شناسهٔ خبر: 57905 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

ناطق نوری در دانشگاه آزاد اسلامی:

با وجود مجمع تشخیص، موضوع بلاتکلیفی در نظام نداریم/ انتقاد از عدم توجه به سیاست‌های کلان نظام

ناطق نوری 1 عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن انتقاد از عدم اجرای سیاست‌های کلان نظام در برخی بخش‌های کشور، گفت: با توجه به کارکرد مجمع ما موضوع بلاتکلیفی در نظام نداریم.

به گزارش نماینده به نقل از فارس حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناطق نوری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست ترجمان سیاست‌های کلی نظام سلامت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری که در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، ضمن تشکر از برگزاری چنین جلسه‌ای به خاطر تبیین سیاست‌های کلی نظام سلامت اظهار داشت: این سیاست‌های کلی یک سطح نو و جدیدی را در عرصه علوم پزشکی گشود.

ناطق نوری با بیان اینکه درباره سیاست‌های کلان سلامت مدت‌ها در کمیسیون‌های مربوط در مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد بحث قرار گرفته بود، ادامه داد: این سیاست‌ها پیش از این نیز توسط کارشناسان در گردهمایی مورد بررسی قرار گرفت و طی جلسات و سپس زیادی در جلسه عمومی در باره آن بحث شد و سپس خدمت مقام معظم رهبری عرضه شد.

عضو هیأت مؤسس دانشگاه آزاد با اشاره به وظایف مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان بازوی مشورتی کارهای مقدماتی را بر روی سیاست‌های کلان انجام داده و سپس آن را برای مقام معظم رهبری می‌فرستد و ایشان بسیاری از موارد نقطه نظرات خوب و جامع‌تری را اعمال می‌کنند یا برای اصلاح تذکر می‌دهند.

وی از کارهای اصلی تشخیص مصلحت نظام را تبیین سیاست‌های کلی به عنوان نظر مشورتی برشمرد و افزود: بنابراین می‌بینیم که بسته کامل و جامعی برای سلامت کشور و جامعه تبیین شده است.

ناطق نوری تصریح کرد:‌برخی به ما می‌گویند شما که در مجمع تشخیص مصلحت نظام هستید فلان موضوع را که مصلحت نظام را بررسی کنید در واقع فکر می‌کنم چون اسم این نهاد مجمع تشخیص مصلحت نظام است ما می توانیم هر چه را که می‌خواهیم در دستور کار گذاشته و قانون‌گذاری کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بر همین اساس گفت: ما در مجمع ۳ کار اساسی را دنبال می‌کنیم، یکی از وظایف ما حل اختلاف مجلس و شورای نگهبان و تعیین نظر نهایی است یعنی اگر مصوبه‌ای از مجلس بگذرد و برای تطبیق با شرع به شورای نگهبان برود و آنها این قانون را خلاف تشخیص دهند و در عین حال مجلس پافشاری کند، این طرح به مجمع می‌آید و ما آن را بررسی می‌کنیم، لذا آنجا نظر مجمع حاکم می شود.

وی مجمع تشخیص مصلحت نظام را بازوی مشورتی مقام معظم رهبری دانست و با اشاره به وظیفه سوم این نهاد، اظهار داشت: گاهی در معضلاتی که پیش می‌آید، یکی از کارهای مجمع در زمانی که هیچیک از قوا نمی‌توانند کاری انجام دهند، رسیدگی به این معضل است که مقام معظم رهبری آن را به مجمع ارجاع می‌دهند و ما باید راه‌حلی پیدا کرده و آن را خدمت ایشان بدهیم.

ناطق نوری با بیان اینکه ما درباره اجرای سیاست‌های کلی نظام دغدغه داریم، خاطرنشان کرد: ما سال‌هاست که درباره سیاست‌های کلان نظام کار کرده‌ایم اما متاسفانه در این حوزه و در بخش اجرا و قانون‌گذاری توجه لازم در آن صورت نگرفته است، درحالی که طبق قانون هر قانونی که بخواهد تصویب شود، باید منطبق با سیاست‌های کلی باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام متذکر شد: با اینکه در سال‌های اخیر به سیاست‌های کلی توجه و حمایت نشده است، اما متاسفانه بعضی بخش‌ها بنای عدم عنایت داشته‌اند.

وی تاکید کرد: این سیاست کلی نظام سلامت که از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد، اگر به عنوان سرمشق عملیاتی مورد توجه قرار گیرد، ما در بخش بهداشت و درمان مشکلاتمان حل خواهد شد.

ناطق نوری با اشاره به پیشرفت‌های پزشکی کشورمان در سه دهه انقلاب به وضعیت رقت‌بار این حوزه پیش از انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: ما قبل از انقلاب در حوزه پزشکی با وجود پزشکان غیر ایرانی احساس حقارت می‌کردیم، اما الحمدلله امروز در پزشکی بسیار رشد کرده‌ایم و در بسیاری از حوزه‌ها نیاز به خارج نداریم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به دغدغه‌های مردم در زمینه مراقبت‌های پزشکی که در سیاست‌های کلی هم مورد توجه قرار گرفته است، به ضرورت اخلاق پزشکی پرداخت و تصریح کرد: با توجه به اینکه ما در حوزه پزشکی تا این حد رشد کرده‌ایم، این بد است که آمار بگوید عمل سزارین در ایران جزو آمارهای اول دنیاست، درحالی که در کشورهای غربی به عکس آن عنایت دارند.

وی افزود: چرا ما باید در یک کشور اسلامی و انقلابی چنین وضعی داشته باشیم که این امر با سیاست‌های کلی سلامت هم نمی‌سازد و از سوی دیگر هم می‌بینیم که مصرف دارو هم در کشور ما بسیار بالاست و این مناسب نیست.

وی طبق روایت معصومین (ع) یکی از علائم مؤمنان را امانت‌داری توصیف کرد و گفت: نعمت سلامت هم امانت خداوند در دست ماست.

ناطق نوری به لزوم اعتدال و عدم اسراف، خوردن و آشامیدن اشاره کرد و به ضرورت نظافت و بهداشت عمومی از نگاه اسلام پرداخت و گفت: گاهی که من برای راهپیمایی به اعمال جنگل می‌روم، تا زمانی که باز گردم چیزی جز غم و غصه ندارم چرا که مشاهده می‌کنم آنجا مملو از زباله است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به لزوم آراستگی ظاهری برای مؤمنان خاطرنشان کرد: حضرت امام(ره) هرچه را که به ایشان می‌دادند را بجز ادکلن را به اطرافیان می‌بخشید و آقای رسولی تعریف می‌کرد که امام(ره) هر بار می‌خواستند به حسینیه بیایند، عطر می‌زدند و به آینه نگاه می‌کردند. از این رو توجه به آراستگی بسیار مهم است.

برچسب‌ها:

نظر شما