شناسهٔ خبر: 58268 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

وزیر نیرو در دیدار با آیت‌الله مکارم شیرازی:

کمبود آب در کشور یک مشکل جدی و بسیار خطرناک است

چیت چیان وزیر نیرو با اشاره به اینکه کمبود آب در کشور یک مشکل جدی و بسیار خطرناک است، گفت: باید برای جبران کمبودها زمینه‌های جدیدی ایجاد شود و در این زمینه تلاش‌های بسیار زیادی انجام شده است.

به گزارش نماینده به نقل از تسنیم؛ حمید چیت چیان دقایقی پیش در دیدار با آیت‌الله مکارم شیرازی، با اشاره به اینکه خدمات بسیار زیادی از سوی زوارت نیرو به مردم ارائه می‌شود، اظهار کرد: این خدمات به صورت شبانه روزی به مردم ارائه می شود و همین موضوع سبب حساسیت دو چندان ان شده است.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه مشکلات بسیار زیادی در حوزه منابع آب وجود دارد خاطرنشان کرد: در سال های اخیر تمهیدات بسیار زیادی برای صرفه جویی در مصرف آب داشته ایم.

وی با اشاره به اینکه بارش باران در سال های اخیر بسیار کاهش پیدا کرده است تصریح کرد: این موضوع سبب شده که آب ذخیره شده در کشور کاهش پیدا کرده و گرمای هوا نیز سبب تبخیر آب شده است.

چیت چیان با اشاره به اینکه ۴۶ میلیارد متر مکعب وضعیت آب های رودخانه های کشور است، تصریح کرد: در ۲۹۸ دشت کشور با محدودیت های بسیار زیادی روبه‌رو هستیم و این موضوعی است که باید نسبت به ان تمهیدات مناسبی در نظر گرفته شود.

وزیر نیرو به اهمیت صرفه جویی در حوزه‌های مختلف اشاره کرد و افزود: باید برای جبران کمبودها زمینه های جدیدی ایجاد شود و در این زمینه تلاش های بسیار زیادی انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه ۳۷ میلیارد متر مکعب آب در ذخایر سدی کشور وجود دارد تصریح کرد: سد سازی تا یک دوره ای می تواند برای ما مفید باشد و در برخی اوقات نمی تواند کارایی مناسب خود را داشته باشد.

چیت چیان به برخی از روش های جدید در حوزه مصرف آب اشاره کرد و افزود: در سواحل دریای عمان و خلیج فارس در حال شیرین کردن آب دریا هستیم تا بتوانیم آب یزد و کرمان را تامین کنیم ولی متاسفانه هزینه های این موضوعات بسیار زیاد است.

وزیر نیرو به مدیریت مصرف انرژی اشاره کرد و گفت: ۲ درصد در صنایح و ۶ درصد هم در شرب کشور مصرف می شود و ما بقی در حوزه کشاورزی مصرف می شود که باید برای این موضوع تمهیدات مناسبی در نظر گرفته شود. 

چیت چیان به حفر چاه هایی با عمق بیش از ۲۰۰ متر اشاره کرده و افزود: دولت ۸۵ درصد از سرمایه گذاری لازم برای کشاورزی را در اختیار کشاورزان قرار می دهد اما خیلی سخت است که کشاورزان رویکرد خود را نسبت به گذشته تغییر دهند.

وی با اشاره به اینکه راه های صرفه جویی باید برای مردم بازگو شود خاطرنشان کرد: علما در این زمینه می توانند نقش بسیار مهم و اساسی داشته باشند.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه فرهنگ کشورهای دیگر در حوزه مصرف انرژی بسیار مناسب است خاطرنشان کرد: ما باید بتوانیم از الگوهای صحیح آن ها استفاده کنیم تا مشکلات جدی در این زمینه را حل کنیم.

نظر شما