شناسهٔ خبر: 58881 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ

بررسی عوامل قطعی برق درتهران همزمان با اوج گرما:

مصرف انرژی در ایران 4 برابر مصرف کل دنیاست

برق

نماینده - اردیبهشت و خرداد ماه سال جاری به طور متوسط روزانه حدود ۲۲۰۰ تا ۲۳۰۰ مگاوات برق به کشورهای مختلف همسایه صادر و یا تبادل می شد اما در نخستین روزهای تیر ماه سال جاری حجم تبادل برق کشور به حدود یک هزار و ۲۰۰ مگاوات کاهش یافته است.

کاهش حجم صادرات برق رسما مورد تایید وزارت نفت نیرو قرار گرفته است به طوری که هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نیرو رسما از کاهش ۳۰ درصدی صادرات برق ایران در تیر ماه سال جاری خبر داده است.

علاوه بر این توانیر هم با انتشار گزارشی، اعلام کرد: دمای هوا روز گذشته از مرز ۳۱ درجه سانتیگراد عبور کرده که نسبت به روز مشابه سال گذشته بیش از ۳ درجه افزایش نشان می‌دهد که این موضوع منجر به افزایش پیک مصرف برق به مرز ۴۷ هزار مگاوات شده است. توانیر تاکید کرده است: احتمال می‌رود که با توجه به افزایش دمای هوا، روند افزایش مصرف برق ادامه یابد که اگر در مصرف برق صرفه‌جویی نشود در روند خدمت رسانی برقی به مردم اختلالاتی به وجود خواهد آمد.

به نظر می رسد با توجه به گرمای تابستان و نیز افزایش میزان استفاده از برق در صورت پایین نیامدن مصرف انرژی با خاموشی های بیشتری در تهران مواجه خواهیم بود.

ابراهیم کارخانه، عضو کمیسیون انرژی و نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با"نماینده" درباره اینکه چرا با وجود قطع برق در تهران هنوز صادرات داریم، افزود: مصرف برق در تابستان زیاد می شود و قطعا باید برنامه ریزی مناسب در حوزه صادرات برق به گونه ای صورت بگیرد که با توجه به پیک مصرف برق از جامعه پر مصرف کشور با مشکل کمبود برق مواجه نشود.

وی ادامه داد: آنچه مهم است تامین برق موردنیاز مصرفی در کشور است و بعد از آن صادرات اهمیت دارد. ما در طول زمستان بیشتر از آن میزان برقی که لازم داریم را تولید می کنیم و لذا مازاد آن صادر می شود. کمااینکه در بندهای ابلاغی سیاست های اقتصاد مقاومتی نیز یکی از گزینه ها مسئله صادرات برق است.

مصرف انرژی در ایران ۴ برابر بیشتر ازدیگر کشورهاست

کارخانه تصریح کرد: می بایست بهینه سازی مصرف انرژی بصورت عملیاتی در راس سیاست ها و برنامه ریزی های وزارت نیرو مورد پیگیری قرار بگیرد مصرف انرژی در کشور ما ۴ برابر میزان مصرف انرژی نسبت به سایر کشورهاست.

سالانه در حدود ۴ هزار مگاوات به مصرف برق در کشور افزوده می شود

این عضو کمیسیون انرژی اضافه کرد: زمانیکه پیک مصرف انرژی بالاست مردم باید در مصرف انرژی برق صرفه جویی کنند خصوصا اینکه سالانه حدود۴ هزار مگاوات به مصرف برق کشور اضافه می شود و لذا در این شرایط که ما نمی توانیم معادل این مقدار نیروگاه احداث کنیم می بایست تدابیر لازم رابرای تامین این مقدار انرژی از طرق مختلف و از جمله بهینه سازی مصرف انجام دهیم.

وی درباره راهکارهای موجود برای این موضوع نیز گفت: تغییر سیستم نیروگاه های حرارتی به سیکل ترکیبی یکی از این راهکارهاست که به این ترتینب راندمان تولید برق از ۳۸ درصد به بالای ۵۰درصد ارتقا می یابد.

کشور ما استفاده ناچیزی از  انرژی ها بادی و خورشیدی دارد

کارخانه عنوان کرد: متاسفانه در کشور ما استفاده از انرژی های نو از جمله انرژی های خورشیدی و بادی بسیار ناچیز است در حالی که در کشورهای پیشرفته بخش قابل توجهی از برق مورد نیاز از طریق روش های تجدید پذیر تامین می شود.

برنامه ریزی خاصی درکشور برای تولید انرژی تجدید پذیر نداریم

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در کشور ما سهم تولید انرژی تجدید پذیر کمتر از یک درصد است اگرچه در این موضوع در برنامه پنجم مورد تاکید قرار گرفته است اما متاسفانه برنامه ریزی کارآمدی برای اجرای این مهم در دولت انجام نشده است.

این عضو کمیسیون انرژی یادآور شد: مصرف برق در بسیاری موارد از جمله در مصارف خانگی و صنعتی بسیار بالاست به طوری که حدود ۳۲درصد از کل برق کشور که در عرصه خانگی مصرف می شود و نیز رقم قابل توجه ۲۸ درصد از این میزان به استفاده کولر و یخچال و سیستم های گرمایش و سرمایش برمی گردد.

کارخانه عنوان داشت: کولرهای آبی و یخچال هایی که هم اکنون برای مصرف داخلی در کشور تولید می شود بالای ۹۰ درصدشان  برچسب انرژی شان e , g است در حالیکه می توان با بهره گیری از فناوری های نوین تولید کنندگان را مجبور کرد تا برچسب انرژی آنها به a . b  برسد  که متاسفانه در کشور ما این مسئله مورد توجه قرار نگرفته است.

عدم بهینه سازی مصرف سوخت در خودروهای تولید داخل هم دیده می شود

وی تصریح کرد: متاسفانه عدم بهینه سازی مصرف انرژی در تولید خودروهای داخلی هم دیده می شود که در کشورهای جهان ۲ و نیم تا ۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر بنزین مصرف می شود اما خودورهایی در کشور ما تولید می شوند ۳ برابر این میزان بنزین مصرف می کنند

صادرات و واردات برق باید بصورت تهاتری باشد

موسی احمدی، نماینده بوشهر در مجلس شورای اسلامی هم در گفت و گو با "نماینده" درباره قطعی برق در روزهای تابستان اظهار داشت: استفاده از انرژی تجدید پذیر یکی از راه های خوبی است که می تواند به کمک وزارت نیرو بیاید تا قسمتی از کمبود برق در تابستان را بر طرف کند.

وی ادامه داد: صادرات و واردات برق باید به صورت تهاتر باشد که اگر در برخی جاها صادرات برق انجام می شود این کار بگونه ای باشد که به نفع کشور باشد و بتواند موازنه تامین برق مصرفی در کشور را بخوبی تامین کند.

این عضو کمیسیون انرژی خاطرنشان کرد: در برخی مناطق که نزدیک به مرز بعضی کشورها هاست می توانیم برق را صادر کنیم و از محل درآمدها در برخی مناطق که کمبود برق داریم و فاصله زیادی دارند برای انتقال نیرو برق از دیگر کشورها وارد کنیم و در کل دنیا هم مرسوم است و به نفع مملکت است و وزارت نیرو هم محاسبات جامعی روی این موضوع داشته و خواهد داشت.

امیدوراریم با برنامه ریزی های صورت گرفته توسط مسئولان برای تامین منابع برق مصرفی  و نیز تلاش مسئولان برای بهینه سازی مصرف انرژی و بطور همزمان ایجاد فرهنگسازی در بین مردم هرچه سریعتر شاهد این باشیم که در کشور پهناور ایران با دارار بودن اقلیم و شرایط مناسب هیچ کجای از این کشور با کمبود انرژی وامکانات زیستی مواجه نباشند.

نظر شما