شناسهٔ خبر: 62497 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

ناطق نوری در همایش سالانه اساتید و دانشجویان ایرانی خارج کشور:

در انتخابات مجلس بنا ندارم شرکت بکنم و شرکت هم نمی کنم

ناطق عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: من بنا ندارم در انتخابات مجلس بعدی شرکت کنم، شرکت هم نمی‌کنم، تشخیص هم می‌دهم که تکلیفی در این زمینه ندارم و مکلف نیستم.

به گزارش نماینده به نقل از فارس علی‌اکبر ناطق‌نوری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در همایش سالانه اساتید و دانشجویان ایرانی خارج کشور در پاسخ به این سوال که آیا قصد ندارید در انتخابات آتی مجلس شرکت کنید؟ گفت: من بنا ندارم شرکت کنم، شرکت هم نمی‌کنم، تشخیص هم می‌دهم که تکلیفی در این زمینه ندارم و مکلف نیستم.

وی با اشاره به این که در چندین دوره مجلس حضور داشته و چندین سال رئیس مجلس بوده است، تصریح کرد: در نقاط مختلف دنیا اتاق‌های فکری وجود دارد که این اتاق‌های فکر افرادی که سا‌ل‌ها کار سیاسی کرده‌اند تجربه‌ خود را در اختیار جوان‌هایی که تازه وارد عرصه‌ سیاست می‌شوند، می‌گذارند و من وقتی ریاستم در مجلس تمام شد بر این موضوع تاکید کردم.

ناطق نوری تصریح کرد: ۲۰ سال نماینده بودم و پوسترهای من در شهرها زده می‌شد، برای من بس است؛ برای این کار نیز دلیل دارم، من از سال ۷۰ رئیس مجلس بودم و ۵ دوره ریاست مجلس را برعهده داشتم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص این سوال که اتهاماتی از سوی احمدی نژاد به شما وارد شده است، چرا آن اتهامات را پیگیری نکردید؟ گفت: ایشان تشخیص دادند و مطالبی را مطرح کردند، ولی اشکال این است که چرا این مطالب پیگیری نشد.

وی ادامه داد: خواسته‌ من اکنون نیز از قوه قضاییه این است که این نسبت‌هایی که داده شد را پیگیری کند تا مشخص شود راست است یا دروغ، اگر امثال من بردند و خوردند من صلاحیت ندارم که رئیس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری باشم. در مجمع حضور داشته باشم و برای شما حرف بزنم.

ناطق نوری در ادامه سخنان خود گفت: ایشان یک نسبت‌هایی را دادند و گفتند خوردند و بردند، من چند بار تاکنون گفته‌ام که چرا به این مسائلی که مطرح شد رسیدگی نمی‌کنید، من این اشکال را دارم. نسبت‌هایی به افراد داده می‌شود که باید این مسائل بررسی شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: پسر من همان زمان شکایت کرد، چون اسم ایشان هم ذکر شده بود. متاسفانه نقص قانونی و حقوقی مانع از این شد.

ناطق نوری افزود: در همین خصوص گفته یک وکیل بسیار مسلط و واردی این بود که این اندازه که ایشان گفته است راه به جایی نمی‌برد و بی‌خودی خودت را خسته نکن، که البته پسرم هم آن شکایت را ادامه نداد و آن را تبدیل به یک رنج‌نامه کرد که منتشر شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: متاسفانه این پرونده و این مسائل ابتر می‌ماند و در ذهن مردم شبهات ایجاد می‌شود. من دلم برای خودم نمی‌سوزد ، وقتی کسی وارد می‌شود باید پی این مسائل را نیز به تنش بمالد.

«اگر بخواهد زیر بلیط کسی نرود این موضوع خرج دارد. البته این به ضرر ما نشد و جامعه فهمید که اوضاع از چه قرار است، ولی من تاکید می‌کنم که باید به این قضایا رسیدگی شود.»

رئیس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری اضافه کرد: از همه بدتر این است که فرهنگ ما خراب شود، ناطق نوری از بین برود و یا آبرویش برود چیزی نیست. اگر کسی که برای اسلام بچه‌اش را می‌دهد، ما هم آبروی‌مان را بدهیم.

وی افزود: متاسفانه بی‌اخلاقی، دروغ و تملق در فرهنگ ایرانی در حال نهادینه شدن است و این مسائل به فرهنگ ما ضربه وارد می‌کند. از سویی دیگر جوانان و نسل جدید نسبت به مسئولان و روحانیت و اسلام بدبین می‌شود و این ضرر را نمی‌توان جبران کرد.

سوال دیگر دانشجویان از ناطق نوری پیرامون معظل بیکاری برای دانشجویانی که به وطن بازمی‌گردند بود که وی در پاسخ به آ» گفت: برخی از بستگان من نیز که در خارج از کشور تحصیل کردند، در موقع بازگشت دغدغه شغل دارند و مسئولان باید به این موضوع توجه کنند و از این دانشجویان به عنوان یک سرمایه استفاده کنند.

وی با بیان اینکه یک نوع بیگانگی و عدم همپوشانی در ارتباط مراکز تحقیقاتی ما با مراکز صنعتی وغیر صنعتی و عملیاتی کشور وجود دارد، گفت: برخی از تحقیقات تکراری هستند و صرفا تحقیقات هستند و ما آنها را در صنعت و کار نمی‌بینیم. کار هم آنها را نمی‌یبند در حالی که صنعت دانشگاه باید به یکدیگر پیوند بخورد.

سوال دیگری که دانشجویان از حجت‌الاسلام ناطق نوری پرسیدند این بود که بالاخره شما عضو کدام جریان و جناح هستید که وی در پاسخ گفت: به این زودی‌ها نمی‌فهمید.

وی با بیان اینکه جناح بندی‌هایی امروزی کشور را قبول ندارم، گفت: معتقدم در کشور ما دموکراسی حاکم است و مراجعه به آرای مردم است. ما در طول ۳۵ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون نزدیک به ۳۶ الی ۳۵ انتخابات و مراجعه به آراء مردم داشته‌ایم اما اشکال این است که دموکراسی آورده‌ایم، ولی ابزار آن را نیاورده‌ایم.

ناطق نوری با بیان اینکه ابزار دموکراسی در دنیا حزب است، گفت: در دنیا احزاب، اساس‌نامه و مرام‌نامه و مواضع روشنی دارند و شورای مرکزی آنها، درآمد آنها و نحوه‌ فعالیت آنها مشخص است،

رئیس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری افزود: احزابی که در کشور ما فعالیت دارند، حزب نیستند و به قول مقام معظم رهبری قبیله هستند. پس یک مشکل این است که علاوه بر اینکه ما ابزار دموکراسی نداریم، قاعده بازی را هم بلد نیستیم. نه چپ و نه راست و نه اصلاح طلب و نه اصولگرا اکثرشان قاعده بازی را بلد نیستند.

ناطق نوری اضافه کرد: درکشورهای مختلف وقتی یک حزب پیروز می‌شود به صورت طبیعی رئیس جمهور یا نخست وزیر، وزرا و معاونین رئیس جمهور و حتی مشاوران از آن حزب انتخاب می‌شوند، اما بدنه‌ کارشناسی حفظ می‌شود و رده‌های پایین تغییر نمی‌کنند یا به خاطر قانونی که دارند، این کار را نمی‌کنند و یا به خاطر فرهنگی که دارند.

وی ادامه داد: به هر حال بدنه‌ کارشناسی را حفظ می‌کنند، ولی در کشور ما چپ سر کار می‌آید همه را قلع و قمع می‌کند، حتی فراش فلان مدرسه در فلان جا را نیز عوض می‌کند. موقعی که راست می‌آید آن هم همین گونه عمل می‌کند. ما ۳۵ سال است که با سر کچل می‌خواهیم اوستا شویم. من این عملکرد را قبول ندارم.

ناطق نوری با بیان اینکه در سال ۶۰ در عین حال که عضو حزب جمهوری بودم، وزیر کشور بودم، گفت: حال نیز بعد از ۳۳ سال در ماه یک بار با استانداران دوره  خودم جلسه دارم. بررسی کنید که ترکیب استانداران من آن سالها چگونه بود و اکنون در کجا مشغول به کار هستند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: من در انتخابات سال ۷۶ هم کاندیدای شکست خورده انتخابات ریاست جمهوری بودم و هم رئیس مجلس، اما سعی کردم تعامل خوبی با قوه مجریه داشته باشم.

وی پیرامون تعامل مجلس پنجم با دولت هفتم گفت: از وی (خاتمی) بپرسید که برخورد مجلس پنجم با دولت در آن زمان چگونه بود؟ وی چندین‌بار گفته‌اند که مجلس پنجم بیشترین کمک را به دولتش کرده است. فردای انتخابات دوم خرداد ۷۶ هنوز آراء به طور کامل شمرده نشده بود که من به وی (خاتمی) تبریک گفتم.

رئیس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری ادامه داد: خبرنگاری بعدها از من پرسید که چرا بلافاصله تبریک گفتید و مثلا ۴۸ ساعت معطل نکردید. من در جواب گفتم باید آبی بر آتش ریخته می شد که اگر صبر می‌کردم، معلوم نبود که چه اتفاقی بیافتد. در روز یک‌شنبه در همان موقع در مجلس گفتم که ما تا دیروز رقیب بودیم، ولی اکنون باید رفاقت داشته باشیم.

نظر شما