شناسهٔ خبر: 59717 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

باهنر در جمع خبرنگاران:

بیانات اخیر رهبری برای هر دو طرف پیغام مهمی داشت/ وظیفه مجلس مدیریت استیضاح‌هاست

محمدرضا باهنر نایب‌رئیس مجلس با بیان اینکه مجلس وظیفه دارد استیضاح‌ها را مدیریت کند گفت: بار رسانه‌ای استیضاح در کشور ما بالاست در حالی که نباید اینگونه باشد.

به گزارش نماینده، محمدرضا باهنر دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری در حاشیه مراسم افطاری جامعه اسلامی مهندسین که عصر امروز (پنجشنبه) در دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد با حضور در جمع خبرنگاران و درباره دیدار اخیر مقام معظم رهبری با کارگزاران نظام و تاثیر سخنان ایشان بر مذاکرات هسته‌ای اظهار داشت: سخنان مقام معظم رهبری همواره تاثیرگذار است و ایشان همیشه از مسئولان کشور و به خصوص قوه مجریه حمایت می‌کنند چرا که آنها با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند از این رو رهبری نیز با همه وجود این مشکلات را لمس می‌کنند.

باهنر ادامه داد: حمایت مقام معظم رهبری از دولت همواره به صورت اعم از دولت وجود داشته است اما درباره گفت‌وگوها و مذاکرات، رهبری فرمودند تیم مذاکره‌کننده کاملا مورد حمایت ما قرار دارد و باید خط قرمزها را نیز رعایت کنند لذا رهبری در صحبت‌های اخیر خود خط قرمزها را از لحاظ کمی نیز باز کردند.

نایب‌رئیس مجلس با اشاره به سخنان رهبری مبنی بر نیاز کشور به ۱۹۰ هزار سو برای غنی‌سازی تصریح کرد: حمایت رهبری از دولت کاملا جدی است و دولت نیز باید قدر دانسته، استفاده کند و در عین حال مراقب باشد که هزینه سنگینی گردن کشور نیفتد.

وی با بیان اینکه صحبت‌های رهبری پیغام به هر دو طرف بود افزود: صحبت‌های رهبری هم این پیغام را داشت که کسی نباید دولت را اذیت کند و هم اینکه دولت باید مراقب اصول و ارزش‌ها باشد لذا ایشان تاکید کردند که شعار اعتدال بسیار خوب است اما نباید به این معنا باشد که افراد مومن را به اسم تندرو بودن کنار گذاشت؛ از سوی دیگر افراد مومن نیز باید مراقبت کنند که دچار تندروی نشوند.

باهنر درخصوص دیدار اصولگرایان با رئیس‌جمهور و ادامه این دیدارها به خبرنگار فارس گفت: این دومین نشست اصولگرایان با آقای رئیس‌جمهور بود که بنده علی‌رغم دعوت دولت، موفق نشدم که در این جلسه حضور پیدا کنم، این نوع نشست‌ها را آقای رئیس‌جمهور با همه جریانات سیاسی شروع کردند و شب گذشته نیز با اصلاح‌طلبان دیدار داشتند بنابراین از موضع ریاست‌جمهوری اینگونه تعاملات بسیار خوب است.

دبیرکل جامعه مهندسین با تاکید بر اینکه فعالان سیاسی اگر در چارچوب حرکت کنند باید احساس کنند که می‌توانند فعال باشند افزود: طبیعی است که رئیس‌جمهور باید از فعال بودن جریانات سیاسی حمایت و آنها را برای در میدان بودن تشویق کند البته این به معنای عبور از خط قرمزها نیست.

وی درخصوص استیضاح وزیر علوم که گفته شد هیات رئیسه آن را کنار گذاشت خاطرنشان کرد: استیضاح در کشور ما وزن و بار رسانه‌ای‌اش خیلی سنگین‌تر از چیزی است که باید باشد؛ مجلس اختیار دارد که می‌تواند از فرصت استیضاح استفاده کند کمااینکه رئیس‌جمهور هم می‌تواند یک وزیر را عزل کند اما اگر مجلس بخواهد یک وزیر را استیضاح کند سروصدا ایجاد می‌شود.

باهنر ادامه داد: استیضاح طبیعی است و نمایندگان می‌توانند این کار را انجام دهند که اگر پاسخ‌های وزیر نیز قانع‌کننده باشد مسئله تمام می‌شود و در غیر این صورت تغییر یک وزیر هم خیلی مسئله مهمی نیست اما ما در مجلس وظیفه خود می‌دانیم که استیضاح‌ها را مدیریت کنیم.

وی تصریح کرد: در هیچ دوره‌ای نبوده که یک وزیر ۱۰ نماینده مخالف جدی نداشته باشد بنابراین ما باید تلاش کنیم اگر قرار است استیضاحی مطرح شود، استیضاحی باشد که فضای عمومی مجلس آن را مطالبه کند و صرفا ۱۰ یا ۱۵ نفر نباشند و اگر اینگونه شد سعی داریم مدیریت کنیم که این هم خلاف قانون نیست لذا در حال حاضر در حال مذاکره هستیم و تفاهماتی نیز داشته‌ایم.

 

منبع: فارس

نظر شما