شناسهٔ خبر: 60821 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

رسایی خبر داد

پذیرش تغییر در ادبیات هیأت رئیسه مجلس/انصراف نمایندگان از شکایت هیأت رئیسه

حمید رسایی نماینده تهران در مجلس از پذیرش تغییر در ادبیات توسط هیأت رئیسه مجلس خبر داد و گفت: نمایندگان شکایت‌کننده از ادامه پیگیری شکایت‌شان از هیأت رئیسه انصراف دادند، در حالی که می‌توانستیم هیأت رئیسه مجلس را استیضاح کنیم.

به گزارش نماینده به نقل از فارس حجت‌الاسلام حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه ظهر امروز نمایندگان شکایت‌کننده از هیأت رئیسه مجلس که با حضور همه رؤسای کمیسیون تخصصی و اعضای کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی و وی به عنوان نماینده شاکیان برگزار شد، اظهار داشت: در این جلسه آقایان ابوترابی‌فرد و باهنر و نواب هیأت رئیسه مجلس نیز حضور داشتند و درخواست ۱۰۰ نماینده در مورد نحوه اعلام وصول سؤالات نمایندگان از وزرا و طرح‌های استیضاح مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی افزود: در این جلسه تأکید کردند که هدف اصلی ما این است که روال قانونی باید در نحوه اعلام وصول سؤالات و استیضاح‌ها اعمال شود، طبق قانون و آیین‌نامه داخلی مجلس اگر ۱۰ نماینده مجلس درخواست استیضاح وزیری را امضا کنند، هیأت رئیسه موظف است آن را اعلام وصول کند.

رسایی خاطرنشان کرد: هیأت رئیسه مجلس می‌تواند بین نمایندگان سؤال‌کننده با وزیر مربوطه پادرمیانی کرده و جلسه‌ای بگذارد و تا جایی که می‌شود موضوع را حل و فصل کند، همه این موضوعات از وظایف هیأت رئیسه مجلس است، هیأت رئیسه باید آن را اعلام وصول کند یا در صورتی که نماینده‌ای به سؤال خود از یک یا چند وزیر مصر باشد، هیأت رئیسه مجلس باید آن سؤال را اعلام وصول کند.

نماینده تهران تأکید کرد: آقای باهنر به طور مشخص چند بار در زمینه اعلام وصول سؤال‌ها و استیضاح‌ها اعلام نظر کرده و صراحتاً گفته بود «معنا ندارد هر ۱۰ نماینده بیایند و بخواهند وزیری را استیضاح کنند و ما نیز ملزم به اعلام وصول آن استیضاح باشیم، ما باید مجلس را مدیریت کنیم، چراکه ممکن است هر وزیری دارای ۱۰ نماینده مخالف در مجلس باشد».

وی بر همین اساس یادآور شد: بنده در جلسه گفتم این ادبیات صراحتاً یعنی مخالفت با قانون اساسی و آیین‌نامه داخلی مجلس، بعد از این صحبت‌ها، خود آقای باهنر هم پذیرفت که ادبیاتش درست نبوده است و نمایندگان حاضر در جلسه نیز قبول داشتند که این موضوع تذکر به جایی است.

رسایی تصریح کرد: به هر ترتیب ما این شکایت را به رأی نگذاشتیم در حالی که طبق ماده ۲۶ آیین نامه داخلی، هیأت رئیسه مجلس هم اکنون باید استیضاح می‌شد، حداقل آقای باهنر که مشخصاً چنین ادبیات و رفتاری را داشت باید استیضاح می‌شد، اما آقایان هیأت رئیسه پذیرفتند که اگر نمایندگان مجلس اصرار داشتند که سؤالشان از وزیری در صحن علنی اعلام وصول شود تا استیضاح‌شان در دستور کار قرار گیرد، هیأت رئیسه باید آن را اعلام وصول کند و طبق قانون اساسی باید این اقدام توسط هیأت رئیسه انجام شود و دیگر نباید چنین ادبیات و شیوه‌ای بر مجلس حاکم باشد، مگر اینکه هیأت رئیسه مجلس بتواند نماینده پرسشگر و استیضاح‌کننده را قانع کند که سؤال یا استیضاحش به تأخیر بیافتد مانند اینکه در مورد استیضاح وزیر علوم اعمال کردند.

نماینده تهران همچنین گفت: در این جلسه عنوان کردم که ما نیز حائل به این نیستیم که اگر ۱۰ نماینده استیضاح وزیری را امضا کردند، بلافاصله اعلام وصول شود ولی این ادبیات آقای باهنر که در صحن علنی مجلس گفته شده، درست نیست و خلاف قانون است.

وی با بیان اینکه آقای باهنر نیز این موضوع را پذیرفت و گفت که باید در ادبیات تجدیدنظر شود، تصریح کرد: از آنجا که هیأت رئیسه مجلس نسبت به این موضوع اعلام التزام کرد که در صورت اصرار نمایندگان به مطرح شدن سؤالاتشان یا استیضاح وزرا، آنها را اعلام وصول می‌کند، از این رو ما هم از ادامه پیگیری شکایتمان از هیأت رئیسه مجلس انصراف دادیم.

نظر شما