شناسهٔ خبر: 64053 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

نگرانی مردم عمان از وخامت حال سلطان قابوس

در پی انتشار اخباری درباره ابتلای سلطان عمان به بیماری سرطان و انتخاب نشدن جانشینی از سوی وی، نگرانی‌های بسیاری در این کشور بر سر مسئله جانشینی به وجود آمده است

به گزارش نماینده به نقل از فارس، پایگاه خبری ارم ضمن اشاره به خبرهایی مبنی بر وخامت وضعیت جسمی «سلطان قابوس» سلطان عمان به تحلیل مسئله جانشینی در این کشور پرداخته است.

به گزارش این پایگاه، با وجود اینکه ۷۳ سال از عمر سلطان قابوس می گذرد، وی هنوز جانشینی برای خود انتخاب نکرده است. این در حالی است که در سایه ناآرامی های حاکم بر جهان عرب، اطمینان خاطر نداشتن از آینده این کشور راهبردی و سوق الجیشی نگرانیهایی را به همراه خواهد داشت.

بنا بر این گزارش، سلطان قابوس افتخار این را دارد که عمان را از یک کشور فقیر و منزوی به کشور با ثباتی تبدیل کرده که به صادرات نفت مبادرت می ورزد و طی ۴۴ سال سلطنت خود، زیرساختهای این کشور را تجدید کرده است.

این در حالی است که حدود ۵۰ یا ۶۰ فرزند ذکور در این خانواده، شرایط تولی این منصب را دارند، ولی هیچ کس رسما به عنوان کاندید اعلام نشده است.

این پایگاه ادامه داد: بسیاری از جمعیت عمان که بالغ بر سه میلیون نفر است، از بروز درگیری میان اعضای خانواده سلطان قابوس یا گروههای اصلی حاکم در این نظام بیم دارند.

قانون اساسی عمان نیز بر این مسئله تاکید دارد که خانواده حاکم، پس از اینکه سلطان از منصب خود کناره گیری کرد، باید طی سه روز سلطان جدید را انتخاب کند. در صورتی که خانواده نتواند چنین کاری را انجام دهد، باید وصیتنامه سلطان باز و مشخص شود که شخص سلطان چه کسی را برای این منصب برگزیده است.

به گزارش این پایگاه، برخی از منتقدان معتقدند که معرفی نکردن سلطان آینده، خطرات بسیاری را در پی دارد. این در حالی است که سلطان قابوس به دلیل ازدواج نکردن فرزندی ندارد که بخواهد برای سلطنت معرفی کند، لذا «اسعد»، «شهاب» و «هیثم بن طارق آل سعید»، سه عمو زاده سلطان قابوس بهترین فرصت را برای به دست گیری حکومت در اختیار دارند. احتمالا هیچ کدام از این سه نفر، سیاست سلطان قابوس مبنی بر توازن منافع عمان و ارتباطات منطقه ای و بین المللی را تغییر نخواهند داد.

این پایگاه تاکید کرد: اسعد ۶۲ ساله مهمترین گزینه برای سلطنت است که این مسئله نیز به حمایت ارتش از وی باز می گردد؛ به ویژه که او چندین سال عهده دار فرماندهی نیروهای مسلح عمان بوده است.

زمانی بر شدت این نگرانیها افزوده شد که برخی از منابع خبری اعلام کرده اند سلطان قابوس با سرطان دست و پنجه نرم می کند و هم اکنون برای مداوا به شهر مونیخ آلمان منتقل شده است.

 

نظر شما