شناسهٔ خبر: 63021 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

احزاب در هفته‌ای که گذشت

از «نه» چندباره ناطق به اصلاح‌طلبان تا احتمال دبیرکلی آیت‌الله موحدی کرمانی در جامعه روحانیت

«نه» چندباره ناطق به اصلاح‌طلبان، احتمال دبیرکلی آیت‌الله موحدی کرمانی در جامعه روحانیت مبارز، رسالت اصولگرایی از زبان محبوب‌ترین وزیر احمدی‌نژاد برخی از مهمترین خبرهای حزبی هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم، بود.

به گزارش نماینده به نقل از فارس احزاب، تشکل‌ها و شخصیت‌های سیاسی در هفته‌ای که گذراندیم نشست‌، دیدار  و مواضع گوناگونی در مورد مسائل مختلف اتخاذ کردند.

«نه» چند باره ناطق به اصلاح‌طلبان، احتمال دبیرکلی آیت‌الله موحدی کرمانی در جامعه روحانیت مبارز، رسالت اصولگرایی از زبان محبوب‌ترین وزیر احمدی‌نژاد، دادگاه مهدی هاشمی، نشست کارشناسان حزبی وزارت کشور درباره قانون احزاب و برگزاری همایش «هاشمی شناخت» توسط تیم رسانه‌ای احمدی‌نژاد همزمان با زادروز هاشمی از مهمترین خبرهای حزبی هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم، بود.

حسینی: بازگشت احمدی‌نژاد سوژه اختلافی است/ اصولگرایان با لیست واحد وارد میدان شوند

سید محمد حسینی وزیر ارشاد دولت دهم، در گفت‌و‌گوی تفصیلی با خبرنگاران حوزه احزاب خبرگزاری فارس درباره مهم‌ترین رسالت اصولگرایان در شرایط فعلی اظهار داشت:  من فکر می‌کنم اصولگرایان در این دوره باید تاکیدشان بر مشترکات باشد و از تفرقه اجتناب کنند. زمینه را فراهم کنند که انشاءالله در انتخابات پایان سال آینده با لیست واحد در سراسر کشور وارد میدان شوند و یک‌بار دیگر پایگاه مردمی گسترده و جایگاه خود را نشان دهند.

وی در خصوص جلسات اصولگرایان با محوریت تقوی خاطرنشان کرد: جلسات مرتب تشکیل می‌شود , در مجموع این همفکری‌ها را لازم می‌دانم، به ویژه اینکه افراد از تشکل‌های مختلف و نیز افراد حقیقی فعال و موثر مشارکت دارند و تحلیل‌های مناسبی مبتنی بر واقعیات در این جلسات ارائه می‌شود.

*تقوی: ارائه گزارش جلسات اصولگرایی به آیت‌الله یزدی/ احتمال دبیرکلی آیت‌الله موحدی کرمانی در جامعه روحانیت مبارز

حجت‌الاسلام رضا تقوی عضو جامعه روحانیت مبارز درباره وضعیت جسمانی آیت‌الله مهدوی کنی و برنامه جامعه روحانیت در آینده اظهار داشت: با توجه به وضعیت آیت‌الله مهدوی کنی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز در اساسنامه جامعه روحانیت مشخص شده که در صورت نبود دبیرکل، قائم‌مقام جایگزین اوست.

وی ادامه داد: اگر زمانی فرا برسد که باید دبیرکل انتخاب شود یا آیت‌الله موحدی کرمانی یا فرد دیگری مشخص خواهد شد.

*دادگاه مهدی هاشمی بالاخره برگزار شد

یکی از موضاعتی که در هفته‌ سپری شده فضای سیاسی کشور را به سمت خود مایل کرد، برگزاری دادگاه مهدی هاشمی فرزند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که به اعتقاد صاحب نظران از عناصر فتنه ۸۸ محسوب می‌شود، بود.

شخصیت سیاسی و حزبی در مصاحبه‌های جداگانه با خبرگزاری فارس و دیگر رسانه‌ها خواستار رسیدگی دقیق به این پرونده بودند.

**آیت‌الله ممدوحی: جریان‌های سیاسی از جوسازی درباره پرونده مهدی هاشمی خودداری کنند/ اغماض پذیرفته نیست

آیت‌الله حسن ممدوحی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با اشاره به برگزاری جلسه دادگاه مهدی هاشمی اظهار داشت: در جمهوری اسلامی دادگاه باید به معنی واقعی کلمه تنها حق را بشناسد و هیچ‌گونه توجهی به نام و نشان افراد نباید داشته باشد.

وی اضافه کرد: مسائل سیاسی در پرونده چنین اشخاصی نباید باعث شود که روند رسیدگی به اتهامات مطرح شده مختل شود و اگر واقعا وی مجرم است باید به سزای عمل خود برسد.

آیت‌‌الله ممدوحی با بیان اینکه رسانه‌ها و جریان‌های سیاسی باید از جوسازی درباره این پرونده خودداری کنند، خاطرنشان کرد: دادگاه در اصل عدل گاه است و انتظار از محکمه قضایی این است که به دور از برخی از حاشیه‌ها تلاش خود را برای استیفای حق انجام دهد.

**سروری: پرونده مهدی هاشمی صرفاً یک محاکمه نیست/ دستگاه قضا بداند که در معرض افکار عمومی قرار دارد

پرویز سروری قائم‌مقام جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه دستگاه قضایی کشور در مقابل یک امتحان بزرگ تاریخی قرار گرفته است، اظهار داشت: یکی از خواسته‌های ملت ما مطابق اهداف انقلاب اسلامی، استقرار عدالت علوی است.

وی تاکید کرد: تأکید کرد: دستگاه قضایی باید بداند پرونده مهدی هاشمی صرفاً یک محاکمه نیست بلکه قرار گرفتن دستگاه قضا در معرض افکار عمومی، جامعه جهانی و تاریخ است که می‌تواند در تاریخ ماندگار شود.

**حجت‌الاسلام رجبی: اجرای مرّ قانون درباره مهدی هاشمی حداقل انتظار از دستگاه قضایی است

حجت‌الاسلام محمود رجبی قائم‌ مقام موسسه پژوهشی امام خمینی (ره) نیز درباره رسیدگی دستگاه قضائی به پرونده مهدی هاشمی اظهار داشت: یکی از امتیازات برجسته سیستم قضائی اسلامی این است که در دادگاه میان افراد هیچ تبعیضی وجود ندارد.

وی با تأکید بر اینکه دادگاه باید پرونده مهدی هاشمی را نیز مانند پرونده‌های دیگر مورد بررسی قرار دهد، تأکید کرد: در این پرونده نیز باید نسبت به حقوق بیت‌المال و حقوق اشخاص بررسی‌های لازم صورت گیرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، تأکید کرد: مرّ قانون باید نسبت به هر فردی از جمله مهدی هاشمی اجرا شود و این حداقل انتظار از دستگاه قضاست از این رو باید بدون اعتنا به فشارهای بیرونی این دستگاه به وظیفه قانونی عمل کند.

*حزب مؤتلفه اسلامی به پیش‌نویس اتحادیه احزاب سیاسی آسیا اعتراض کرد

حمید رضا ترقی رئیس مرکز امور بین‌الملل حزب مؤتلفه اسلامی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اعتراض حزب متبوعش نسبت به پیش‌نویس اعتراض‌آمیز دبیرخانه کمیته دائمی اتحادیه احزاب سیاسی آسیا، اظهار داشت: متن این پیش‌نویس موضعی ۲ پهلو داشت و در آن به هیچ وجه به جنایات رژیم اشغالگر قدس که به کشتار زنان و کودکان بی‌دفاع غزه ختم شد، اعتراضی وارد نشده بود.

وی افزود: لذا حزب مؤتلفه اسلامی بعنوان عضو مؤثر این کمیته طی نامه‌ای ایرادات خود به این پیش‌نویس را اعلام کرد؛ حزب موتلفه اسلامی یکی از ایرادات این نامه را ابهام در تعیین شروع‌کننده جنگ، یعنی رژیم صهیونیستی عنوان کرده است.

*برگزاری همایش «هاشمی‌شناخت» همزمان با زادروز رفسنجانی

عبدالرضا داوری فعال سیاسی در گفت‌وگو با فارس، درباره برگزاری جلسه هم‌اندیشی به مناسبت ۳ شهریور همزمان با زادروز هاشمی رفسنجانی اظهار داشت: در این برنامه که پیرامون زندگی آقای هاشمی‌رفسنجانی است ما یک تقسیم‌بندی ۶ دوره‌ای انجام داده‌ایم.

داوری ادامه داد: ما از زمان تولد ایشان یعنی از سال ۱۳۱۳ تا ۱۳۴۲ را که وی به عنوان طلبه‌ وارد نهضت شد را دوره اول، از سال ۴۲ تا ۵۷ دوره دوم، از سال ۵۷ تا پایان جنگ دوره سوم، از سال ۶۸ تا ۸۴ دوره چهارم، از سال ۸۴ تا ۸۸ دوره پنجم و از سال ۸۸ به بعد را به ۶ دوره تقسیم کرده‌ایم.

این فعال سیاسی تصریح کرد: ما برای این ۶ مقطع زمانی فراخوان می‌دهیم و از صاحبنظران می‌خواهیم که مقالات و نقطه‌نظرات خود را پیرامون شخصیت آقای هاشمی ارائه کنند و ما از بین آنها مقالات برتر را انتخاب و ارائه می‌کنیم.

وی با بیان اینکه صادق زیباکلام اولین فردی است که یک مصاحبه تفصیلی و عمقی با آقای هاشمی‌رفسنجانی داشته است، یادآور شد: ما آقای زیباکلام را پایه‌گذار هاشمی‌شناسی می‌دانیم.

*انتشار کتاب «سیاست هسته‌ای دولت احمدی‌نژاد و مواضع شخصیت‌ها» توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی

مرکز اسناد انقلاب اسلامی در جدیدترین اثر خود کتاب «سیاست هسته‌ای دولت احمدی‌نژاد و مواضع شخصیت‌ها» تألیف اعظم سلامتی را منتشر کرد.

این اثر، پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در دولت‌های نهم و دهم و مواضع شخصیت‌ها را در محدوده زمانی (۱۳۸۴-۱۳۹۰) و محدودهی مکانی ایران و کشورهای آژانس انرژی اتمی بررسی کرده است که شامل یک مقدمه، چهار بخش و نتیجه‌گیری است.

*تیم پزشکی آیت‌الله مهدوی‌کنی تغییر کرد/ ولایتی سرپرست تیم جدید

تیم جدید پزشکی رئیس مجلس خبرگان رهبری به سرپرستی علی‌اکبر ولایتی در بیمارستان بهمن مستقر شد؛ یکی از نزدیکان آیت‌الله مهدوی کنی در گفت‌وگو با خبرنگار احزاب فارس، تغییر تیم پزشکی رئیس مجلس خبرگان رهبری را تایید و علت این تغییر را تقویت کادر تخصصی و پزشکی آیت‌الله مهدوی‌کنی اعلام کرد و گفت: تیم جدید پزشکی رئیس مجلس خبرگان رهبری به سرپرستی علی اکبر ولایتی رئیس بیمارستان مسیح دانشوری درحال درمان و مداوای ایشان هستند.

*نشست سالیانه جمعیت جوانان شهریور‌ماه سال جاری با حضور هاشمی‌رفسنجانی و لاریجانی برگزار می‌شود

محمد‌جواد محمدی‌نوری دبیرکل جمعیت جوانان انقلاب اسلامی با اشاره به برگزاری نشست سالیانه تشکل متبوعش در شهریورماه سال‌جاری، اظهار داشت: در این نشست آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و علی لاریجانی رئیس مجلس به همراه نمایندگان کمیسیون‌های مختلف حضور خواهند داشت.

وی اضافه کرد: نشست سالیانه حزب با حضور ۸۵۰ نفر از دبیران استانی و شهرستانی و مناطق تهران و شورای مرکزی مجمع معاونان و مشاوران حزب برگزار می‌شود.

دبیرکل جمعیت جوانان انقلاب اسلامی  با بیان اینکه این نشست در تهران و با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار می شود، خاطرنشان کرد: محور این نشست تعیین سیاست‌های اجرایی حزب و همچنین انتخابات آینده مجلس است.

*«نه» چند باره ناطق به اصلاح‌طلبان/ تکلیفی برای شرکت در انتخابات آینده ندارم

اصلاح‌طلبان که این روز‌ها سخت مشغول خود گرمی برای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی هستند، برای اینکه بتوانند همچون مجلس ششم اکثریت کرسی‌های سبز رنگ بهارستان را به قبضه خود در آورند از هر سوی نخ که شده بنا دارند شخصیت‌های معتدل اصولگرا همچون حجت‌الاسلام ناطق نوری را وارد گود رقابت‌ها کنند تا در ورای آن بتوانند نیرو‌های همفکر خود را به مقصد بهارستان نزدیک‌تر کنند. هرچند ناطق نوری یک بار با تعبیر «عمر سیاسی من به پایان رسیده» و بار دیگر  آشکارا به خواسته اصلاح‌طلبان پاسخ منفی داد اما گویا اصلاح‌طلبان بنای دست کشیدن از دامن شیخ گوشه نشین را ندارند و به نظر می‌رسد همین اصرارهای پیاپی باعث شده تا حجت‌الاسلام ناطق نوری بار دیگر در همایش اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان شرکت‌کننده مبنی بر اینکه آیا در انتخابات شرکت خواهید کرد یا نه؟ تاکید کند: بنده بنا ندارم در انتخابات شرکت کنم و نمی‌کنم و تشخیص می‌دهم که تکلیفی در این زمینه ندارم.

*نقیب زاده: اطرافیان روحانی در پیکارهای سیاسی کم‌تجربه هستند/به دولت روحانی توصیه کردم مانند دولت خاتمی عمل نکند

احمد نقیب‌زاده فعال اصلاح‌طلب در گفت‌وگویی در پاسخ به اظهارات سعید حجاریان که پیشتر گفته بود اصلاح طلبان ستون فقرات دولت روحانی هستند، اظهارداشت: به اعتقاد من این ادعا کمی جانبدارانه و حزبی بوده اما واقعیت این است که اصلاح‌طلبان هم در کوره حوادث پخته و کارآزموده شده‌اند و فوت و فن‌ها را یاد گرفته‌اند.

نقیب‌زاده ادامه داد: این در حالی است که اطرافیان و نزدیکان آقای روحانی بروکرات‌‌هایی هستند که خیلی درگیری پیکارهای سیاسی نبوده‌اند و در این زمینه کم‌تجربه‌اند، و ممکن است با اندک فشاری کار را رها کرده و بروند.

وی با بیان اینکه اطرافیان و نزدیکان آقای روحانی بروکرات‌‌هایی هستند که خیلی درگیر پیکارهای سیاسی نبوده‌اند و در این زمینه کم‌تجربه‌اند گفت: ممکن است آنها با اندک فشاری کار را رها کرده و بروند.

*نشست کارشناسان حزبی وزارت کشور درباره قانون احزاب

اصغر افتخاری مسئول کمیته سه جانبه احزاب، دولت و مجلس که از سوی وزیر کشور برای طرح قانون احزاب به این سمت منصوب شده است در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: ما برای طرح قانون احزاب با سه گروه احزاب و شخصیت‌های سیاسی، مجلس شورای اسلامی و مرکز پژوهش‌ها و خود وزارت کشور روبرو هستیم.

وی افزود: مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور از طرف آقای رحمانی فضلی موظف شده است تا طرحی را در مورد قانون احزاب آماده کند که هم نظر نمایندگان مجلس و مرکز پژوهش‌ها و هم فعالان سیاسی و حزبی و هم ملاحظات معاونت سیاسی وزارت کشور در نظر گرفته و ترکیب شود تا به توافق حداکثری برسیم.

مسئول کمیته سه جانبه احزاب، دولت و مجلس با بیان اینکه ما بنا داریم برای طرح قانون احزاب چندین نشست برگزار کنیم گفت: اولین نشست امروز صبح (۱۴ مرداد) با حضور کارشناسان حزبی خود وزارت کشور انجام شد و بعد از این نشست نیز هماهنگی‌های دیگری را برای نشست با فعالان سیاسی و حزبی، نمایندگان مجلس و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برنامه‌ریزی خواهیم کرد.

نظر شما