شناسهٔ خبر: 63683 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

پرونده ای برای یک استیضاح - ۱

گزینه «رذل» خاتمی برای وزارت علوم چگونه «نمره ۲۰کابینه » تدبیر و امید شد ؟!

فرجی دانا

نماینده - پس از مدت ها کش و قوس و حرف و حدیث های فراوان پرونده استیضاح رضا فرجی دانا وزیر علوم دولت تدبیر و امید به ایستگاه بهارستان رسید تا همگان بدانند که مجلس شورای اسلامی با کسی تعارف نداشته و در صورت تخطی از "قول و قرارها" و "وعده و وعیدهای" فراوانی که در این مدت داده شد تا روند استیضاح کُند و یا به فراموشی سپرده شود قطار استیضاح دوباره و با سرعت بیشتر به جلو خواهد رفت.

ولی چرا!؟ سوال اساسی این جا است که چرا وزیر علوم استیضاح می شود!؟

جریان های متعدد سیاسی پاسخ های گوناگونی به این سوال می دهند. اصلاح طلبان که وزیر علوم را نزدیک ترین فرد به خود می دانند و می پندارند که با وجود او، دانشگاه دوران اصلاحات را تجربه خواهد کرد دورانی که فتنه تیر ۷۸ بر جبین آن دیده می شود به شدت از فرجی دانا حمایت می کنند و او را نمره ۲۰ کلاس کابینه می خوانند و می دانند!

ولی آنان که با دانشگاه ها در ارتباطند و تحولات این زیر شاخه عظیم جامعه را به ثانیه رصد می کنند نظرات دیگری دارند.

آنان تغییر و تحولات شدید وزارت علوم از عزل و نصب ها گرفته تا بازگرداندن عناصر مرتبط با فتنه و نیز سیر حرکت وزارت علوم به سمت دوره اصلاحات و به تبع آن جنجال های سیاسی که فتنه ای چون تیر ۷۸ را در خود مستتر دارد دلیلی بر مدعای خود می خوانند.

این دو ادعا را می توان به بوته آزمایش سپرد تا مشخص شود که وزیر علوم دولت تدبیر و امید چرا در یک سالگی روی کار آمدن رئیس جمهور هفتم و دولت یازدهم استیضاح می شود؟

رابطه فرجی دانا و اصلاح طلبان!؟

از سال ۱۳۸۲ تا روی کار آمدن دولت تدبیر و امید ده سالی طول کشید، در آن سال و به دنبال استعفای دکتر مصطفی معین محمد خاتمی رئیس جمهور وقت رضا فرجی دانا را به مجلس ششم معرفی کرد ولی اکثریت اصلاح طلب حاضر در این مجلس به فرجی دانا رای اعتماد نداده و در نتیجه خاتمی مجبور شد توفیقی را به جای وی به مجلس معرفی کند.

احمد پور نجاتی نماینده اصلاح طلب مجلس ششم در این جلسه سخنرانی بسیار تندی علیه فرجی دانا ایراد کرد و او را رذل نامید و در پایان برای توجیه این توهین گفت «عرض كردم «اراذل» مى دانيد «رذل» برخلاف مصطلحى كه در فارسى هست به معنى انسان بد نيست، يعنى به معنى انسان پايين، يعنى سطح پايين تر، در قبال «فضل» است، يعنى بحث خداى ناكرده اهانتى به كسى نباشد»

به هر حال اصلاح طلبان در آن دوره برای رای ندادن به فرجی دانا استدلال های مختلفی داشتند که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد؛

- آيا در مجموعه اى به وسعت مجموعه دانشگاههاى كشور كسى هم كه صلاحيتهاى علمى لازم را داشته باشد چون اينجا مدرسه نيست كه ما يك معلم تحصيلكرده معدل (۴) از (۴) بخواهيم، آن خوب است و اينجا دانشگاه است.

- جناب آقاى خاتمى از قول رهبرى فرمودند كه خدا لعنت كند كسى كه محيط دانشگاه را غيرسياسى مى خواهد، پس بسم الله! كسى را انتخاب كنيد كه خط سابقه سياسى فعال در طول فعاليتهاى تحصيلى و غيرتحصيلى اش داشته باشد. كجاست؟ ما آدم حزبى نمى خواهيم، اما آدم پيچيده سياسى مى خواهيم.

-آقاى دكتر معين بتى نيست كه ما پاى او سينه بزنيم! اما اگر نمره (۱۵) است وزيرى انتخاب كنيد كه (۱۳) باشد! نه وزيرى كه از جهات مديريتى و سياسى و تدبير و پذيرش مقبوليت زير (۱۰)! بنظر من در كارنامه مجلس اين انتخاب، انتخابى نيست كه با هيچكدام از انتخاب هاى وزراء قابل مقايسه باشد.

-من در سوابق ايشان ... نديدم آقا! سابقه قبل از انقلاب را نمى خواهم، شايد سن ايشان اقتضاء نمى كرده. اما بعد از انقلاب، در ريزنامه شان چيزى كه ارائه داده اند.

-«انما» حتماً نشانه انحطاط دولتها اين چهارتاست: افراد دون پايه را بجاى افراد بافضل تر ... بگذاريد. ما بحث اخلاقى نداريم. بنده خدمت آقاى فرجى دانا پشت سر ايشان هم نماز مى خوانم، بحث‏ موقعيت و شأن است «تقديم الاراذل و تأخيرالافاضل» اينكار را نكنيم «اين تذهبون» من به دولت عرض مى كنم، واقعاً كجا داريم مى رويم؟

چنان چه می بینیم اصلاح طلبان افراطی در مجلس ششم پس از استعفای گزینه اصلی و ارجح خود یعنی مصطفی معین به دنبال گزینه ای حداکثری چون توفیقی یا میلی منفرد بودند از این رو با معرفی فرجی دانا به این سمت از سوی رئیس جمهور وقت چنین عصبانی شده و از هیچ توهینی به گزینه پیشنهادی رئیس جمهور اصلاحات دریغ نکردند!

برای اصلاح طلبان افراطی آن چه مهم است برنامه ها است نه شخصیت و از این رو است که در دولت اصلاحات و با وجود زمینه ممکن از اکثریت مجلس ششم گرفته تا وضعیت دولت که دولت اصلاحات بوده به دنبال اجرای حداکثری برنامه های خود باشند ولی امروز وضعیت به گونه دیگری است، مجلس در دست اصولگرایان است، جامعه پذیرش شعارهای آنان را ندارد، دولت نیز در ظاهر هم که شده تمایلی حداکثری به اصلاح طلبان ندارد از این رو بایستی به حداقل ها قناعت کرد تا بتوان از این حداقل پلی ساخت برای رسیدن به حداکثر خواسته های برنامه ریزی شده.

از این رو است که احمد پورنجاتی همان شخصیتی که در مجلس ششم فرجی دانا را رذل نامیده بود امروز با روزنامه آرمان مصاحبه کرده و به شدت از وزیر علوم حمایت می کند و می گوید : «تند رو ها به سیم آخر زدند ...پرده اسرار این هفته می افتد ...استیضاح فرجی دانا رای نمی آورد»

پورنجاتی از آن رو که می داند مردم حافظه تاریخی ضعیفی ندارند و همه چیز از پرده برون خواهد افتاد در مصاحبه با آرمان به آن مصاحبه نیز اشارتی می کند و می گوید «من نماینده مجلس ششم بودم، ما به این دلیل كه ایشان سیاسی نیست و به مسائل سیاسی و نشاط سیاسی در دانشگاه ها توجه ندارد به ایشان رای ندادیم و از آقای خاتمی رئیس جمهور آن دوره خواستیم فردی آشنا به مسائل سیاسی دانشگاه را معرفی كند كه آن دوره دكتر جعفر توفیقی وزیر علوم شد. ایشان در همان دوران ریاست شان در دانشگاه تهران به عنوان یك مدیر علاقه‌مند به رشد علمی انتخاب شد حالا چه شده است كه موافقان آن روز ایشان، امروز دقیقا مقابل ایشان ایستاده‌اند از نكات جالب تاریخی است. »

این سوال را عینا می توان از خود پورنجاتی پرسید؛ واقعا چه شده است که مخالفان دیروز که فرجی دانا را در مجلس ششم رذل می خواندند و انتخاب وی را یکی از دلایل انحطاط جامعه، امروز به فرجی دانا چون داروی شفا بخش می نگرند»

چگونه آقای پورنجاتی در آن دوره یکی از دلایل عدم صلاحیت فرچی دانا را نداشتن مدیریت و تدبیر می خواند ولی امروز او را نمره ۲۰ کابینه دولت تدبیر و امید می داند!؟

پاسخ روشن است و به آن اشاره شد. فرجی دانا پلی است که پورنجاتی ها می خواهند از آن رد شده و برنامه های خود را در وزارت علوم عملی سازند.

فرجی دانا با علم به این نکته که حضور وی در دولت تدبیرو امید به خاطر سهمی است که اصلاح طلبان به خاطر کناره گیری عارف از گردونه رقابت ها دارند و با علم به این نکته که او گزینه حداکثری اصلاح طلبان نیست تمایل دارد خواسته های حداکثری افراطیون را جامه عمل بپوشاند تا خدای نکرده دوباره از سوی این افراطیون رذل خوانده نشود.

از سال ۱۳۸۲ تا امروز یک دهه می گذرد و در این ده سال تحولات بسیاری در جامعه روی داده است ...

در شماره های آینده به این موضوع خواهیم پرداخت که چرا اصولگرایان به دنبال استیضاح فرجی دانا هستند و در رابطه وزیر علوم با اصلاح طلبان بیشتر کنکاش خواهیم کرد.

نظر شما