شناسهٔ خبر: 64064 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

علت استیضاح وزیر علوم از دیدگاه نبوی

نبوی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: با توجه به فرصتی که به وزیر علوم برای تغییر رویکردش داده شده و این رویکرد تغییر نکرد، نمایندگان مجلس تصمیم به استیضاح وی گرفتند.

به گزارش نماینده، به نقل از فارس، سیدمرتضی نبوی ظهر امروز در نشستی خبری در بوشهر در پاسخ به سئوالی در مورد روند استیضاح وزیر علوم اظهار داشت: این نمایندگان مجلس هستند که می‌توانند از عملکرد یک وزیر سئوال کنند و در واقع حق قانونی آن‌هاست.

وی بیان کرد: شرایط استیضاح و نتیجه آن به جواب وزیر دارد و آنچه بنده به یاد دارم این است که در سوابق استیضاح‌ها، معمولا وزیر ابقا شده غیر از موارد محدودی که بنده در مورد این استیضاح اطلاع دقیقی ندارم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: با توجه به فرصتی که به وزیر علوم برای تغییر رویکردش داده شده و این رویکرد تغییر نکرد، نمایندگان مجلس تصمیم به استیضاح وی گرفتند.

نبوی با اشاره به سیاست اقتصاد مقاومتی گفت: تاکنون وفاق عمومی در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بوده و آنچه نیز ابلاغ شده مورد تایید دولت، مجلس و قوه قضائیه بوده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز برای فهم مشترک این طرح، جلساتی در استان‌ها برگزار کرده تا هم‌افزایی بیشتری ایجاد شود و ما نیز امیدواریم برنامه ششم توسعه کشور شامل اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های کلی اصل ۴۴ باشد.

وی گفت: مهم‌ترین چالش پیش‌روی اقتصادی مقاومتی، فضای کسب و کار است که باید تلاش شود این فضا بهبود یابد، سه قوه می‌توانند با اصلاح قوانین و روان کردن دموکراسی این مشکلات را برطرف کنند.

نبوی در پاسخ به سئوالی در مورد فعالیت شورای حل اختلاف سه قوه هم گفت: در زمان تشکیل این شورا که در دولت قبل بود، ارجاعات بیشتری به شورا می‌شد که معمولا رئیس جمهور اعتراضی به برخی مصوبات مجلس و شورای نگهبان داشت و ما در شورا این موضوع را پیگیری می‌کردیم.

وی اظهار داشت: شورای حل اختلاف اقدامات کارشناسی و تحقیقات لازم را انجام می‌داد و نهایتا نظر کارشناسی به رهبر معظم انقلاب ارسال می‌شد و ایشان هم جواب محرمانه را به سران قوا می‌دادند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: چون این شورا بنای بر حل اختلاف داشته، فعالیت‌های آن معمولا رسانه‌ای نشده اما روند کار همین طوری بود که عرض کردیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: در حال حاضر نیز جلسات ما مرتب برگزار می‌شود و بیشتر در صدد این هستیم که تاریخچه اختلافات قوا دسته‌بندی و ریشه‌یابی شود که بدانیم چه مواردی از مشکلات و اختلافات با قانون اساسی، قوانین عادی مغایرت داده و اختلاف از کجا نشات می‌گیرد.

* نقش مجمع تشخیص مصلحت نظام برای حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام

وی در ارتباط با وظیفه مجمع تشخیص مصلحت نظام هم گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام نقش نظارتی قوی‌تری خواهد داشت.

نبوی ادامه داد: مجمع تشخیص مصلحت نظام به کمک دولت، قوه قضائیه و مجلس شاخص‌هایی را مشخص می‌کند که قابل ارزیابی باشد و از این طریق در مورد عملکرد بخش‌های مختلف تصمیم می‌گیرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد مذاکرات هسته‌ای هم گفت: برداشت من این است که مذاکرات به نتیجه خوبی که حاکی از رسیدن ملت ایران به حق مسلم خود یعنی استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای است می‌رسد.

نبوی ادامه داد: غربی‌ها بیشتر از این به ما نیاز دارند که چالش با ایران را به یک سرانجام برسانند و اکنون نیز اگر سر عقل بیایند این مذاکرات بهترین فرصت برای حل چالش‌هاست.

وی در پایان سالروز بازگشت آزادگان به میهن اسلامی را تبریک گفت و افزود: باید این روز را بزرگ بدانیم  و از اسرایی که با تحمل رنج زیاد، تمامیت ارضی کشور را حفظ کردند تشکر کنیم.