شناسهٔ خبر: 58135 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

ماراتن چهل و چهارم از نگاه آمار

کنکور چهل و چهارمین کنکور سراسری کشور با حضور یک میلیون و ۳۱ هزار و ۳۲۲ داوطلب از فردا طی سه روز در ۳۶۴ شهرستان و ۱۵ کشور خارجی برگزار می‌شود.

به گزارش نماینده، چهل و چهارمین کنکور سراسری کشور طی سه روز آینده پنجشنبه، جمعه و شنبه پنجم، ششم و هفتم تیرماه با حضور یک میلیون و ۳۱ هزار و ۳۲۲ داوطلب در ۳۶۴ شهرستان کشور و ۱۵ کشور خارجی همزمان برگزار می‌شود.

۶۰۸ هزار و ۸۵۲ شرکت‌کننده در کنکور امسال زن و ۴۲۲ هزار و ۴۷۰ نفر آنها مرد هستند. به عبارت دیگر ۵۹/۰۴ درصد شرکت‌کنندگان زن و ۴۰/۹۶ درصد شرکت‌کنندگان آزمون سراسری سال ۹۳ مرد هستند.

کاهش شرکت‌کنندگان کنکور نسبت به سال‌های پیش

آمار شرکت‌کنندگان آزمون سراسری سال ۹۳ نسبت به آزمون سراسری سال ۹۲  پنجاه و دو هزار و ۲۴۹ نفر و نسبت به سال ۱۳۹۱ سی و چهار هزار و ۹۵۲ نفر کاهش یافته است.

آمار شرکت‌کنندگان کنکور سراسری سال ۹۳ در گروه‌های پنج‌گانه آزمایشی متفاوت است و در این میان گروه آزمایشی علوم‌تجربی، علوم‌انسانی، ریاضی و فنی، هنر و زبان‌های خارجی به ترتیب بیشترین شرکت‌کنندگان در آزمون سراسری را دارند.

آمار شرکت‌کنندگان در کنکور سراسری ۹۳

۲۲۲ هزار و ۵۰۷ نفر در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی شرکت می‌کنند که از این میان  ۳۸/۰۷ آنها زن و ۶۱/۹۳ درصد آنها مرد هستند.

تعداد شرکت‌کنندگان گروه آزمایشی علوم تجربی ۵۲۲ هزار و ۸۳۳ نفر است که از این میان ۶۵/۸۳ درصد زن و ۳۴/۱۷ درصد مرد هستند.

در گروه علوم‌انسانی ۲۶۳ هزار و ۷۲ داوطلب شرکت دارند که ۶۲/۰۵ درصد آنها زن و ۳۷/۹۵ درصد آنها مرد هستند و در گروه آزمایشی هنر ۱۳ هزار و ۷۲۷ نفر شرکت می‌کنند که در این میان ۷۱/۸۱ درصد آنها زن و ۲۵/۲۶ درصد آنها زن هستند.

آمار شرکت‌کنندگان گروه آزمایشی زبان‌های خارجی ۹ هزار و ۱۸۳ نفر است که از این بین ۷۴/۷۴ نفر زن و ۴۰/۹۶ درصد آنها مرد هستند.

در آزمون سراسری امسال ۴۳ هزار و ۵۱۴ داوطلب، علاقمندی خود را برای شرکت در گروه آزمایشی هنر نیز اعلام کرده‌اند و ۱۱۹ هزار و ۷۹۳ داوطلب علاقمندی خود را به شرکت در گروه آزمایشی زبان‌های خارجی نیز اعلام کرده‌اند.

برای آزمون سراسری امسال یک میلیون و ۱۹۴ هزار و ۶۲۹ کارت صادر شده و این رقم به دلیل شرکت برخی از داوطلبان در یک یا دو گروه آزمایشی دیگر بیشتر از شرکت کنندگان کنکور است.

۶۷۹ هزار و ۵۲ ظرفیت برای شرکت‌کنندگان کنکور ۹۳

ظرفیت‌های آزمون سراسری ۶۷۹ هزار و ۵۲ نفر است که در دوره‌های فرهنگیان ۱۳ هزار و ۸۵۵ نفر در دوره‌های پردیس خودگردان ۲ هزار و ۲۴۲ نفر، پیام‌نور ۳۶۶ هزار نفر، روزانه دانشگاه‌ها ۱۰۵ هزار و ۹۸۸ نفر، دوره‌های مجازی ۱۰۰۰نفر و نوبت دوم ۲۸ هزار نفر پذیرش می‌شوند و شانس قبولی داوطلبان نیز ۶۸ درصد است.

در گروه آزمایشی ریاضی شانس قبولی نسبت به گروه‌های دیگر بیشتر است، زیرا برای ۲۲۲ هزار داوطلب ۲۴۱ هزار نفر ظرفیت وجود دارد.

شانس قبولی در گروه علوم تجربی ۳۴درصد، در گروه علوم‌انسانی ۸۱ درصد، هنر ۴۵ درصد و زبان‌های خارجه ۳۳ درصد است.

تغییرات گزینش داوطلبان

در کنکور امسال تاثیر قطعی ۲۵ درصدی سوابق تحصیلی لحاظ می‌شود و امسال نمره کل آزمون ۷۵ درصد و سوابق تحصیلی ۲۵ درصد در نظر گرفته شده که شامل نتایج امتحانات نهایی کشوری داوطلب در سال سوم متوسطه است.

ایجاد  تغییرات در نحوه سهمیه‌بندی ایثارگران غیر از سهمیه رزمندگان از تغییرات کنکور امسال است.

۱۶ و ۱۷ درصد حوزه‌های امتحانی براساس اطلاعاتی که داوطلبان آزمون‌های قبل و بازرسان سازمان سنجش تغییر کرده است.

مسن‌ترین و جوان‌ترین داوطلب کنکور ۹۳

مسن‌ترین داوطلب کنکور سراسری امسال داوطلبی از گروه آزمایشی تجربی از شهرستان کبودرآهنگ با ۷۹ سال سن و جوان‌ترین داوطلب نیز از گروه آزمایشی علوم تجربی از شهرستان بوکان با ۱۵ سال سن است.

زمان اعلام نتایج کنکور سراسری

نتایج اولیه آزمون سراسری سال ۱۳۹۳ نیمه اول مردادماه و قبل از ۱۳ مرداد اعلام می‌شود.

انتخاب رشته داوطلبان در نیمه دوم مردادماه صورت می‌گیرد و نتیجه نهایی آزمون در نیمه دوم شهریورماه اعلام می‌شود.

نتیجه رشته‌های نیمه‌متمرکز نیز اول دی‌ماه سال ۹۳ اعلام خواهد شد.

داوطلبان شرکت در آزمون دانشگاه آزاد نیز در آزمون سراسری سال ۹۳ شرکت می‌کنند و پس از اعلام نتایج اولیه آزمون سراسری و دریافت کارنامه اولیه خود از طریق سایت مرکز آزمون دانشگاه آزاد انتخاب رشته می‌کنند.

 

منبع: تسنیم

برچسب‌ها:

نظر شما