شناسهٔ خبر: 63236 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

کلینتون در مصاحبه با آتلانتیک:

ایران حق غنی‌سازی ندارد

کلینتون/1 وزیر امور خارجه سابق آمریکا اعلام کرد که اگر مجموعه‌ای شفاف از محدودیت‌ها علیه ایران تعیین نشود، هیچ توافق هسته‌ای در بین نخواهد بود.

به گزارش نماینده، «هیلاری کلینتون» وزیر امور خارجه سابق آمریکا در مصاحبه با مجله «آتلانتیک» تاکید کرد که ناکامی در کمک به شورشیان سوری منجر به ظهور گروه تروریستی داعش شده است.

بر اساس این خبر، کلینتون که احتمال نامزدی وی در رقابت های انتخابات ریاست جهموری سال ۲۰۱۶ میلادی آمریکا مطرح است، به طراحی دکترین سیاست خارجی خود پرداخت و درباره «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا گفت که کشورهای بزرگ نیاز به قوانین و اصول سازماندهی دارند و انجام کارهای احمقانه یک اصل سازمان دهنده نیست.

*انتقاد کلینتون از سیاست خارجی اوباما/ واشنگتن به یک استراژی فراگیر نیاز دارد

کلینتون از تند و تیزترین کلمات برای توصیف سیاست دولت آمریکا استفاده کرد و در حاشیه ماندن این کشور در طول ناآرامی های مرحله اول سوریه را یک شکست و ناکامی توصیف کرد و گفت: ناکامی در کمک به ایجاد یک نیروی جنگجوی معتبر از مردمی که بنیانگذار تظاهرات علیه اسد بودند منجر به ایجاد یک خلاء بزرگ شد و نهایتا جهادگران داعش در حال حاضر این خلاء را پر کرده اند.

وزیر خارجه سابق آمریکا همانطور که در کتاب خاطرات خود با عنوان «انتخاب های دشوار» نوشته است، یکی از حامیان انجام اقدامات بیشتر برای کمک به شورشیان سوریه بود؛ وی در این مصاحبه رویکرد اوباما در عرصه سیاست خارجی آمریکا را بسیار محتاطانه توصیف کرد و گفت که آمریکا به رهبری نیاز دارد که باور داشته باشد که کشورش با وجود اشتباهات متعدد، قدرتی ضروری و اجتناب ناپذیر است.

کلینتون با اشاره به اینکه گاهی اوقات این طور به نظر می رسد که آمریکا در حال عقب نشینی از صحنه جهانی است، گفت انعطاف پذیری و گسترش تروریسم به این معناست که آمریکا باید یک استراتژی فراگیر را برای مقابله با آن در نظر بگیرد.

وزیر خارجه سابق آمریکا گفت: یکی از دلایل نگرانی من درباره تحولات خاورمیانه در شرایط فعلی، گسترش ظرفیت گروه های جهادی است که می توانند روی اروپا و آمریکا نیز تاثیر بگذارند و من برای مهار، بازدارندگی و شکست این گروه ها، خیلی فکر می کنم.

*کلینتون و برنامه هسته‌ای ایران

وزیر خارجه سابق آمریکا در ادامه مصاحبه خود، به اتخاذ رویکردی سخت و انعطاف ناپذیر علیه ایران پرداخت و گفت که همواره اعلام کرده است که ایرانی ها حق غنی سازی ندارند.

کلینتون مدعی شد که ایرانی ها در تضاد با ادعای خود که می گویند حق غنی سازی دارند، چنین حقی ندارند و این ادعای آنها کاملا بی اساس است.

این مقام سابق وزارت خارجه آمریکا گفت که آنچه اهمیت دارد این است که به هر کسی که در مذاکرات هسته ای شرکت دارد، گفته شود که اگر مجموعه ای شفاف از محدودیت ها علیه ایران تعیین نشود، هیچ توافق هسته ای در بین نخواهد بود؛ کلینتون گفت که ترجیح این است که حقی برای غنی سازی به ایران داده نشود.

کلینتون گفت که هیچ غنی سازی ای و یا غنی سازی اندک همواره موضع او در قبال ایران بوده است.

وزیر خارجه سابق آمریکا با تاکید بر اینکه او از طرف مذاکره کنندگان فعلی دولت اوباما با ایران صحبت نمی کند، افزود که ایران موضعی حداکثری در این مذاکرات گرفته است و خواستار ۱۹۰ هزار سو و حق غنی سازی است؛ کلینتون گفت: برخی از اعضای کنگره آمریکا و برخی از بهترین دوستان ما موضعی مخالف دارند و قطعا هیچ حقی برای غنی سازی ایران قائل نیستند.

کلینتون گفت: من فکر می کنم که در این لحظه در ایران بحث بزرگی درباره اینکه آنها چه کاری می توانند بکنند و چه کاری نباید انجام دهند تا از تحریم ها رهایی یابند، وجود دارد؛ برداشت من این است که ما همچنان یک موضع متحد ۱+۵ داریم که شامل بازرسی های شدید و محدودیت هایی بسیار مشخص می شود در زمینه آنچه ایرانی ها می توانند در تاسیساتی که اجازه فعالیت آنها داده می شود، داشته باشند.

کلینتون افزود که موضوع بعدی غنی سازی است و باید مشخص شود که آیا این غنی سازی از خارج صورت می گیرد و یا اینکه این غنی سازی ها را می توان کاملا محدود کرد تا استاندارد غنی سازی «هیچ و یا اندک» تهران را تامین کند.

وزیر خارجه سابق دولت اوباما مدعی شد که فاصله زمانی ایران تا رسیدن به قابلیت ساخت تسلیحات هسته ای بیش از یک سال است؛ کلینتون گفت: من فکر می کنم که این فاصله زمانی باید بیش از یک سال باشد؛ ندادن حق غنی سازی به ایران باعث می شود که همه نفس راحت بکشند اما با این حال، اگر ایرانی ها کمی غنی سازی برای رآکتور تحقیقاتی تهران می خواهند، در این صورت این غنی سازی آنها هرگز بالاتر از ۵ درصد نخواهد رفت.

این مقام سابق دولت واشنگتن در ادامه سخنان خود به چند هزار سانتریفیوژ ایران پرداخت و گفت: ما می دانیم که «هیچ» به چه معناست؛ اگر ما درباره «کمی» صحبت می کنیم، درباره تعداد مجزایی (از سانتریفیوژ) صحبت می کنیم که مرتبا مورد بازرسی قرار می گیرند؛ «هیچ» ترجیح من است. (یعنی ایران هیچ تعداد سانتریفیوژی نداشته باشد).

کلینتون در پاسخ به این سوال که آیا موضع کشورهای حاشیه خلیج فارس و اسرائیل که خواستار در نظر گرفتن هیچ گونه حق غنی سازی برای ایران هستند، موضعی غیرواقعی است یا خیر، گفت: این موضعی غیرواقع بینانه نیست؛ من فکر می کنم که مهم است که آنها  (کشورهای خلیج فارس و اسرائیل) چنین موضعی بگیرند.

*حمایت کلینتون از حق دفاع اسرائیل/ اقدامات حماس واکنش اسرائیل را دشوار کرده است

کلینتون در ادامه سخنان خود به بحران غزه پرداخت و مدعی شد: با توجه به تغییرات منطقه و سقوط محمد مرسی رئیس جمهور سابق مصر و جایگزین شدن وی با عبدالفتاح السیسی و تنگنایی که حماس خود را در آن احساس می کند، تعجب نمی کنم که حماس (شروع) یک حمله دیگر را تحریک کند.

وزیر خارجه سابق آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا پاسخ های اسرائیل به حماس، نامتناسب بودند یا خیر، گفت: اسرائیل مورد حمله راکت ها از طرف غزه قرار گرفت و این حق را دارد که از خودش دفاع کند؛ اقداماتی که حماس برای جا دادن راکت ها و تاسیسات فرماندهی و نظارتی عملی کرده و ورودی های تونل های حماس در منطاق غیر نظامی، واکنش اسرائیل را دشوار کرده است.

کلینتون گفت: البته اسرائیل نیز مانند آمریکا و یا هر کشور دموکرات دیگری باید هر کاری که می تواند برای محدود کردن تلفات غیرنظامیان خود عملی کند.

وزیر خارجه سابق آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا از دید وی، اسرائیل اقدامات کافی را برای محدود کردن تلفات غیرنظامیان در غزه عملی کرده است یا خیر، گفت: مشخص نیست؛ من فکر می کنم که اسرائیل آنچه را که مجبور بود انجام داد تا به راکت ها (ی حماس) پاسخ دهد؛ تعداد شگفت آوری از تونل های پیچیده وجود دارند و حماس همواره و نه در این جنگ که در گذشته نیز، از غیرنظامیان خود حفاظت کمتری کرده است.

*کلینتون واکنش جامعه بین الملل به حملات اسرائیل علیه غزه را ناعادلانه توصیف کرد

کلینتون افزود: به عنوان آمریکا و یک مقام آمریکایی شما باید به هر آنچه اسرائیل را مستقیما تهدید می کند و یا هر آنچه در خاورمیانه بزرگ تر از شرایط اسرائیل و فلسطین پدید می آید، توجه کنید.

کلینتون با اشاره به تحولات جاری در سوریه، تحرکات داعش در سوریه و عراق و همچنین موضع روسیه در قبال جدایی طلبان شرق اوکراین گفت: ما هنوز شاهد واکنش های عظیم بین المللی علیه اسرائیل، حق اسرائیل در دفاع از خود و روشی که اسرائیل مجبور است برای دفاع از خود به کار گیرد، هستیم؛ این واکنش ها غیرضروری و ناعادلانه هستند.

کلینتون در توجیه واکنش ضد اسرائیلی جهان مدعی شد که عوامل زیادی در بروز این نوع واکنش ها دخیل هستند؛ وی گفت: شما نمی توانید احساسات ضد یهودی را به ویژه با توجه به آنچه امروزه در اروپا جریان دارد، کم اهمیت بدانید؛ آنچه شما در تلویزیون می بینید به شیوه ای موثر توسط حماس مدیریت می شود.

وزیر خارجه سابق آمریکا با این ادعا که آنچه در تلویزیون دیده می شود، حاصل دعوت حماس از روزنامه نگاران غربی برای ارائه گزارش از غزه است، گفت این سطح عمیق مخالفت با اسرائیل و احساسات ضد یهودی به این دلیل است که اسرائیل قدرتمند است و حقیقتا ارتشی کارآمد دارد و حماس در این بین، خود را مدافع حقوق فلسطینیان نشان می دهد.

کلینتون مرگ کودکان در جنگ اسرائیل علیه غزه را بسیار ناراحت کننده توصیف کرد و در پاسخ به این سوال که چه کسی مسئول این مرگ هاست، گفت: من مطمئن نیستم که بتوان مشخص کرد که تقصیر با کی است زیرا آگاهی از اینکه چه چیزی در فضای مه آلود جنگ اتفاق افتاده، غیر ممکن است.

کلینتون گفت: تردیدی در ذهن خود ندارم که حماس این درگیری را آغاز کرد و خواست تا اقدامات بیشتری را به منظور نفوذ جایگاه خود عملی کند؛ بنابراین، مسئولیت نهایی بر عهده حماس و تصمیماتی است که گرفت.

 

 

منبع: تسنیم

نظر شما