شناسهٔ خبر: 63424 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

رکوردشکنی کی روش در تيم‌ملی

کي‌روش و فدراسيون فوتبال وارد اتاق نهايي مذاکرات شده و به احتمال بسيار، قرارداد 3ساله او و فوتبال ايران به زودي امضاء خواهد شد.

به گزارش نماینده به نقل از ورزش ۳، او که از سال ۹۰ هدايت تيم‌ملي‌ را عهده دار شده، مي‌ تواند مهمترين سرمربي خارجي تاريخ فوتبال ما باشد، بين مربيان خارجي فوتبال ما هيچکدام بيشتر از ۴ سال هدايت تيم‌ملي‌ فوتبال را عهده دار نبوده اند. گرچه بعضي از داخلي ها مثل مرحوم حسين فکري و حسين صدقياني از حيث طول مدت زمان، بعضا دورانن طولاني تري هدايت تيم‌ملي‌ را عهده دار بوده اند، اما تعداد بازي هاي ملي انجام گرفته در مدت زمان هاي طولاني مورد اشاره حتي به ۱۵ هم نرسيد. مرداني که هدايت تيم‌ملي‌ را بيش از ۲ سال عهده دار بودند، عبارتند از:

۱. حسين صدقياني (۱۳۲۰ تا ۱۳۲۸) صدقياني از سال ۳۵ تا سال ۳۷ هم سرمربي تيم‌ملي‌ بود و در مجموع ۱۰ سال سرمربي تيم‌ملي‌ بود.

۲. علي پروين (۱۳۶۸ تا ۱۳۷۲) کلا ۴ سال تمام هدايت تيم‌ملي‌ فوتبال را عهده دار بود. علي پروين در آبان ۶۸ تا آبان ۷۲ در تيم‌ملي‌ سرمربي بود و در اين مدت ۴۲ بار روي نيمکت نشست.

۳. برانکو ايوانکوويچ (۱۳۸۰ ـ ۱۳۸۵)، برانکو حضور در تيم‌ملي‌ را از بهمن ۷۹ به عنوان دستيار بلاژويچ شروع کرد. از دي ماه ۸۰ سرمربي تيم‌ملي‌ شد و اين مسئوليت را تا پايان خرداد ۸۵ عهده دار بود، او در اين مدت، از آبان ۱۳۸۰ تا شهريور ۸۱، ۱۰ ماه از تيم‌ملي‌ دور ماند، ۳ سال و ۷ماه مدت زمان کامل حضورش در اين عرصه بود.

۴. پرويز دهداري (۱۳۵۰ تا ۵۱ و ۶۵ تا ۶۷) پرويز دهداري در ۲ مقطع سرمربي تيم‌ملي‌ بود، يک مقطع ۹ماهه در سال هاي ۵۰ و ۵۱ و يک دوره ۳۴ ماهه تا او هم درست به اندازه برانکو، ۳ سال و ۷ماه حضور در تيم‌ملي‌ فوتبال کشورمان را تجربه کرده باشد.

۵. حشمت مهاجراني (۱۳۵۵تا ۱۳۵۸) از ارديبهشت ۵۵ تا شهريور ۵۷ در تيم‌ملي‌ فوتبال سرمربيگري کرد، البته قبل از آن او، ۲ سال در کادرفني تيم‌ملي‌ دستيار اوفارل بود و بعد از شهريور ۵۷، تا ارديبهشت ۵۸ هم عملا سرمربي تيم‌ملي‌ بود اما فوتبال مادر اين مدت بازي نداشت تا زمان حضور مهاجراني در تيم‌ملي‌ ۳ ساله باشد، حوادث انقلاب طول مدت زمان مورد اشاره را بسيار کم کرد.

۶. فرانک اوفارل از مهر ۵۲ رسما تيم‌ملي‌ را در دست گرفت هر چند دوره تازه تيم‌ملي‌ از بهار ۵۳ شروع شد اما بعدا حضور اوفارل را مهر ۵۲ مي‌ دانيم و يادآور مي‌ شويم که تا اسفند۵۲ حدود ۲ سال و ۵ماه سرمربي تيم‌ملي‌ بود.

فوتبال ملي ما در عمر ۷۳ ساله اش تنها اين ۷نفر را داشته که دوران سرمربيگري آنها از ۲ سال بيشتر بوده است. تصويري تازه و گواهي متاثرکننده اي است بر ابعاد بي ثبات ترين فوتبال دنيا در سطح و عرصه مديريت.

نظر شما