شناسهٔ خبر: 62814 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

همایون شجریان: هیچگاه خودم را در یک فرم محصور نکردم

همایون شجریان گفت: من سعی کرده‌ام در روال و جریان کاری‌ام یک جا ساکن نمانم و حتی اگر کار از فضای سنتی هم قدری فاصله گرفته باشد، حضور پیدا خواهم کرد همانطور که در تیتراژ فیلم «آرایش غلیظ» هم همین کار را کردم. هدفم این بوده که خودم را در یک فرم محصور نکنم.

به گزارش نماینده، نشست خبری کنسرت «چرا رفتی» با حضور همایون شجریان، طهمورس پورناظری و محمدحسین توتونچیان و حامیان مالی این کنسرت در گالری بوم برگزار شد.

محمدحسین توتونچیان در ابتدای این نشست گفت: خوشحالیم که بعد از ۸ سال توانستیم از سالن وزارت کشور استفاده کنیم این سالن ظرفیت‌های زیادی دارد و فضا را برای برگزاری یک کنسرت خوب فراهم می‌کند.

وی افزود: در روزهای ۱۶، ۱۷ و ۱۸ مرداد و در هر روز در دو سانس این کنسرت برگزار خواهد شد. به دلیل استقبال زیاد مجبور شدیم برای یک روز دیگر کنسرت را تمدید کنیم و تاریخ ۲۳ را برای این کار مقرر کردیم اما مجدداً استقبال زیاد بود و برای دومین بار این اجرا تمدید شد.

مدیر مؤسسه فرهنگی هنری ققنوس در ادامه گفت: همانطور که اعلام شده قصد داریم پول این کنسرت‌را در اکثر شهرستان‌های کشور که سالن‌های بزرگی دارند برگزار کنیم.

در ادامه این نشست همایون شجریان در سخنانی گفت: آلبوم «نه فرشته‌ام نه شیطان» خوشبختانه مورد استقبال بسیاری قرار گرفت و ما بعد از دو سه ماه شاهد درخواست‌های زیادی برای برگزاری این کنسرت بودیم. قصد خودمان هم این بود با توجه به اینکه زمان زیادی از انتشار این آلبوم نمی‌گذرد هرچه سریعتر کنسرت را نیز برگزار کنیم.

وی افزود: در این کنسرت چیدمان قطعات با آلبوم متفاوت خواهد بود و در عین حال دو قطعه دیگر هم که از ساخته‌های طهمورس و سهراب پورناظری است نیز اضافه خواهد شد.

شجریان در خصوص فضای آوازی آلبوم «نه فرشته‌ام نه شیطان» گفت: سعی کرده‌ایم در این آلبوم از آوازهای سنتی و کلاسیک پرهیز کنیم البته این به این معنا نیست که به طور کل آواز را کنار گذاشته باشیم در این کار اگر آوازی هم ارائه می‌شود کاملاً از پیش تعیین شده است بداهه نیست.

طهمورس پورناظری در ادامه نشست در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا از نوازنده‌های خارجی که در آلبوم حضور داشتند استفاده نشده است، گفت: در ابتدا که کار ضبط این آلبوم را آغاز کردیم خواستیم کار را به استانداردهای جهانی نزدیک کنیم قطعاً سازها و استودیوهایی که در اروپا وجود دارد کار را خیلی متفاوت می‌کند.

وی افزود: نوازنده‌های ایرانی هم می‌توانند کار را با همان فضا و فرم اجرا کنند اما امکاناتی که در استودیوهای خارجی وجود دارد ما را بر آن داشت تا از نوازنده‌های خارجی استفاده کنیم و البته با توجه به اینکه مقدار اجراها و روزهای کنسرت زیاد است نمی‌توانستیم از حضور نوازندگانی مثل شجاعت حسین‌خان بهره ببریم.

همایون شجریان هم در این خصوص گفت: بحث توانایی و مقایسه بین نوازنده‌های ایرانی و خارجی مطرح نیست ما فقط با توجه به کیفیت استودیوها تصمیم گرفتیم از نوازندگان خارجی استفاده کنیم.

شجریان ادامه داد: من سعی کرده‌ام در روال و جریان کاری‌ام یک جا ساکن نمانم و حتی اگر کار از فضای سنتی هم قدری فاصله گرفته باشد هم حضور پیدا خواهم کرد همانطور که در تیتراژ فیلم «آرایش غلیظ» هم همین کار را کردم و کار را در فضای کاملاً متفاوت اجرا کردم. هدفم این بوده که خودم را در یک فرم محصور نکنم.

آهنگساز آلبوم «نه فرشته‌ام نه شیطان» با اشاره به تغییراتی که این کنسرت نسبت به آلبوم دارد، گفت:  به جز حضور سی‌تار و دودک هیچ تغییری دیگر نسبت به آلبوم ندیدم. البته با توجه به امکاناتی که برخی از آهنگ‌ها در اختیار ما می‌گذارد چینش آهنگ‌ها در کنسرت کمی متفاوت خواهد بود.

همایون شجریان در ادامه ضمن بیان اینکه دوست دارم در یک سالن ۱۲ هزار نفره به روی صحنه بروم، گفت: برای ما بسیار ایده‌آل است که در یک سالن ۱۲ هزار یا ۲۵ هزار نفره اجرا کنیم اما از جهت اینکه تا به حال این موضوع اتفاق نیفتاده کمی وارد شدن به این عرصه مشکل است. شاید بتوان در آینده به این ایده جامه عمل پوشید.

شجریان ادامه داد: آن کلیپ پرحاشیه‌ای که از قطعه «چرا رفتی» منتشر شد به بیشتر دیده شدن کار کمک کرد.

طهمورس پورناظری در انتهای این نشست در این خصوص گفت: این کلیپ متأسفانه با دید منصفانه‌ای به آن نگاه نشد در حالی که این کار برای رونمایی آلبوم «نه فرشته‌ام نه شیطان» ساخته شده بود مگر ما در زمینه موسیقی سنتی چه تعداد کلیپ داریم که بخواهیم در مقام مقایسه برآییم و آن را با دیگر آثار این کنسرت مقایسه کنیم.

 

منبع:فارس

 

نظر شما