شناسهٔ خبر: 60027 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

در گفت و گو با نمایندگان مجلس عنوان شد :

بررسی نیاز کشور به ۱۹۰ هزار سو برای فعالیت نیروگاه های اتمی کشور/ نقش آمریکا در دور ششم مذاکرات

هسته ای رئیس سازمان انرژی اتمی در تشریح معنای نیاز کشور به ۱۹۰ هزار سو گفت: این مسئله به معنای ضرورت توانایی کشور برای تأمین سوخت سالانه سه رآکتور بوشهر، تحقیقاتی تهران و آب سنگین اراک است.

علی اکبر صالحی گفت: بر اساس مطالعات کارشناسی و تخصصی، ۱۹۰ هزار سو، نیازی واقعی و کف نیاز سالیانه ما در چشم‌اندازی ۸ ساله است. سو واحد اندازه گیری است مانند ساعت که واحد اندازه گیری زمان و متر که واحد اندازه گیری طول است، سو نیز واحد اندازه گیری توان جداسازی ماشین‌های سانتریفیوژ است.

به گزارش نماینده، محمد اسماعیل کوثری، عضو کمیسیون امنیت ملی دراین باره اظهار داشت: برای بررسی این موضوع که آیا این میزان سو مورد نیاز برای نیروگاه های اتمی تغییری در دور مذاکرات ششم ایجاد می کند، گفت: ششمین دوره مذاکرات ایران با گروه های جهانی در حال برگزاری است و آنچه ایران برای سوخت گیری نیروگاه های هسته ای نیاز دارد کاملا منطقی و روی اصول است و براساس سیاست های کلان هسته ای مان نیاز به این تعداد سو داریم.

در سال ۲۰۱۰ دانشمندان دست به تولید سوخت ۲۰ درصد زدند

وی ادامه داد: قبلا ما سوخت ۲۰ درصدی را از آژانس انرژی اتمی برای نیروگاه تهران می خواستیم که آژانس در سال ۱۹۹۴ به آرژانتین دستور داد افرادی از این کشور امدند و آن را تامین کردند اما در سال ۲۰۱۰ آژانس به آمریکا، روسیه و فرانسه ابلاغ کرد که سوخت ۲۰ درصد را به مابدهند و آنها ندادند و در آن زمان دانشمندان ما شروع به کار کردند و سوخت ۲۰ درصد را تامین کردند.

نماینده مردم تهران بیان داشت: ما قصد نداشتیم سوخت ۲۰ درصد را تولید کنیم و زمانی که انها به ایران نارو زدند و به وعده شان عمل نکردند هم اکنون نیز ما نمی توانیم به آنها و وعده هایشان اعتماد کنیم.

 اسرائیل و عربستان برای آمریکا تصمیم می گیرند

وی گفت: ما حق دارا بودن انرژی صلح آمیز هسته ای و تولید سوخت ۲۰ درصد را داریم و حال که به این فناوری دست یافته ایم آنها نمی خواهند ما آن را داشته باشیم در این میان آمریکا به عنوان یکی از اعضای تیم مذاکره کننده، تصمیم گیرنده نیست بلکه اسرائیل و عربستان برای او تصمیم می گیرند.

 وی درباره نقش آمریکا در این دور از مذاکرات افزود: آمریکا تا قبل از مذاکرات می روند از اسرائیل درس می گیرند که ببینند نظرآنها چیست و بعد مذاکرات به انها نتیجه را گزارش می دهند خواسته آنها همان خواسته صهیونیست هاست.

اروپایی ها می دانند که  در این تحریم ها ضرر کردند

نماینده مردم تهران اضافه کرد: اروپایی ها می دانند که  در این تحریم ها ضرر کردند و وضعیت اقتصادی شان بسیار افت کرده است در صورتی که ما ارتباط اقتصادی صادرات و واردات خوبی را بااروپا داشتیم و اروپایی ها بدنبال ایجاد روابط تجاری با ایران هستند که امریکا و اسرائیل مانع این کار می شوند و اما ما کارمان را انجام می دهیم و با درنظر گرفتن منافع مان در مذاکرات روابط مان با دیگر کشورها را نیز ادامه می دهیم.

تیم مذاکره کننده بایستی دستورات رهبری را جامه عمل بپوشانند

حجت الاسلام روح اله حسینیان، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی هم در گفتگو با خبرنگار نماینده اظهار داشت : برای راه اندازی یک راکتور ۱۰۰۰ مگاواتی احتیاج به ۷۰و ۶۰ تن اورانیوم غنی شده ۳ تا ۵ درصد داریم. برای ادامه سالیانه بعد از سال اول نیاز کمتر و به ۴۰ تا ۵۰ تن می رسد.

وی ادامه داد: این ۴۰ تن باید ۱۹۰ هزار سو که واحد سنجش تولید سانتریفیوژ است که الان سانتریفیوژ های فعلی هرکدام یک سو تولیدشان است. مابرمبنای سانتریفیوژهای فعلی که پی ۱ و پی ۲ هستند که نسل اول و دوم هستند ۱۹۰سانتریفیوژ و درسال برای ادامه کار یک راکتور لازم داریم.

این نماینده مجلس بیان داشت: اگر ما سانتریفیوژ های نسل چهارم را بسازیم هرکدامشان حدودا ۲۰ سو تولید می کند و مقام معظم رهبری نیز واحد سنجش تولید اورانیوم را مطرح کردند.

به هرحال تیم مذاکره کننده بایستی دستورات رهبری را جامه عمل بپوشانند

حجت الاسلام حسینیان خاطرنشان کرد: آنها در مذاکرات ابتدا پیشنهاد ۱۰۰۰ سانتریفیوژ را داده بودند که تقریبا می شود یک  ۱۹۰ ام و بعد با چانه زنی حدود ۴۰۰۰ تا را پذیرفته اند که با عدد ۱۹۰ هزار فاصله زیادی داریم، به هرحال تیم مذاکره کننده بایستی دستورات رهبری را جامه عمل بپوشانند و در مذاکرات بسیار موثر و تعیین کننده است.

اروپایی ها برده آمریکا هستند

وی درباره نقش آمریکا در دور ششم مذاکرات گفت: بالاخره اروپایی ها برده آمریکا هستند و ما در این شکی نداریم آمریکا یی ها قدرت معامله گری شان بسیار زیاد است و ممکن است چین با روسیه بالاخره سازش کنند و به نتایجی هم برسند و مهم این نیست و انچه اهمیت دارد اینست که ما باید از منافع کشورمان حمایت کنیم و زیر بار زور نرویم و تسلیم آپارتاید علمی نشو یم

 

برچسب‌ها:

نظر شما