شناسهٔ خبر: 58085 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

افشاگری گاردین از اسناد سری پنتاگون درباره کشته‌های عراقی

گاردین نشریه گاردین در گزارشی اعلام کرد که به اسنادی افشا شده از پنتاگون دست‌یافته است که نشان می‌دهد که بیش از ۱۰۰ هزار عراقی طی سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹ در این کشور کشته شده‌اند.

به گزارش نماینده، نشریه انگلیسی گاردین در گزارشی اعلام کرد که براساس اسناد افشا شده پنتاگون که این نشریه به آن دست یافته است، در پی حمله آمریکا به عراق و طی سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹ بیش از ۱۰۰ هزار تن عراقی کشته شده‌اند، این آمار شامل ۱۵ هزار مورد مرگی است که پیشتر ثبت و اعلام نشده بود.

این در حالی که اعضای کابینه انگلیس به طور مکرر از تأیید وجود هرگونه آمار رسمی در مورد کشته‌های عراقی خودداری کرده بوده‌اند. پیشتر نیز در سال ۲۰۰۲ ژنرال "تونی فرانکس" از فرماندهان ارتش آمریکا اظهار داشته بود: "ما اجساد (کشته‌ها) را نمی‌شماریم."

این اسناد افشا شده نشان دهنده اولین شمارش جزء به‌ جزء نظامیان آمریکایی از قربانیان و تلفات عراقی است. نیروهای نظامی ایالات متحده طی شش سال اشغال عراق گزارش‌های محرمانه‌ میدانی از تمامی تلفات نظامی و غیرنظامی تهیه می‌کردند.

سازمان "Iraq Body Count" که در زمینه پیگیری و شمارش قربانیان غیرنظامی عراق فعالیت می‌کند به گاردین اعلام کرد: "این اسناد شامل حجم عظیمی از اطلاعات جدید در مورد قربانیان است. تحلیل ما نشان می‌دهد که آن‌ها ۱۵ هزار مورد جدید به آمار مرگ و میر خود افزوده‌اند. این اطلاعات هرگز نمی‌بایست از دسترس عموم دور نگه داشته می‌شد."

این اسناد نشان دهنده ثبت ۱۰۹۰۳۲ مورد مرگ ناشی از درگیری و خشونت (مسلحانه) طی سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹ است. ادعا شده است که ۶۶۰۸۱ تن از آن‌ها شهروندان عادی غیرنظامی بودند. و ۲۳۹۸۴ تن تحت عنوان "دشمن" طبقه بندی‌شده‌اند و ۱۵۱۹۶ تن دیگر به عنوان نیروهای امنیتی عراق ثبت شده‌اند. در این بین نیز ۳۷۷۱ تن از قربانیان از بین سربازان آمریکایی و متحدان آن است.

گاردین با این حال اعلام کرده است که این اسناد را نمی‌توان به عنوان یک مجموعه داده کامل در نطر گرفت. زیرا پنتاگون میزان تلفات ماه‌های اولیه طی سال ۲۰۰۳ را ثبت نکرده است. امری که طبق تحقیقات "Iraq Body Count" شامل حداقل ۱۲۰۸۰ قربانی دیگر از بین شهروندان غیرنظامی است.

با این حال آمارهای افشا شده همچنان از مورد استنادترین تخمین انجام شده (در نشریه لنست در سال ۲۰۰۶) که نشان دهنده بیش از ۶۵۰ هزار مرگ است بسیار کمتر است.

برچسب‌ها:

نظر شما