شناسهٔ خبر: 60883 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

کمیسیون بودجه "برداشت غیرقانونی دولت از صندوق توسعه ملی" را تأیید کرد

توسعه ملی رئیس کمیته اقتصادی مجلس از تصویب گزارش دیوان محاسبات کشور از برداشت غیرقانونی دولت از صندوق توسعه ملی خبر داد.

به گزارش نماینده، جعفر قادری رئیس کمیته اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به اظهارات سخنان علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد در حاشیه جلسه هیئت دولت مبنی بر اینکه دولت برداشت غیرقانونی از صندوق توسعه ملی نداشته است، گفت: گزارش برداشت غیرقانونی دولت از صندوق توسعه ملی را دیوان محاسبات به مجلس ارائه کرد و ما این موضوع را در کمیسیون برنامه و بودجه بررسی کردیم و به تصویب رساندیم و در حال حاضر گزارش آن به صحن مجلس ارائه شده است.

وی با بیان اینکه دولت به استناد مصوبه ستاد تدابیر ویژه اقتصادی از صندوق توسعه ملی برداشت کرده است، تصریح کرد: دولت به شرکت نیکو نفت فروخته و این شرکت نیز این نفت را به یک شرکت اماراتی فروخته اما شرکت اماراتی پول آن را نداده است.  

رئیس کمیته اقتصادی مجلس ادامه داد: پس از اینکه شرکت اماراتی پول نفت را نداده است، در ستاد تدابیر ویژه اقتصادی مصوب کردم که صندوق توسعه ملی پول این میزان نفت یعنی معادل ۴.۱ میلیارد دلار را به بانک مرکزی بدهد و صندوق توسعه این مبلغ را از شرکت نیکو دریافت کند که این کار خلاف است چرا که درآمدی وصول نشده که دولت بتواند به استناد مصوبه ستاد تدابیر ویژه آن را به عنوان درآمد وصول شده تلقی کند.  

قادری اضافه کرد: به استناد این مصوبه ۴.۱ میلیار دلار از  منابع صندوق توسعه ملی را به بانک مرکزی دادند و بانک مرکزی آن را به عنوان درآمد وصول شده تلقی کرده و از آن مقدار سهم صندوق توسعه ملی، سهم شرکت نفت و سهم دولت را تعیین کرده و مبلغ سهم اختصاص یافته به دولت را به معادل ریالی آن تبدیل کرده است.

وی با بیان اینکه این کار غیرقانونی بوده است، گفت: چرا که درآمدی وصول نشده بلکه برداشت از منابع صندوق توسعه ملی است و صندوق توسعه ملی نیز تاکنون نتوانسته طلب خود را از شرکت نیکو وصول کند؛ اگر این روش درست باشد دولت می‌تواند تمام بدهی‌های خود از جمله بدهی‌ با بابک زنجانی را نیز  همین روال انجام دهد.  

رئیس کمیته اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه این اقدام درستی نیست و دولت نمی‌تواند چنین اقدامی انجام دهد، تصریح کرد: برداشت از صندوق توسعه ملی به مصوبه مجلس نیاز دارد و ما نیز گزارش آن را به صحن علنی ارائه کردیم که باید تکثیر و بین نمایندگان توزیع شود تا نمایندگان در صحن مجلس درباره آن اظهارنظر کنند.  

قادری در خصوص چرا تاکنون این موضوع در دستور کار قرار نگرفته است، خاطرنشان کرد:  ما پیگیر گزارش برداشت غیرقانونی دولت از صندوق توسعه ملی خواهیم بود و از هیئت رئیسه جویا خواهیم شد.

به گزارش تسنیم، پیش‌تر وزیر اقتصاد و دارایی و ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی برداشت غیرقانونی دولت از صندوق‌ توسعه ملی را رد کرده‌ بودند.

نظر شما