شناسهٔ خبر: 60672 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

آیت‌الله مصباح یزدی:

آمریکا پایگاه لیبرالیسم فرهنگی است/ تهاجم فرهنگی بسیاری از جوامع را تهدید می کند

مصباح نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری گفت: آمریکا پایگاه لیبرالیسم فرهنگی به شمار می‌رود و تاثیر این فرهنگ بر روی دیگر جوامع نگرانی‌هایی را در میان آنها ایجاد کرده و بسیاری از کشورها به دنبال رهایی از این تهاجم فرهنگی هستند.

به گزارش نماینده به نقل از فارس آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی جمعه شب در ادامه سلسله دروس اخلاقی ماه رمضان در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم اظهار کرد: انسان‌ها دو دسته هستند؛ گروهی اهل دنیا که هر کاری می‌کنند تا به لذت‌های مادی دست یابند و گروهی دیگر اهل آخرت که تنها سعادت آن دنیا برایشان اهمیت دارد و خداوند به پیامبرش دستور می‌دهد با اهل آخرت دوستی کند.

وی افزود: برخی از انسان‌ها به صورت خالص اهل آخرتند که از آن جمله می‌توان به انبیای الهی و حضرات معصومان(ع) اشاره کرد ولی برخی هم در نقطه مقابل کاملا اهل دنیا هستند که نمونه بارز آنها مستکبرانند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه بیماری دنیاطلبی در بسیاری از انسان‌ها وجود دارد گفت: باید سعی کرد این بیماری درمان شود البته برخی هم هستند که میلشان به آخرت بیشتر است و این گروه از نعمت‌های الهی بیشتری برخوردار می‌شوند و خداوند هم کاری می‌کند که آنها در روز قیامت پاک باشند.

وی ادامه داد: لذت‌گرایی از جمله ویژگی‌های اهل دنیاست به گونه‌ای که اصالت هر چیزی را در لذت بردن از آن و میزان لذتی که به انسان می‌رساند تعریف می‌کنند؛ فردگرایی از دیگر گرایشات اهل دنیا به شمار می‌رود، امروزه در کشورهای غربی استقلال در زندگی فردی و تنهازیستی جوانان به دور از خانواده ناشی از همین مکتب است که موج آن در قالب فیلم و سریال به کشورهای اسلامی هم رسیده است.

مصباح‌یزدی لیبرالیسم اخلاقی را مورد توجه قرار داد و گفت: آمریکا پایگاه این مکتب به شمار می‌رود؛ تاثیر این فرهنگ بر روی دیگر جوامع نگرانی‌هایی را در میان آنها ایجاد کرده و در حقیقت بسیاری از کشورها به دنبال رهایی از این تهاجم فرهنگی هستند که انسان را به سمت فردگرایی و لذت‌گرایی شخصی سوق می‌دهد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه بیشتر مردم در مقابل مصائب و مشکلات به جزع و فزع روی می‌آورند عنوان کرد: در عین حال همین افراد وقتی خوشحالند دیگران و حتی خداوند را فراموش می‌کنند.

وی با اشاره به فراموش کردن خدمت‌ها توسط بسیاری از انسان‌ها گفت: خودستایی و نسبت دادن ویژگی‌هایی که واقعا از آن انسان نیستند از دیگر خصوصیات بشر محسوب می‌شود به همین دلیل خداوند در قرآن متذکر شده است آن گروه که دوست دارند در مقابل کارهایشان مورد تحسین قرار بگیرند اهل عذابند.

مصباح‌یزدی تمایل به تحسین شدن از سوی دیگران را جزو ویژگی‌های اهل دنیا برشمرد و خاطرنشان کرد: این گروه از انسان‌ها چیزهایی را مدعی می‌شوند که از آن آنها نیست، مدام به عیب‌جویی از دیگران و بیان آنها مشغولند و در عین حال سعی می‌کنند در رقابت با دیگران خود را خوب و سایرین را بد و گناهکار جلوه دهند.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه اهل دنیا خودشان دارای ایرادهای فراوانی هستند گفت: عقل راهنمایی برای انجام کارهای نیک است ولی بسیاری از این نعمت الهی بهره نمی‌گیرند ولی خودشان را هم عاقل و خردمند می‌دانند.

وی افزود: حماقت اهل دنیا برای اهل معرفت آشکار است ولی دنیاطلبان به دلیل غرور و خودبرتربینی هیچ وقت نمی‌خواهند حسابی برای دیگران باز کنند و به همین دلیل در مقابل معلمان خود تواضع نمی‌کنند.

نظر شما