شناسهٔ خبر: 59176 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

لبخندهای اصلاح طلبان و دولتی ها چرا انقدر زود رنگ باخت؟

روحانی خاتمی اوضاع آنچنان که می نمایند گل و بلبل نیست و اختلافات درون این اردوگاه به حدی است که علی رغم تمام ظاهرسازی ها، به عناوین مختلف "دم خروس" به چشم می آید.

به گزارش نماینده؛ در کشاکش انتخابات ریاست جمهوری بود که اصلاح طلبان برای بازآفرینی و احیای خود نسخه حذف عارف و هم خانگی با عالیجناب سرخپوش سال های گذشته شان را تجویز کردند. ولی از همان روزهای بعد از اعلام نتایج بود که محمدرضا عارف نماینده مجبور به انصراف اصلاح­ طلبان، گلایه­ مندی­ اش را از حذف، به عناوین مختلف اعلام و حتی وقتی انصرافش به چشم شیخ معتدل هم نیامد، تصریح کرد: «یک زمانی است که بر اساس یک ساز و کار سیاسی ائتلافی صورت می‌گیرد و برنامه همکاری مشخص می‌شود ولی در مورد کناره‌گیری من از جانب دوستانی که مدیریت ائتلاف و اجماع را انجام دادند ائتلاف مدون و برنامه ریزی شده‌ای تدوین نشده بود که چگونگی تشکیل دولت از پیش تعیین شده باشد.» و البته در کنار این گلایه­­ ها با چشم امید به آینده تلاش جدی خود را برای انتخابات مجلس رسماً اعلام و به عناوین مختلف تأکید کرد «در رابطه با پروژه انتخابات مجلس آینده ما خیلی جدی هستیم. جدی‌تر از آن چیزی که برخی فکر می‌کنند»

با این حال چند روز پیش یکی از روزنامه های زنجیره­ ای که بی شباهت به آلبوم خانوادگی آیت الله نیست، به ادعای خود خبر از تشکیل ائتلافی طلایی داد و با آب و تابی فراوان نوشت: «آیت الله هاشمی رفسنجانی، سید محمد خاتمی و علی اکبر ناطق نوری از سه طیف که هر کدام حامیان و هواداران زیادی دارند قرار است با هم ائتلافی داشته باشند که بدون شک نامی جز ائتلاف طلایی نمی توان برای آن انتخاب کرد.»

آرمان

«آرمان» در ادامه با اشاره به گذشته اصلاح طلبان یادآور شد «برخی از اعضای جبهه اصلاحات که از رفاقت‌ها و اهداف مشترک بزرگان بی‌اطلاع بودند به اشتباه هاشمی را رقیب دیدند که مدت هاست خود به این اشتباه اعتراف و از آیت ا... هاشمی عذرخواهی می‌کنند

این روزنامه همچون موارد مشابه دیگر که حاکی از به حساب نیامدن انصراف عارف است، بدون اینکه نماینده انصرافی اصلاح طلبان را از نقش آفرینان صحنه انتخابات به شمار آورد، در تشریح مثلث طلایی مورد ادعای خود به گزیده ای از مصاحبه تابش با پیام نو اشاره کرد و نوشت: "نماینده اصلاح طلب مجلس در توضیح نقش مثلث شکل گرفته از آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی، حجت‌الاسلام سیدمحمدخاتمی و حجت‌الاسلام ناطق‌نوری به پیام نو گفت: «در انتخابات ریاست جمهوری یک ائتلافی شکل گرفت که من نام آن را ائتلاف برای نجات و تعالی کشور می‌گذارم. این ائتلاف ثمرات و نتایج خودش را در حاکمیت افرادی با مشی معتدلانه و تدبیر عقلانی برای اداره امور کشور که یک ضرورت از دست رفته بود، نشان داد. همه هم امروز امیدوار هستند که این مدیریت بتواند کشور را از چالش بیرون ببرد.» محمدرضا تابش درباره اقدامات بعدی این ائتلاف نیز تاکید کرد: «این ائتلاف با توجه به مشکلاتی که وجود دارد و همچنین نیروهایی که می‌خواهند کشور را به دوران قبل از ۲۴خرداد برگردانند، لازم است که در معادلات آتی و از جمله انتخابات مجلس دهم نیز نقش‌آفرین باشد.»"

البته ادعای مثلث طلایی، مسئول روابط عمومی دفتر عارف را به واکنش وا داشت و علیرضا خامسیان در گفتگویی تصریح کرد: «بسیاری از چهره‌های سیاسی بر اساس دغدغه‌های خود پیشنهاداتی به برخی شخصیت‌های اصلاح‌طلب از جمله خاتمی و عارف ارائه کرده‌اند اما اینگونه پیشنهادات که در قالب طرح‌هایی همچون شورا و ائتلاف مطرح می‌شود تاکنون به صورت رسمی عملیاتی نشده و در حد بررسی باقی مانده است»

البته هنوز ادعای مثلث طلایی به هفته نرسیده، آیت الله هاشمی‌رفسنجانی نیز در گفت‌وگویی با روزنامه جمهوری اسلامی، ضمن تکذیب این ائتلاف تأکید کرد: «چند ماه است که آقای خاتمی را ندیده‌ام و با آقای ناطق‌نوری هم درباره انتخابات مجلس آینده هیچ جلسه یا صحبتی نداشتم.»

فارغ از اینکه این دروغ پراکنی با چه هدفی از سوی این روزنامه زنجیره ای طرح شده است، بدیهی ست در این مدت سعی شده به عناوین مختلف حتی به حساب نیاوردن عارف و ادعای کاذب مثلث طلایی و ... اتحادی ولو به ظاهر ناگسستنی بین اضلاع مثلث ادعایی و به خصوص اصلاح طلبان، دولت و هم مسلکان آیت الله در افکار عمومی شکل بگیرد. ولی اوضاع آنچنان که می نمایند آنقدر گل و بلبل نیست و اختلافات درون این اردوگاه به حدی است که علی رغم تمام ظاهرسازی ها و ادعاها؛ اختلافات، سازهای مخالف و اظهارات متناقض به عناوین مختلف به مثابه دم خروس از درون این اردوگاه به چشم می آید.

به عنوان مثال با اینکه دولتی ها از جمله نعمت زاده، استقبال مردم از مذاکرات، مناظره ها و سخنرانی های روحانی را عامل پیروزی شیخ تدبیر می دانند، ولی اصلاح طلبان از جمله پزشک کهنه کار اصلاحات معتقد است: «به اتکای عملکرد و کارنامه‌یی که این دولت داشته و بخشی از آن با مطالبات حتی حداقلی اصلاح‌طلبان فاصله دارد و با توجه به اندازه‌گیری واقعی و وزن واقعی بدنه اجتماعی خود دولت و بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان من گمان می‌کنم باید از طرف دولت یکی دو گام بیشتر به جلو برداشته شود» پورنجاتی در نقدش نسبت به عملکر دولت در سالروز انتخابات ۲۴ خرداد به صراحت اعلام کرد: «یکی از موضوعاتی که باید در انتخابات بعدی مورد توجه باشد این است که جریان دولت یا جریان منتسب به دولت باید از تشخص سیاسی در قالب فعالیت‌های مستقل از جریان عمومی اصلاح‌طلبان عمیقا پرهیز کند» و حتی تأکید کرد که «باید یک عهد نانوشته اما محکمی وجود داشته باشد که همچنان خیمه بدنه اجتماعی پشتیبان دولت در انتخابات مجلس همان خیمه واحد دوران انتخابات ریاست‌جمهوری ولو شفاف‌تر و به سمت جریان اصلاح‌طلبی باشد»

از طرفی دیگر حجاریان تئوریسین اصلاحات و  زیباکلام در گفتگوهایی مدعی شدند «اصلاح طلبان اگر بشکنند روحانی هم می شکند و اگر اصلاحات نباشد،روحانی هم وجود نخواهد داشت و رای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲  تنها یک میلیون رای بوده است.» و البته وزیر صنعت و معدن شیخ معتدل که از قضا رئیس ستاد انتخاباتی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری نیز بود، این ادعا را تاب نیاورد و به صراحت اعلام کرد: «این که می گویند رای روحانی به خاطر اصلاح طلبان بوده کمال ناشکری و کم لطفی است!» و البته این کشمکش ها تنها مشتی نمونه خروار است.  

حال باید منتظر ماند و دید با این حجم تأیید و تکذیب­ها و تناقضات در فاصله دوساله تا انتخابات آتی مجلس از سوی متحدینی که مدعی انساجمند! و اصلاح طلبانی که به عزم خودشان این بار نوبتِ بازی گرفتن آنهاست، چه اتفاقاتی را رقم خواهند زد. آیا این بار هم استراتژی کهنه عبور به عنوان نوشدارو، نسخه خواهد شد؟ قرعه عبور در این نوبت به نام چه کسی خواهد افتاد؟

 

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۴-۰۲-۰۶ ۱۰:۰۶اسلام 1 0

    سلام . خدا همه فتنه گران و طرفداران و حامیان آنان را لعنت کند . خاک بر سر کسانی که از شیاطین بزرگ حمایت میکنند . ای وای به حال آخرت شما .
                                

نظر شما