤسای دانشگاه بیشتر از بعد علمی آنها است.

بیانی ادامه داد: قانون‌گرایی از دیگر مسائلی است که وزیر علوم باید به آن پایبند باشد و شوای عالی انقلاب فرهنگی به دلیل جایگاهی که در کشور دارد به عنوان یک نهاد فراجناحی عمل می‌کند، اما شاهد این بودیم که از ابتدای دولت بر سیاسی بودن این شورا تأکید می‌کنند و اگر هدف تنها خدمت است، باید رؤسایی را به این شورا معرفی کرد که بتوانند از عهده مسائل دانشگاه‌ها خوب برآیند؛ اینکه گفته می‌شود ما می‌خواهیم رئیس دانشگاه معرفی کنیم، اما شورا با آن مخالفت می‌کند آدرس غلط دادن است و این در حالی است که تعداد اندکی از رؤسای دانشگاه‌ها در شورای عالی انقلاب فرهنگ تائید نشده‌اند و برگشت نخورده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در بحث تشکل‌های دانشجویی وزارت علوم عملکرد خوبی را در بخشی از مسائل داشته است، گفت: به برخی از تشکل‌ها برای ایجاد مجوز‌هایی طبق قانون داده شد که انتظار داریم نظارت بر عملکرد این تشکل‌ها نیز طبق قانون انجام شود.

دبیر دفتر تحکیم وحدت با بیان اینکه طی سالهای گذشته دولتها به دنبال  تشکل‌های دانشجویی بودند که به حمایت از دولت بپردازند، گفت: این چیزی است که در دولت گذشته نیز وجود داشته است که به نظر می‌رسد در این دولت نیز زمینه‌هایی نیز برای آن وجود داشته است و در این حالی است که ماهیت تشکل دانشجویی مستقل بودن و عدم وابستگی به دولتهاست.

بیانی در ادامه با اشاره به اینکه رویکردی که اخیراً در دولت دیده می‌شود که با پررنگ‌ کردن موضوعی به دنبال کمرنگ کردن موضوعی دیگر است، گفت: زمانی که فضای کشور درگیر مذاکرات ژنو بود رئیس‌جمهور با اظهارنظری منتقدان را بی‌سواد معرفی کرد و در همین زمان افکار عمومی معطوف به حاشیه‌های این اظهارنظرها شد و در کنار آن بحث سبد کالا مطرح شد.

وی گفت: امروز و در شرایطی که طی هفته گذشته ایران در پرونده کرسنت محکوم شده است و این پرونده به دلیل حضور زنگنه وزیر نفت مجدداً فعال شد، آقای روحانی با مطرح کردن اظهاراتی مانند به جهنم رفتن منتقدان فضای جدیدی را از انتقادات در کشور باز کرده است و در عین حال مطرح شدن بحث استیضاح وزیر علوم باعث عدم توجه به پرونده کرسنت می‌شود.

دبیر دفتر تحکیم وحدت ادامه داد: آقای روحانی دیپلماتی باسواد هستند. جنبش دانشجویی بیدار است و تأکید می‌کند که این استیضاح سیاسی نیست و نقد عملکرد مجلس و دولت را از وظایف خود می‌داند.

بیانی گفت: روحانی با حضورش در جایگاه رئیس قوه مجریه بر تعامل بین قوا تأکید داشت و اگر قرار است این تعامل به دلیل استیضاح از بین برود نمی‌توان گفت که ما به دنبال اعتدال هستیم و نباید مسائل مهم و اصلی کشور را فدای مسائل کوچکتر کنیم.

نظر شما