شناسهٔ خبر: 61049 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

در گفتگویی مطرح شد:

انتقاد اکرمی از نحوه اجرای قانون عفاف و حجاب/ اعتدال روش است نه ایدئولوژی

اکرمی رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری گفت: در حال حاضر از نظر قانون عفاف و حجاب مشکلی وجود ندارد؛ در حالی که اکنون 9 سال از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 84 می‌گذرد اما اقدام جدی در این زمینه صورت نگرفته است.

به گزارش نماینده، حجت‌الاسلام سیدرضا اکرمی رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری در گفت‌وگوی مشروح با فارس، به بررسی دغدغه‌های فرهنگی مقام معظم رهبری، تبیین گفتمان اعتدال، رابطه دولت و مجلس پرداخته است که چکیده این گفت‌وگو در ادامه می‌آید.

بحث عفاف و حجاب باید از خانواده‌ها آغاز شود

اکرمی با بیان اینکه نهادینه شدن بحث عفاف وحجاب باید از نهاد خانواده آغاز شود، اظهارداشت: اگر بنا باشد که منصفانه در این خصوص قضاوت و داوری کنیم باید ابتدا عملکرد خانواده‌ها مورد بررسی قرار گیرد چرا که بنا نیست همه کارها را دولت و نظام انجام دهد.

اراده جدی برای اجرای قانون عفاف و حجاب وجود ندارد

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری با بیان اینکه اراده جدی برای اجرای قانون عفاف و حجاب وجود ندارد، تصریح کرد: در حال حاضر از نظر قانون عفاف و حجاب مشکلی وجود ندارد؛ در حالی که اکنون ۹ سال از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۸۴ می‌گذرد اما اقدام جدی در این زمینه صورت نگرفته است.

دولت در زمینه اقتصادی موفق بوده است

وی در ارزیابی عملکرد دولت یازدهم گفت: ظرف این ۱۱ ماه در بخشی از امور موفق بودیم در مسائل اقتصادی در حال حاضر ثبات داریم یعنی این طور نیست که مثلا هرروز قیمت سکه و ارز کالا متفاوت باشد، درست است نوسان داریم اما تقریبا حالت ثبات را هم داریم یعنی ما در حال مهار تورم  هستیم اگر سال گذشته تا ۴۰ درصد رشد تورم داشتیم ولی اکنون ۳۰ درصد رشد داریم یعنی در حال مهار رشد تورم هستیم.

حجت‌الاسلام اکرمی ادامه داد: ما درسال گذشته ایران‌هراسی و اسلام‌ستیزی داشتیم ولی امروز در سیاست خارجی، ایران‌هراسی در حال افت است و تعامل با ایران با کشورهای دیگر شروع می‌شود که البته نمی‌گویم کاملا شروع شده است امام همچنان در تحریم به سر می‌بریم ولی دیوار این تحریم‌ها ترک خورده است.

وحدت گروه‌ و جناح‌های مختلف موجب حل مشکلات کشور است

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری در ارزیابی جلسات اصولگرایان و اصلاح‌طلبان با رئیس‌جمهور نیز گفت: اصولگرایان و اصلاح‌طلبان با یکدیگر بنشینند نه اینکه هر کدام به صورت انفرادی عمل کنند.

وی افزود: بنده باورم این است که هر شخصی ۵ اصل اسلام ناب محمدی، انقلاب اسلامی، نظام جمهوری اسلامی ایران، ولایت فقیه و قانون اساسی را قبول کرد مورد اعتماد بوده و می‌توان با او کار کرد. به نظر می‌رسد که آرام آرام زمینه وحدت گروه‌ها و جناح‌های مختلف  در حال تحقق است که انشالله به تدریج به سمت حل مشکلات روزمره برویم.

نشست‌های اصولگرایان و اصلاح‌طلبان با رئیس‌جمهور مثبت است

حجت‌الاسلام اکرمی تصریح کرد: شنیدن و دیدن افراد در فکر آدمی، اخلاق و روش انسان اثر مثبت دارد مخصوصا اگر برای مسائل مورد قبول باشد.

تلاش برای تحقق مطالبات رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی

حجت‌الاسلام اکرمی تاکید کرد: وقتی رهبر معظم انقلاب اقتصاد مقاومتی را اعلام می‌کنند و امسال را با عنوان اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نامگذاری می‌کنند باید به طور جدی تاکیدات ایشان را مورد توجه قرار دهیم و مطلب سوم اینکه دنبال مچ‌گیری نباشیم بلکه دنبال دست‌گیری باشیم اگر نقدی می‌کنیم، نقد ما منصفانه، آگاهانه و دلسوزانه باشد و پیشنهاد نیز همراه داشته باشد. دقت کنیم که مقطعی کار نکنیم دست یکدیگر را بگیریم و ابتدا برای حل مشکلات خودمان شروع کنیم سپس به مشکلات مملکت برسیم که برای تحقق این امر جز اعتماد، اتحاد و قانون‌مند عمل کردن راه دیگری وجود ندارد.

گفتمان اعتدال روش و گفتمان است

وی در تعریف گفتمان اعتدال نیز گفت: گفتمان اعتدال بیشتر روش است یعنی زمانی که من با شما صحبت می‌کنم بدون دلیل با شما برخورد، توهین نکنم بلکه سوالات شما را بشنوم و جوابتان را بدهم؛ اعتدال، روش و گفتمان است و آقای روحانی مکرر تعریف کردند که اعتدال نه تندروی و نه کندروی بوده بلکه جذب است و این همان ترجمه بیان رهبری است که فرمودند جذب حداکثری و دفع حداقلی.

وی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر اعتدال همان جمله آیت‌الله بهشتی یعنی جاذبه به حد کمال و دافعه به حد نیاز است؛ به نظرم این شعار رئیس‌جمهور مورد قبول و پذیرش مقام معظم رهبری نیز واقع شد و باید در قالب عمل آن را عملیاتی کنیم نه اینکه تصور کنیم که اعتدال یک ایدئولوژی است.

 

نظر شما