شناسهٔ خبر: 63016 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در نامه به نمایندگان مجلس:

بلاتکلیف کردن دانشگاه‌ها از سوی وزیر علوم نقض مبرهن قوانین است

فرجی دانا بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در نامه‌ای به نمایندگان مجلس اعلام کرد: بلا تکلیف کردن فضای دانشگاهی با انتصاب چندین باره چند سرپرست برای یک دانشگاه یا یک سرپرست برای دو دانشگاه، مواردی است که حکایت از نقض مبرهن قوانین دارد.

به گزارش نماینده به نقل از فارس بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در نامه‌ای به اعضای کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی اعلام کرد:بلا تکلیف کردن فضای دانشگاهی با انتصاب چندین باره  چند سرپرست برای یک دانشگاه یا یک سرپرست برای دو دانشگاه، مواردی است که حکایت از نقض مبرهن قوانین دارد.

یکی از مهمترین چالش‌های اخیر وزارت علوم در چند ماه اخیر ،نگرانی جدی در جهت بازگشت فضای دانشگاه‌ها به دوران سیاه دوم خرداد و تبدیل گشتن دانشگاه به جولانگاه احزاب سیاسی است.

متن این نامه به شرح ذیل است:

« اعضای کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی

با توجه به اتمام مهلت یک ماهه وزیر علوم برای خاتمه دادن به حاشیه‌ها بر این وزارتخانه حساس و مهم، بسیج دانشجویی دانشگاه تهران بر خود لازم می‌داند که نکات ذیل را خدمت نمایندگان یادآور شود:

یکی از مهمترین چالش‌های اخیر وزارت علوم در چند ماه اخیر ،نگرانی جدی در جهت بازگشت فضای دانشگاه‌ها به دوران سیاه دوم خرداد و تبدیل گشتن دانشگاه به جولانگاه احزاب سیاسی است، امری که ریشه در انتصاب‌ها و برخوردهای وزیر علوم دارد.

انتصاب افرادی که نقش محوری در جریان فتنه ۸۸ در فضای دانشگاه داشته اند و از بانیان اصلی ظلمی برگ بر ملت ایران بوده اند و همچنین بازگرداندن غیر قانونی افرادی که به دلیل داشتن جرم‌های امنیتی یا آشکار(همچون توهین به مقدسات و ائمه اطهار) به درستی از فضای دانشگاه اخراج شده بودند، مواردی است که نشان از یک واپس گرایی به دورانی است که دانشگاه را از مبدا تحولات بودن به تشنجات کشانیده بود و دانشگاه و دانشگاهیان را از وظایف اصلی خود رها بود.

اهتمام ورزیدن به اجرای درست قانون، وظیفه هر شهروند است و پر واضح است که این امر در سطوح بالای مدیریتی نیاز و اهمیت دو چندان پیدا می‌کند.

متاسفانه از بدو فعالیت‌های فرجی دانا، نقض قوانین دستگاه آموزش عالی به یک امر طبیعی تبدیل شده است، واگذاری اختیارات حاکمیتی وزارت خانه، برگزاری انتخابات‌های خلاف قانون و ناقص الخلقه که خود حاکی از دیکتاتوری مدرن است، اعزام هیئت‌های حاشیه ساز سه نفره، تقابل با شورای عالی انقلاب فرهنگی و همچنین بلا تکلیف کردن فضای دانشگاهی با انتصاب چندین باره  چند سرپرست برای یک دانشگاه یا یک سرپرست برای دو دانشگاه، مواردی است که  حکایت از نقض مبرهن  قوانین دارد که این خود موجبات ناکارآمدی مهمترین نهاد آموزش عالی  را فراهم و  به دلیل غلبه پیدا کردن این حاشیه ها و بروز یک بی ثباتی گسترده، شاهد کاهش رشد علمی کشور نیز می باشیم.

با ورود صحیح و بجای نمایندگان مجلس شورای اسلامی و طرح نمودن سوال از وزیر پیرامون ناکارآمدی ها و حاشیه‌های  وزارتخانه،امید آن می رفت که وزیر  تغییر رویکردی در عرصه تصمیمات خود اتخاذ نماید تا بتواند در فضای دانشگاهی  موجبات رشد و پیشرفت کشور را فراهم نماید،اما با مرور زمان نه تنها این مسئله برطرف نشده است،بلکه در تنها جلسه‌ای که در طی این فرصت یکماهه، وزیر با تشکل‌های دانشجویی داشته اند، در جواب به سوال دانشجویان پیرامون عملکرد وزارتخانه و انتصابات و حاشیه های دوران مسئولیتشان، برای فرار از پرسش‌ها و مصادیق مشخص دانشجویان، به  سیاسی بودن استیضاح خود اشاره نمودند و سعی در تکرار اتهامات و برچسب های پوسیده و قدیمی ازجمله اقتدارگرایی جریانی داشتند که نشان از تصلب وزیر در طی کردن این مسیر غلط دارد.

نمایندگان محترم

با توجه به فرصت چندماهه فرجی دانا برای خاتمه دادن به عملکرد غلط و جبران کردن آن، همچنین با در نظر داشتن به بی توجهی مطلق وزیر برای اجرای صحیح قوانین نظام آموزش عالی و عدم تاثیر صحبت دلسوزان، انتقاد ناصحان و اتمام مهلت آخر مجلس محترم، این بار دانشجویان و بدنه دانشگاهی کشور خواستار استیضاح وزیر علوم و برگرداندن ریل نظام آموزشی کشور به مسیر صحیح است.

از همین رو بسیج دانشجویی دانشگاه تهران به عنوان یکی از بزرگترین تشکل های دانشجویی کشور خود را ملزم به مطالبه از نمایندگان ملت  و پیگیری برگزاری هرچه سریعتر جلسه استیضاح وزیر علوم میداند.

امید است که هرچه زودتر شاهد پاسخ عملی نمایندگان و اصلاح روند آموزش عالی کشور باشیم.»

نظر شما