شناسهٔ خبر: 61522 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

تقوی در نشست خبری:

از روحانی برای سخنرانی در روز قدس دعوت کردیم، به دلیل مشغله کاری حضور نیافت/ پورتال رسانه‌ای نهاد امامت جمعه رونمایی شد

تقوی رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه در خصوص علت عدم حضور روحانی در سخنرانی پیش از خطبه‌های روز قدس، گفت: ما امسال از آقای روحانی برای سخنرانی در روز قدس دعوت کردیم که ایشان به دلیل برنامه‌ها و گرفتاری‌های خود نتوانست برنامه‌اش را تنظیم کند.

به گزارش نماینده به نقل از فارس، حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه در نشست خبری که صبح امروز شنبه در مجتمع آدینه تهران برگزار شد با بیان اینکه پنجم مرداد روز نمازجمعه است، اظهار داشت: اولین نمازجمعه تهران در تاریخ ۵ مرداد ۵۸ در دانشگاه تهران و به امامت آیت‌الله طالقانی برگزار شد.

تقوی با بیان اینکه ما قبل از انقلاب نماز جمعه نداشتیم تصریح کرد: پس از انقلاب برای همه شهرها امام جمعه انتخاب شد و در حال حاضر در ۸۰۰ شهر کشورمان امام جمعه وجود دارد.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه ادامه داد: به منظور توسعه یافتن نماز جمعه، شورای سیاست‌گذاری شکل گرفت و این مجموعه آغاز به کار کرد که مسئولیت گزینش و معرفی امام جمعه را برعهده داشت.  

وی افزود: در زمان امام ما در حدود ۳۰۰ شهر امام جمعه داشتیم و شورای سیاست‌گذاری از هفت عضو تشکیل شد که از مقام معظم رهبری حکم خود را می‌گیرند.

تقوی با اشاره به شکل‌گیری معاونت‌های مختلف شورای سیاست‌گذاری از جمله معاونت بازرسی، اطلاع‌رسانی، گزینش، معاونت سیاسی، ارزیابی و آموزش، گفت: معاونت گزینش برای هر امام جمعه‌ای که بخواهد وارد شود تشکیل پرونده می‌دهد و امتحان ورودی و مصاحبه دارد و بر روی سوابق علمی فرد تحقیقات لازم را به عمل می‌آورد.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، با تأکید بر اینکه ما نیروهای خود را از حوزه‌های علمیه می‌گیریم و امام جمعه باید از لحاظ علمی در سطح بالایی باشد، گفت: امام جمعه حداقل باید دوسال درس خارج گذرانده باشد و اگر این مدارک تأئید شود شورا تصویب می‌کند که این فرد برای چه شهری و با چه فرهنگی حضور یابد.

وی با بیان اینکه وظیفه معاونت بازرسی نظارت بر امور ائمه جمعه‌ها و خطبه‌ها است یادآور شد: ما سالی چند خطبه از ائمه جمعه را می‌گیریم و به کارشناسان می‌دهیم تا نظر دهند و به طور مثال اگر خطبه‌ها بیش از حد طولانی باشد برای اصلاح تذکر می‌دهیم یا اگر امام جمعه خطبه‌هایش عمق لازم را از نظر مطالعاتی نداشته باشد ما تذکر می‌دهیم.

تقوی با تأکید بر اینکه معانت بازرسی کار حساسی دارد و کارش بسیار مؤثر است یادآور شد: این تذکرات می‌تواند نهاد نمازجمعه را تقویت کند.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، ادامه داد: علاوه بر معاونت مالی و اداری ما معاونت سیاسی نیز داریم که اخبار سیاسی را گردآوری می‌کند و برای ائمه جمعه از طریق سایت امامت ارسال می‌شود چرا که حجم کار ائمه جمعه در شهرستان‌ها بسیار بالاست.

وی تصریح کرد: شورای سیاست‌گذاری وظیفه خود می‌داند که ائمه جمعه را در بخش اطلاع‌رسانی کمک کند اما ما هیچگاه به ائمه جمعه تکلیف نمی‌کنیم که چه مطالبی را بگویید و فقط مطالب را در اختیار آنها قرار می‌دهیم و از وظایف خود می‌دانیم که نیروهایمان را به روز نگه داریم.

تقوی ادامه داد: ما در معاونت سیاسی، شورایی داریم که پدیده‌های سیاسی را تحیل کرده و در اختیار ائمه جمعه می‌گذارد چراکه نماز جمعه علاوه بر عبادی بودن نمازی سیاسی نیز محسوب می‌شود.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، در عین حال متذکر شد: مدیریت ما در حوزه علمایی و روحانیت تعریف می‌شود و پادگانی نیست چرا که این امر پسندیده نبوده و جواب هم نمی‌دهد و معتقدیم خود ائمه جمعه دانشمند و صاحب نظر هستند.

وی افزود: معاونت فرهنگی شورا بخش عبادی نمازجمعه را تقویت می‌کند و ناظر به خطبه اول است و معاونت سیاسی نیز ناظر به خطبه دوم بوده و ما در عین حال برای ائمه جمعه‌ای که وارد نهاد نمازجمعه می‌شوند، آموزش ضمن خدمت داریم.

تقوی ادامه داد: ‌ما هنوز موفق نشده‌ایم که در حوزه علمیه قم رشته تربیت امام جمعه دائر کنیم در حالیکه این طرح را آماده کرده‌ام و به حوزه بردم اما به جایی نرسیدیم.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، یادآورشد: ما در کشور بیش از ۶۰ هزار مسجد داریم که تنها یک سوم آن امام جماعت دارد لذا ما به ۱۲۰ هزار امام جماعت نیازمندیم که در یک منطقه اداره امور مسجد را برعهده دارد و باید با مردم منطقه نیز ارتباط داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه ما باید در مسائل فرهنگی خود مسجد را محور قرار دهیم تصریح کرد: فرهنگ اسلامی نظام را حوزه‌ها تقویت می‌کند هرچند که تضمین اسلامیت نظام از راه‌های دیگری از جمله حضور ولی‌فقیه و شورای نگهبان نیز برخوردار است.

تقوی با بیان اینکه ما در هر استان دفاتری داریم که هماهنگ کننده کار ائمه جمعه است، تصریح کرد: ما درخواست دیگری نیز داریم و اینکه دانشگاه‌ها می‌توانند در سطح ارشد و دکتری پایان‌نامه خود را موضوع نمازجمعه قرار دهند و در این صورت ما نیز حمایت خواهیم کرد.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه با اشاره به کارکردهای نمازجمعه یادآور شد: نشر فرهنگ تقوا، تقویت وحدت و تقویت بینش سیاسی و بصیرت افزایی از جمله کارکردهای نماز جمعه است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از دیگر از کارکردهای نماز جمعه این است که حضور مردم در نمازجمعه باعث می‌شود چنین ملتی مورد هجمه قرار نگیرد و ارتباطش با ولایت نیز تحکیم شود.

تقوی در عین حال کمک به مسئولان خدمتگزار و مقابله با تهاجم فرهنگی را از دیگر کارکردهای نمازجمعه برشمرد و گفت: انتقال بخشی از معارف دینی و آموزش آنها از طریق خطبه‌ها باعث آشنایی مردم با معارف می‌شود.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، به نقش نمازجمعه در دوران دفاع مقدس و اوایل انقلاب اشاره کرد و گفت: برخی می‌گویند که نماز جمعه چقدر توفیق داشته است که ما می‌گوییم قرار نیست همه توقعات فرهنگی را از نمازجمعه بخواهیم و سیار دستگاه‌ها نیز مسئول هستند.

وی تأکید کرد: موفقیت ما به موفقیت اجرایی دولت پیوند خورده است چرا که اگر دولت در حوزه اجرا و کنترل تورم و گرانی موفق باشد کار ما نیز در نمازجمعه به دلیل رضایت عامه در بخش فرهنگ تسهیل می‌شود.

تقوی در ادامه و در بخش پرسش و پاسخ در خصوص اینکه در چند شهر نمازجمعه اقامه می‌شود، گفت: در حدود ۸۰۰ شهر ما اقامه نمازجمعه داریم که در کنار هر امام جمعه نیز یک ستاد وجود دارد و ما در واقع ۳۲ هزار نیروی ستادی داریم که نقش آنها این است که مصلی را برای اقامه نماز از لحاظ صوت، نور و چنین مسائلی آماده کنند و اینها اعضای افتخاری ما خادمان نماز هستند.

وی با بیان اینکه نمازجمعه باید در مصلی و مساجد جامع شهر اقامه شود، گفت:‌ دوسوم این ۸۰۰ شهر، محل اقامه مناسبی برای نماز جمعه ندارند و نماز در مساجد کوچک شهر اقامه می‌شود.

تقوی بر همین اساس تصریح کرد: ما کار نهضت مصلی‌ ‌سازی را آغاز کردیم و در ۲۰۰ شهر در حال ساخت مصلی هستیم؛ مصلی در واقع یک مجتمع فرهنگی محسوب می‌شود که فقط برای اقامه نماز نیست بکله امکانات مختلف فرهنگی و ورزشی دارد.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، با اشاره به کمبود بودجه در بخش مصلی‌سازی خاطرنشان کرد: دولت‌های گذشته و دولت فعلی رقم‌هایی را که برای کمک به مصلی اختصاص داده‌اند بسیار کم بوده و این روش قطره‌چکانی بودجه، ما را به جایی نمی‌رساند چرا که در لایحه بودجه ۹۳ تنها ۳۰ میلیارد تومان برای این منظور اختصاص داده شده که این رقم تنها برای مصلی دو شهر متوسط کفایت می‌کند. از این رو ما معتقدیم متدینین و مؤمنین شهر نیز سقفی برای اقامه نماز جمعه نیاز دارند.

وی تأکید کرد: ما از دولت به عنوان یک دولت اسلامی توقع داریم که شرایط مؤمنین و نمازگزاران را در نظر داشته باشد و رقم‌هایی در بودجه از سوی مجلس و دولت در نظر گرفته شود تا بتوانیم نمازجمعه را تقویت کنیم.

تقوی در خصوص انتقال همیشگی نمازجمعه به مصلی تهران گفت: ساختمان مصلی هنوز تشکیل نشده و از لحاظ بودجه نیاز زیادی دارد تا به نتیجه برسد؛ در حال حاضر ۳۰۰ کارگر، مهندس و کارفرما در آنجا کار می‌کنند؛ بنابراین ما فقط نمازجمعه را در فصول گرم و سرد سال از دانشگاه تهران به آنجا منتقل می‌کنیم هرچند که این امر از لحاظ امنیتی مشکل‌ساز است.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، تصریح کرد: مصلی قم نیاز به تقویت دارد و مهندسین پس از مطالعه اعلام کرده‌اند که این مصلی استحکام لازم را ندارد اما در نهایت مبنی را تقویت مصلی در این شهر گذاشته‌اند؛ بنده از معارض مصلی قم اطلاعی ندارد اما به هر حال ما در بررسی‌ها برای ساخت مصلی به همه این ابعاد توجه می‌کنیم.

وی گفت: هر شهری که مصوب شده در آن نمازجمعه اقامه شود بدون تعطیلی این کار صورت می‌گیرد و ۷۰ شهر که به تازگی شهر شده‌اند در نوبت هستند تا ما برای آنها امکانات نماز را فراهم کنیم.

تقوی در ادامه این نشست خبری و در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره رویکرد سیاسی خطباء اظهار داشت: امام جمعه همه اطلاعاتی را که در خطبه‌ها مطرح می‌کنند از ما نمی‌گیرند و منابع دیگری نیز دارد چرا که ما مسائل عمومی را در تحلیل‌های خود وارد می‌کنیم مسائل جزئی ربطی به ما ندارد و امام جمعه خودش آنها را اخذ می‌کند.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با بیان اینکه طرح خطبه ضوابطی دارد تصریح کرد: ما خطبه نمازجمعه را تریبیون ولی‌فقیه و حاکمیت می‌دانیم و در آن سیاست‌های باید تبیین شود که مربوط به نظام باشد و این یک قاعده کلی است اما تذکراتی که از باب دلسوزی و امر به معروف و نهی از منکر داده می‌شود، باید مسئولان با صعه صدر بپذیرند اما با این وجود ما سفارش کرده‌ایم که در خطبه‌ها اسم کسی را نبرند.

وی در خصوص علت عدم حضور روحانی در سخنرانی پیش از خطبه‌های روز قدس، گفت: اینکه رئیس‌جمهور سخنران پیش از خطبه‌ها باشد مصوب نهاد نمازجمعه نبوده است و در سال‌های قبل نیز رئیس مجلس یعنی آقای ناطق نوری سخنرانی می‌کرد.

تقوی در عین حال گفت: با این وجود ما امسال نیز از آقای روحانی برای سخنرانی در روز قدس دعوت کردیم که ایشان به دلیل برنامه‌ها و گرفتاری‌های خود نتوانست برنامه‌اش را تنظیم کند.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه، ادامه داد: تعیین سخنران پیش از خطبه‌ها از اختیارات ستاد نمازجمعه است که با امام جمعه نیز هماهنگ می‌شود که برای پیش از خطبه‌ها چه کسی را بیاوریم و از طرفی دیگر نیز برخی مسئولان خودشان تقاضا می‌کنند از جمله مانند وزیر نیرو که درخواست کرد برای بحث صرفه‌جویی به نماز جمعه بیاید.

وی از درخواست علی ربیعی وزیر کار برای حضور در نمازجمعه خبر داد و گفت: ما هیچ دستورالعملی نداریم که چه مسئولی در چه زمانی باید در نمازجمعه صحبت کند.

تقوی در خصوص ممنوع‌الخروج بودن مولوی عبدالحمید امام جمعه سیستان و بلوچستان نیز، گفت: من در جریان این موضوع نیستم و این امر در حوزه کار ما هم نیست و بحث ممنوع‌الخروجی را باید از مسئولان مربوطه بپرسید.

همچنین خبرگزاری تسنیم، از رونمایی پورتال رسانه‌ای نهاد امامت جمعه با حضور حجت الاسلام تقوی خبر داد.

با افتتاح این پورتال ارتباط با ائمه‌جمعه و فعالیت‌های ستاد برای نمازگزاران آسان شده و فعالیت‌ها و محصولات شورا نیز معرفی می‌شود که قرار است در آینده‌ای نزدیک اخبار و اطلاعات شورای سیاست‌گذاری ائمه‌جمعه از طریق پورتال EJNA.IR اطلاع‌رسانی شود.

از این طریق مدیریت ستادهای نمازجمعه امکان‌پذیر است که دسترسی به اطلاعات مصلاهای کشور نیز امکان‌پذیر خواهد بود.  

مخاطبان می‌توانند از طریق این پورتال و با مراجعه به قسمت ارتباطات مردمی با معاونت‌های شورا ارتباط مستقیم برقرار کنند.

قرار است صفحه ویژه‌ای از اقامه نمازجمعه توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی به همراه گزارش‌های تصویری و خطبه‌های معظم‌له طراحی شود.

نظر شما