شناسهٔ خبر: 60622 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

وزیر نفت پاکستان:

ایران درخواست اسلام‌آباد برای به تاخیر انداختن جریمه خط لوله صلح را نپذیرفت

وزیر نفت پاکستان گفت: تهران درخواست اسلام‌آباد مبنی بر استناد به بند حادثه غیرقابل پیشگیری(در قرارداد فی مابین) برای عدم تکمیل خط لوله انتقال گاز ایران به منظور پیشگیری از مواجهه با جریمه را نپذیرفته است.

به گزارش نماینده به نقل از فارس شاهد خاقان عباسی وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان گفت: تهران درخواست اسلام آباد مبنی بر استناد به بند حادثه غیرقابل پیشگیری (در قرارداد فی مابین) برای عدم تکمیل خط لوله انتقال گاز ایران به علت تحریم های آمریکا نپذیرفته است.

وی توضیح داد: پاکستان حدود ۶ ماه پیش درخواستی مبنی بر استناد به بندهای مربوط به حوادث غیرقابل پیشگیری با توجه به تحریم های آمریکا که حقیقتا اسلام آباد را از آغاز احداث خط لوله باز داشته، به ایران ارسال کرده است. پاکستان نیازمند سرمایه گذاری خارجی و کنسرسیوم شرکت های خارجی است و این امر بیشتر به علت محدودیت های مالی است.

عباسی با تکرار سخنان پیشین خود گفت: هیچ شرکت خارجی به علت تحریم ها حاضر به پیوستن به پروژه نیست و این دلیل اصلی عدم تامین سرمایه مورد نیاز برای تکمیل این پروژه است.

وزیر نفت پاکستان ادامه داد: ما این موضوع خاص را چندین مرتبه به ایران گفتیم و در نهایت پاکستان استناد به بند حادثه غیرقابل پیشگیری به منظور پیشگیری از مواجه با جریمه را با ایران مطرح کرد.

به هر حال، ایران با این پیشنهاد موافقت نکرده است و همچنان پاکستان مجبور خواهد بود تا جریمه روزانه ۲ میلیون دلاری که از ابتدای ژانویه ۲۰۱۵ اجرایی می شود را بپردازد.

بر اساس قرارداد میان ایران و پاکستان، دو کشور موظف هستند تا ۳۱ دسامبر ۲۰۱۴، نسبت به تکمیل خط لوله انتقال گاز ایران اقدام نمایند.

احمر بلال صوفی یک کارشناس برجسته حقوق بین الملل در این باره گفت: پاکستان نیاز دارد تا تمام اقدامات برای به تاخیر انداختن پرداخت این جریمه را انجام دهد چراکه ممکن است ایران به دادگاه بین المللی برای عدم تعهد پاکستان به توافق فی مابین رجوع کند.

وی پیشنهاد کرد که دولت پاکستان تلاش کند تا حساسیت آمریکا در مورد اینکه این پروژه برای اقتصاد بیمار پاکستان حیاتی است، برانگیزد و از این کشور درخواست کند تا رژیم تحریم ها برای کشوری (پاکستان) که دچار  جنگ های داخلی است را تغییر دهد.

نظر شما