شناسهٔ خبر: 62964 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

پایان آتش بس سه روزه در سی‌وسومین روز جنگ غزه

ازسرگیری حملات اسرائیل و پاسخ موشکی مقاومت

سیاسی پایان آتش بس ۷۲ ساعته بین گروه‌های فلسطینی و اسرائیل، کارشکنی رژیم صهیونیستی برای تحقق آتش بس دائم در مذاکرات قاهره، از سرگیری حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه و پاسخ موشکی مقاومت، از جمله اخبار مهم تحولات فلسطین است.

به گزارش نماینده،  سه روز قبل رژیم اشغالگر صهیونیستی و گروه‌های مقاومت فلسطینی بعد از حدود یک‌ماه حملات زمینی، هوایی و دریایی اسرائیل به آتش بسی ۷۲ ساعته دست یافتند.

این آتش‌بس که از صبح روز سه‌شنبه گذشته به اجرا درآمده بود، امروز جمعه (۱۷ مرداد) ساعت ۵ صبح به وقت گرینویچ به پایان رسید.

عدم تحقق خواسته‌های مقاومت، دلیل عدم تمدید آتش بس

دو مسئول ارشد جنبش حماس اعلام کردند که گروه‌های فلسطینی تصمیم گرفتند با تمدید آتش بس در نوار غزه مخالفت کنند و دلیل آن هم مخالفت رژیم صهیونیستی با پذیرش خواسته های فلسطینیان است.

رفح کامل محاصره نوار غزه، بازگشایی بنادر و گذرگاه‌ها از جمله خواسته‌های اصلی گروه‌های مقاومت فلسطین بود که اسرائیل در این مذکرات آن را نادیده گرفت.

گرچه تا صبح امروز پیش از پایان مهلت آتش بس موشکی از سوی دو طرف شلیک نشد اما بعد از پایان مهلت آتش بس رژیم صهیونیستی با این ادعا که گروه‌های فلسطینی پیش از آتش بس به سمت جنوب اسرائیل موشک شلیک کرده اند، مناطق وسیعی از نوار غزه را بمباران کردند و جنبش مقاومت اسلامی حماس هم با شلیک چندین موشک شهرک صهیونیست نشین عسقلان را هدف قرار داد.

۱۸۸۶ شهید و ۹۸۰۶ حاصل یک ماه حملات اسرائیل به نوار غزه

اما پیش از این در فاصله زمانی آتش بس ۷۲ ساعته، گروه‌‌های امدادی فلسطین پیکر شماری از شهدا را که زیر آوار مدفون شده بودند را از خاک بیرون کشیدند و مردم غزه با گذشت حدود یکماه آرامشی نسبی پس از طوفانی سهمگین را تجربه کردند.

بر اساس آخرین آمارها شمار شهدا در نوار غزه به ۱۸۹۳ و تعداد زخمی ها نیز به ۹۸۰۶ نفر رسیده است. از میان این شهدا، ۴۳۲ نفر کودک، ۲۴۳ نفر زن و ۸۵ نفر نیز سالخورده هستند و همچنین در میان زخمی ها نیز ۲۹۷۹ نفر کودک، ۱۹۰۳ نفر زن و ۳۷۴ نفر نیز سالخورده هستند.

این در حالی است که بر اساس آمارهای رسمی رژیم صهیونیستی در این جنگ، ۶۴ نظامی و ۳ غیر نظامی اسرائیلی نیز به هلاکت رسیده و حدود ۱۰۰۸ نفر از جمله ۶۵۱ نظامی و ۳۵۷ غیر نظامی زخمی شده اند. عملکرد رژیم صهیونیستی در این جنگ به خصوص تعداد زیاد تلفات این رژیم، انتقاد گسترده داخلی را به همراه داشته است.

نمایندگان گروه‌های فلسطینی که بعد از آغاز آتش بس ۷۲ ساعته، در مذاکرات آتش بس با وساطت قاهره شرکت کردند از همان ابتدا تأکید کردند که اگر در این مذاکرات به خواسته ها و شرایطی که ملت فلسطین و مقاومت در نوار غزه تعیین کرده‌اند، توجه نشود و این خواسته ها برآورده نشوند، تیم مذاکره کننده حماس قاهره را ترک خواهد کرد.

در همین راستان «مشیر المصری» یکی از مسئولان برجسته جنبش مقاومت اسلامی حماس در غزه اعلام کرد: اسرائیل بداند پیروزی را که در طول یک ماه جنگ نتوانست در برابر ملت فلسطین و مقاومت این ملت در نوار غزه به دست آورد، هرگز از طریق مذاکرات سیاسی در قاهره نیز نمی تواند این شکست خود را جبران کند.

این مسئول برجسته حماس در ادامه گفت: ما از طریق پیروزی که برای ملت فلسطین در طول یک ماه مبارزه دلیرانه محقق کردیم، این فرصت سیاسی را در قاهره فراهم کردیم تا بتوانیم به خواست خداوند پیروزی دیگری را بر این دشمن صهیونیست و این بار از طریق مذاکرات سیاسی محقق سازیم.

وی افزود: اسرائیل باید خوب بداند کسی که در جنگ به راحتی توانست در برابرش ایستادگی کند، عزم و اراده بالایی دارد تا در مذاکرات سیاسی هم پوزه این رژیم را به خاک بمالد و خواسته های به حق ملت فلسطین در نوارغزه را به زور از گلوی دشمن خارج کند.

 مشیر المصری در بخش دیگری از سخنانش افزود: اسرائیل سعی دارد با انجام برخی از مانورهای تبلیغاتی و سیاسی در این مذاکرات در قاهره خلل ایجاد کند. به عنوان مثال چندی پیش اعلام شده بود که اسرائیل هیئتی را به قاهره اعزام نخواهد کرد و بعد فاش کرد که یک هیئت از سرویس اطلاعات این رژیم در قاهره از قبل حضور داشت یا این که مطرح کرده بودند باید سلاح در نوارغزه نباشد و این منطقه عاری از هر گونه سلاح باشد همه این مسائل مانورهای اسرائیلی هستند برای کسب دستآوردهایی برای خود از مذاکرات قاهره و می کوشد تا شکست نظامی سنگینی را که در غزه محقق کرده از طریق این مذاکرات در قاهره جبران کند.

وی گفت: سلاح مقاومت فلسطینی را هرگز اسرائیل نمی تواند حتی محدود کند تا جه رسد به این موضوع که آن را از مقاومت بگیرد، سلاح مقاومت باقی خواهد ماند و برای همیشه کابوسی برای صهیونیست‌ها باقی خواهد ماند.

حمایت شدید غرب از اسرائیل و عدم توجه به خواسته‌های مقاومت

در این مدت کشورهای غربی نیز همچون روال گذشته بدون توجه به خواسته‌های گروه‌های مقاومت فلسطین، به یاری اسرائیل شتافتند. هاآرتص به نقل از مسئولان اسرائیلی و دیپلمات‌های اروپایی نوشت سفرای کشورهای آلمان، فرانسه و انگلیس، روز چهارشنبه گذشته در نشستی که با «اوسی کوهن» مشاور امنیت داخلی اسرائیل در دفتر نخست‌وزیر در قدس غربی داشتند، سندی حاوی «اصول تفاهمنامه‌های بین‌المللی» درباره نوار غزه ارائه دادند.

به گفته این منابع، این سند ممنوعیت تسلیح و تقویت دوباره قدرت حماس و دیگر گروه‌های فلسطینی در نوار غزه، بازسازی نوار غزه و ورود کمک‌های انسان‌دوستانه با همکاری جامعه جهانی و تشکیلات خودگردان فلسطین را در برمی‌گیرد.

همچنین در این سند بر تشکیل یک نهاد بین‌المللی تأکید شده است که ماموریت آن جلوگیری از ورود مواد ممنوعه به نوار غزه و عدم عرضه ابزار خاص مانند آهن و سیمان به گروه‌های فلسطین خواهد بود و این ابزار فقط برای بازسازی ارائه خواهد شد.

در این سند ارائه شده که با استقبال مشتاقانه صهیونیست‌ها روبه‌رو شده است، بازگشت تشکیلات خودگردان فلسطین و «محمود عباس» رئیس آن به نوار غزه و احتمال بازگشت نیروی ناظران وابسته به اتحادیه اروپا به گذرگاه رفح و استقرار نیروهای گارد ریاست‌‌جمهوری فلسطین در این گذرگاه توصیه شده است.

 به نوشته روزنامه هاآرتص، در سند مذکور آمده است آلمان، انگلیس و فرانسه برای دستیابی به توافقاتی با اسرائیل در این‌خصوص تلاش می‌کنند و این کشورها امکان تبدیل سند این توافقات را به قطعنامه‌ای الزام‌آور که در شورای امنیت سازمان ملل متحد تصویب شود، بررسی می‌کنند.

از سوی دیگر، مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی با استقبال از این سند، خاطرنشان کرد برای اجرایی کردن آن با کشورهای مذکور همکاری می‌شود.

حمایت‌های مردمی از مقاومت

اهالی غیور و مقاوم نوار غزه نیز روز گذشته بعد از یک ماه مقاومت در برابر تجاوزهای مکرر رژیم صهیونیستی به این منطقه به خواست جنبش مقاومت اسلامی حماس، جشن بزرگ پیروزی برگزار کردند.

ملت مقاوم فلسطین در نوار غزه بعد از شکست ارتش اسرائیل در این نزاع یک ماهه به منظور تقدیر از رزمندگان مقاومت و به منظور تاکید بر لزوم اتحاد و وحدت ملت فلسطین در برابر دشمن صهیونیست در خیابان های غزه تظاهرات جشن پیروزی برگزار کردند.

مردم غزه در این تجمع خواستار تحقق همه حقوق انسانی خود اعم از رفع محاصره غزه، آزادی اسرا، ایجاد بندر دریایی و فرودگاه و ایجاد گذرگاه امن بین غزه و کرانه باختری شدند.

پافشاری مقاومت فلسطین بر خواسته‌ها

گردانهای القسام شاخه نظامی جنبش حماس نیز روز گذشته در واکنش به برخی اخبار درباره تمدید آتش بس، اعلام کرد: اگر محاصره اسرائیل علیه غزه به طور کامل و نهایی رفع نشود و فقط یک موافقت اولیه با بازگشایی بندر غزه اعلام شود، ما حملات خود علیه اسرائیل را از فردا جمعه از سر خواهیم گرفت.

نشریه یدیعوت آحارونوت در گزارشی به‌طور ضمنی اذعان کرده است که گروه‌های مقاومت اسلامی فلسطینی در مذاکرات آتش‌بس قاهره انعطافی از خود نشان نداده و بر مواضع خود پا برجا مانده‌اند.

این نشریه به نقل از یک مقام اطلاعاتی مصری که نخواست نامش فاش شود اعلام کرد که موضع هیئت فلسطینی پس از ورود رهبران حماس و جهاد اسلامی به قاهره سخت‌تر شد.

شب گذشته یک سخنگوی گردانهای شهید عزالدین قسام در سخنانی تلویزیونی که پنجشنبه شب به طور مستقیم از شبکه های تلویزیونی عرب زبان پخش شد، درباره روند مذاکرات در قاهره و تهدیدهای دوباره ارتش رژیم اسرائیل تاکید کرد: اسرائیلی ها درک کردند که توسعه علمیات آنها در غزه به معنای غرق شدن در آن است.

وی افزود: در صورت هرگونه حمله زمینی دوباره ارتش رژیم اسرائیل به نوار غزه، ارتش شکست خورده این رژیم را نابوده کرده و جهنمی برای آنها بوجود خواهیم آورد و اسطوره ارتش شکست خورده اسرائیل را به یک مضحکه در سطح جهان مبدل خواهیم کرد.

این سخنگو بر آمادگی نیروهای مقاومت فلسطین برای از سرگیری مقاومت و مبارزه خود با ارتش رژیم اسرائیل تاکید کرد و درپاسخ به تهدیدهای نظامی دوباره مسئولان صهیونیست علیه نوار غزه گفت: ما آماده ورود به نبرد جدیدی هستیم. این گزینه ها پیش روی اشغالگران است. وارد جنگ فرسایشی طولانی مدتی با آنها خواهیم شد و فرودگاه بن گورین را برای ماههای طولانی برای آنها ناامن خواهیم کرد و ویرانی و زیان زیاد اقتصادی به اشغالگران وارد خواهیم کرد و در صورت جنگ زمینی نیز نوار غزه پایانی بر ارتش شکست خورده رژیم اسرائیل خواهد بود.

وی تصریح کرد: ما آماده هزینه  دادن و شکست دادن ارتش رژیم اسرائیل و آغاز جنگ جدید هستیم و هرگز نخواهیم پذیرفت که این نبرد بدون توقف واقعی تجاوزگری علیه غزه و فعالیت فرودگاه غزه پایان یابد.

این سخنگو با اشاره به خواسته های مبارزان فلسطینی و ملت فلسطین در نوار غزه برای برقراری آتش بس اشاره کرد و گفت: این خواسته ها اصلا نیاز به مذاکره ندارد زیرا از حقوق انسانی اساسی به شمار می رود که در قوانین جهان مقفول مانده است و آتش بسی با دشمن در کار نخواهد بود؛ مگر بعد از تحقق خواسته های ملت فلسطین و درصدر آن از سرگیری فعالیت بندر غزه است.

ترس و وحشت اشغالگران از آغاز حملات موشکی مقاومت فلسطین

 ارتش اسرائیل صبح امروز همزمان با پایان مهلت آتش بس ۷۲ ساعته و آغاز حملات اسرائیل به نوارغزه و به تبع آن آغاز حملات موشکی رزمندگان مقاومت اسلامی حماس به عمق فلسطین اشغالی، دستور داد تمام پناهگاه ها بازگشایی شوند.

ارتش اسرائیل از تمام شهرک های صهیونیست نشینی که در فاصله ۸۰ کیلومتری تا نوارغزه قرار دارند خواست تمام پناهگاه‌های خود را بر روی این شهرک نشینان بار دیگر بازگشایی کنند.

مسئولان امنیتی تل آویو نیز دستور دادند، سریعاً تمام پناهگاه های موجود در شهر تل آویو پایتخت اسرائیل بر روی اهالی این شهر بازگشایی شوند.

پیش تر مقامات اسرائیلی خواستار بازگشایی تمام پناهگاه ها در شهرک های صهیونیست نشین در فاصله ۸۰ کیلومتری نوارغزه شدند این درحالی است که شهر تل آویو در فاصله ۱۶۰ کیلومتری نوارغزه واقع شده است.

«بنیامین نتانیاهو» در مصاحبه با شبکه رسانه ای فاکس آمریکا گفت: چنانچه با پایان یافتن مهلت آتش بس موقت، جنبش حماس شلیک موشک ها به شهرهای اسرائیلی را ازسر بگیرد در آن صورت ارتش اسرائیل با تمام توان به آن پاسخ خواهد داد.

وی اظهار داشت که به پایان یافتن جنگ در غزه متقاعد نشده است، اگر چه فرصت تحقق راه حل مسالمت آمیز وجود دارد اما این امر به حماس بستگی دارد.

 

منبع: تسنیم

نظر شما