شناسهٔ خبر: 62457 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

واکنش اهالی بهارستان به اظهارات اخیر شرمن

تیم مذاکره کننده از کنار تناقضات گفتاری مقامات آمریکایی بی تفاوت عبور نکند

شرمن در روز پنج‌شنبه گذشته دو جلسه استماع بسیار مهم در کمیته‌های روابط خارجی سنا و مجلس نمایندگان امریکا درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران برگزارشده است. وندی شرمن رییس تیم مذاکره‌کننده امریکا در گروه 1+5 و دیوید کوهن معاون وزیر خزانه‌داری امریکا در امور اطلاعات مالی و تروریسم دو مقام ارشد دولتی بوده‌اند که در این نشست‌ها شرکت کرده‌اند.

به گزارش نماینده، شرمن در کنگره به‌وضوح گفته است که بخش بزرگی از برنامه غنی‌سازی ایران باید برچیده شود و چیزی که امریکا با آن موافقت خواهد کرد یک برنامه بسیار محدود و بسیار شفاف غنی‌سازی در ایران است. این سخن، آشکارا در تناقض با خواسته طرف ایرانی مبنی بر به رسمیت شناخته شدن نیاز آینده ایران به ۱۹۰ هزار سو غنی‌سازی است.

حال باید دید با این تناقض گفتار آمریکایی ها در پای میزمذاکرات و در جلسات و محافل سیاسی خود و عدم توجه به خواست و سیر منطقی ایران از ابتدای مذاکرات تاکنون ما می توانیم باطرف های غربی و خصوصا آمریکا به یک توافق جدی برسیم یا اینکه این دیدگاه ها در مقابل هم قرار می گیرند. برای بررسی بیشتر این موضوع گفت و گویی را با تنی چند از نمایندگان انجام داده ایم.

موضع گیری های وندی شرمن مصرف داخلی دارد و اهمیتی در مذاکرات ندارد

محمدحسن آصفری، نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با نماینده در این خصوص اظهار داشت: کارشناسان و سیاستمداران آمریکا بدانند ما راه را مشخص کرده ایم و  موضع هسته ای ما به عنوان موضعی فانتزی و تشریفاتی نیست، بلکه ما دنبال صنعت انرژی هسته ای هستیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی  ادامه داد: موضع گیری های آنها هرچه باشد برای ما مهم نیست ما درباره هیچ چیزی غیر از انرژی هسته ای صنعتی با آنها مذاکره نمی کنیم و هیچ کسی هم از جمهوری اسلامی ایران این اجازه را ندارد که بخواهد با آنها درباره موارد دیگر مذاکره کند.

ما می خواهیم تولید برق هسته ای در کشور داشته باشیم

آصفری عنوان داشت: آنها ملزم هستند دغدغه ها و خطوط قرمز ما را در مذاکرات بپذیرند و به آن توجه داشته باشند زیرا ما می خواهیم تولید برق هسته ای در کشور داشته باشیم و برای این موضوع آماده همکاری با طرف مقابل جهت شفاف سازی و اعتماد سازی هستیم.

نماینده مردم اراک بیان داشت: اما اگر آنها دنبال زیاده خواهی باشند بدانند جمهوری اسلامی در طول این ۳۵ سال از عمر انقلاب که گذشته فشارهای انها را نپذیرفته است و اکنون هم زیر بار زور نمی رود لذا موضع گیری های شرمن اثر داخلی دارد و هیچ اثری روی مذاکرات هسته ای نداشته و نخواهد داشت.

ما مذاکرات هسته ای را یک نبرد جدی  سیاسی تلقی می کنیم

بهرام بیرانوند، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی نیز در این باره اظهار داشت : ما این مذاکرات هسته ای را یک نبرد جدی  سیاسی تلقی می کنیم.

شرمن و سیاستمداران آمریکایی حرف هایی بزنندکه با منطق بین الملل منطبق باشد

وی در ادامه افزود: وندی شرمن و دیگر سیاستمداران امریکا بهتراست حرف هایی را بزنند که فقط امکان مصرف داخلی برایشان نداشته باشد، اگر پشت میز مذاکرات آمده اند و برای سرانجام این کار جدی هستند حرف هایی بزنند که با منطق قابل پذیرش بین الملل منطبق باشد.

حرف های یک جانبه ای که انها می زنند، حرف های بسیار سخیفی است

نماینده مردم لرستان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: حرف های یک جانبه ای که انها می زنند، حرف های بسیار سخیفی است که دچار واکنش جدی مذاکراه کنندگان و ملت ما خواهد شد، آمریکا آن زمانی که در موضع قدرت بود نتوانست کاری از پیش ببرد.

وی اظهار داشت: ملت ایران، قدرتمند است که می تواند همه نیازمندی هایش را خودش تامین کند آمریکایی ها بهتر است سعی کنند از باتلاق افغانستان، غزه، عراق و سوریه فرار کنند. اگر دولتمردان امریکایی کمی عاقل تر باشند ملت خود را کمتر به دردسر خواهند انداخت.

تیم مذاکره کننده باید از این نقاط اختلاف آمریکایی ها استفاده کند

علیرضا خسروی، نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی هم در این باره گفت : این گونه اظهار نظرها  نشان می دهد که بین سیاستمداران آمریکایی تشتت آرا وجود دارد و حرف شان یکی نیست و به نوعی روی وضعیت ملت ایران افکار سنجی می کنند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: آنها گزینه هایی که می خواهند روی میز بگذارند، تهدیدهایی هم که می خواهند بر علیه ما بکارگیرند را باید یکی کنند و یک موضع را داشته باشند واما این اظهارنظرهای متناقض نشان می دهد، ثبات مدیریتی در مرزهای امریکا وجود ندارند

وی در ادامه خاطرنشان کرد: انها در میز مذاکرات یک صحبتی را می کنند و بعد در جلسات خود حرف های دیگری را می زنند  و برای افکار عمومی شان هم حرف های دیگری را مطرح  می کنند. ما خط قرمز، صحبت ها و فتواها یمان مشخص بوده و از ابتدای مذاکرات سیر منطقی را داشته ایم  که مشخص می کند حرف اول و آخر مان با هم فرقی نمی کند و آنهاباید مشکل خودشان را حل کنند.

خسروی بیان داشت: تیم مذاکره کننده باید از این نقاط اختلاف استفاده کند وبتوانند حرف های رهبری و خواسته های ما را در مذاکرات محقق کنند.

 

 

نظر شما