شناسهٔ خبر: 61606 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

سید محمد بیاتیان در گفتگوی تفصیلی با نماینده؛

دولت در حوزه صنعت بیشتر شعار داده است

بیاتیان

در یکی از روزهای ماه مبارک و در بحبوحه کش و قوس های قیمت خودرو، «نماینده» میهمانی از خطه دلاورمردان کردستان داشت. سید محمد بیاتیان نماینده جوان مردم بیجار و دبیر اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، علاوه بر گزارشات دقیقش از آخرین وضعیت تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی ناگفته‌های بسیاری از وزارت و وزیر بی رمق صنایع و معادن داشت. اگرچه این گپ و گفت در حاشیه بازدید نماینده جوان مردم بیجار از «نماینده» بود، ولی آنقدر مفصل شد که از مباحث مربوط به کمیسیون صنایع فراتر رفت و به نقد هیئت رئیسه مجلس و دولت نیز کشیده شد که به نظر این گفتگوی تفصیلی را جذاب تر کرد...

 

نماینده: یکی از بحث های روز که اخیراً در کمیسیون صنایع نیز مطرح شده، مباحث مربوط به قیمت گذاری خودروست. اگر موافق باشید بحث را از این موضوع آغاز کنیم.

اتفاقاتی که در بحث قیمت خودرو در کشور ما طی یکی دو سال اخیر افتاده فکر می‌کنم در کل دنیا تقریبا بی بدیل است. با توجه به ادعاهای دولت مبنی بر بهبود تورم از ۴۵ درصد به ۱۴ درصد و مباحث مربوط به ارز مبادله ای، بحث تامین آسان مواد اولیه برای خودروسازان و ... احساس می کردیم که در بدترین حالت قیمت خودرو ثابت بماند و تغییری نکند ولی بر خلاف تصور شاهد افزایش شدید خودرو بودیم. کمااینکه نمایندگان عضو کمیسیون صنایع از ۵ شرطی که برای خودروسازان در راستای احقاق حقوق مردم گذاشتند، خوشحال بودند. ولی شاهد بودیم که در یک روند کاملا غیر منتظره قیمت خودرو نسبت به سال گذشته، در بعضی از خودروها حدود ۲۰ درصد افزایش قیمت داشت! در جلسه مشترک کمیسیون صنایع با آقای شیوا و مدیران خودروسازی، مدیران آنالیزی از قیمت هایشان ارائه دادند که شبهات زیادی را در پی داشت. این جلسه بسیار پر بحث بود که در نهایت نمایندگان به هیچ وجه قانع نشدند.

 

نماینده: با این اوصاف فعلا قیمت ها معلق خواهد بود؟

بله. در حال حاضر قرار بر یک بررسی مجدد است و بعد از آن ان شاءالله تصمیم بگیریم.

 

نماینده: بحث ارتقای موتور از یورو دو به یورو چهار و یا آپشن هایی مانند ایربگ از جمله استدلال های آقای نعمت زاده در مورد افزایش قیمت عنوان شده است در حالی که اینها از وظایف خودروسازان بوده است و طبیعتاً نباید منجر به افزایش قیمت شود و حتی هیچ ضمانت اجرایی هم ندارد

یکی از مباحث تقریبا جنجالی همین است. کل هزینه ای که برای این ارتقای موتور اعلام می کنند چیزی حدود ۱ میلیون ۷۰۰ هزار تومان است، که چند برابر آن را با مردم حساب می کنند! یا ایربگ که آقای قاضی پور مدرک هم آورده بود، ایربگ به شرکت خودرو سازی ۲۵۰ هزار تومان فروخته می شود ولی حدود ۸۰۰ هزار تومان با مردم حساب می شود! و از طرفی هیچ ضمانت اجرایی برای کارهایشان وجود ندارد. تا زمانی که شرکت های خودروسازی  و شورای رقابت ما تحت سیطره دولت ها هستند نباید انتظار داشته باشیم اتفاقی بیفتد. اگر در بحث کیفیت خودرو تا بحال نتوانستیم به جایی برسیم، به خاطر همین معضلاتی است که خود دولت ایجاد کرده است. دولت دنبال سود خودش است.

 

نماینده: اگر موافق باشید تحلیل تان از فرایند عملکرد کلی دولت و به طور مشخص در حوزه صنعت را دقیق تر بیان کنید؟

دولت در حوزه صنعت بیشتر شعار داده است. حدود یک سال از شروع به کار دولت گذشته است. بله آرامش ایجاد شده ولی این آرامش بیشتر روانی بوده است. آرامشی روانی که ناشی از فضای رسانه ای و فضای سیاسی، ولی در عمل اتفاقی نیفتاده است. اعتباری که در صندوق ذخیره ارزی برای صنعت و تولید گذاشتیم، امروز یک ریالش هم عملی نشده است! همه واحدهای تولیدی ما در حال حاضر با معضل روبه رو هستند و شاید یکی از معضلات و مشکلاتشان که از دولت قبل هم باقی مانده و تا امروز هم حل نشده این است که در زمینه هایی که ما تولید داریم واردات هم صورت می گیرد البته در این زمینه درصد وارداتمان نسبت به قبل بسیار بیشتر شده است. لذا تا امروز دولت در حوزه صنعت و معدن نمره قبولی را ندارد.

یکی دیگر از معضلات غفلت بزرگی است که توسط دولت رخ داده و آن اینکه که متأسفانه دولت تمام تخم مرغ هایش را در سبد مذاکرات گذاشته است و همه مسائل را به بحث هسته ای گره زده است. مگر رهبری نفرمودند به این مذاکرات خوشبین نیستم! انرژی هسته ای بهانه ایست، اگر ما این را درست بکنیم به سراغ حقوق بشر و مباحث دیگر خواهند رفت. گره زدن همه امور به مذاکرات برخلاف روح سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری علی الخصوص در زمینه اقتصاد مقاومتی است.

 

نماینده: نگاهتان نسبت به عملکرد سایر بخش های دولت چیست؟

فکر می کنم که تنها نقطه قوت دولت در حوزه وزارت بهداشت است. عملکرد وزارت بهداشت برای ما ملموس است. به عنوان نماینده شهرستان، هر هفته مراجعات تلفنی و حضوری داشتم که افرادی برای مباحث درمانیشان مراجعه می کردند ولی این مراجعات با توجه به عملکرد وزارت بهداشت تقریباً به صفر رسیده است. ولی این نگرانی وجود دارد که به مسیر غلط برویم. اگر بخواهیم کار بنیانی و اساسی انجام بدهیم باید در حوزه بیمه ها فعالیت انجام شود و آن زمان است که خیالمان راحت می شود. در حال حاضر این حوزه نیز کارکرد سیاسی دارد و رضایت ها مقطعی خواهد بود. در حوزه های دیگر هم معضلات زیاد است. هرکدام از حوزه ها معضلاتی دارد که نمی گویم تنها برای این دولت بوده ولی منطبق بر شعارهای دولت نیست. آقای روحانی در مجلس گفتند من از جنس شما هستم و خودم را جزو شما می دانم ولی در عمل این اتفاق نیفتاده است. متاسفانه دولت در حال حاضر در خیلی از جاها برای چیدمان مجلس آینده کار انتخاباتی می کند، که اصلا زیبنده این دولت نیست.

 

نماینده: اشاره داشتید که چندین استیضاح در هیئت رئیسه معطل مانده است. از لحاظ قانون داخلی مجلس قانونی برای پروسه استیضاح ها وجود ندارد؟ اگر قانون مشخصی هست چرا اجرا نمی شود؟

قانون تصریح دارد استیضاح با ده امضا باید در پروسه قانونی خود قرار بگیرد. منتهی متاسفانه بعضی دوستان هیئت رییسه در مقابل نص صریح قانون اجتهاد می کنند. مباحث قانونی را نمی شود با ریش سفیدی حل کرد. در مثل مناقشه نیست آن زمان بنی صدر می گفت که زمان بدهیم زمین بگیریم، الان داریم همین کار را می کنیم. در بحث سیاسی نباید همان اشتباهات را بکنیم. ما احساس می کنیم که در خیلی از زمینه ها وزرا خودشان تصمیم گیرنده نیستند برایشان تصمیم می گیرند و این زیبنده نیست چون نمایندگان به شخص وزیر رای اعتماد داده اند و برایشان پسندیده نیست که تصمیم گیرنده افراد دیگری باشند. لذا متاسفانه این استیضاح ها با کار غیرقانونی هیئت رییسه فعلا مانده است.   به نظرم هیئت رییسه هم باید به نص قانون برگردد و اجازه دهد نمایندگان کار خود را انجام دهند.

 

نماینده: برای انتخابات ریاست جمهوری شما به عنوان کاندیدا ثبت نام نمودید، آن زمان چه پیامی مدنظرتان بود که با این اقدام به جامعه منتقل کنید؟

من از سال ۸۲ به صورت جدی وارد عرصه سیاسی دانشجویی شدم. قبل از آن هم در سال های اتفاقات کوی دانشگاه، اتفاقات انشقاق در تحکیم دانشگاه شیراز، در انجمن و بسیج و جاهای مختلف حضور داشتم. تقریبا هرساله که خدمت مقام معظم رهبری به عنوان جنبش دانشجویی رسیدیم، سالی نبود که ایشان بر نیروسازی، استفاده از مدیران و نیروهای جوان تاکید نکرده باشند. اعلام حضورم در انتخابات بر این پایه بود که ما تعداد زیادی جوان نخبه داریم که بر خلاف مطالبه رهبری از آنها غافل شده ایم. بحث مدیریت جهادی را که رهبری به عنوان شعار سال مطرح فرمودند مصداقش در دفاع مقدس است که مدیران جوانی چون خرازی ها، باکری ها و باقری ها داشت. پدر بنده به عنوان یک بچه روستایی که شاید آن زمان خیلی ها فکر می کردند که سنش از همه بیشتر است در زمان شهادت ۳۶ سال سن داشت. پس طیف سنی کسانی که در دفاع مقدس بودند، جوان بود. امام به اینها اعتماد کردند و اینها هم جواب اعتماد امام را دادند. امروز هم ما اگر می خواهیم در اقتصاد مقاومتی و در مدیریت جهادی، در اقتصاد در فرهنگ و در همه چیز اگر می خواهیم رشد کنیم باید عرصه را برای حضور جوان ها فراهم کنیم.  

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۳-۰۵-۰۶ ۱۱:۳۰داریانی 0 2

    بیچاره مصرف کننده ها! همه به فکر سود خودشونن 
                                

نظر شما