شناسهٔ خبر: 57433 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ

"نماینده" در گفت و گو با اهالی بهارستان بررسی کرد

چرا هنوز "تامین اجتماعی" وارد اتاقک شیشه ای نشده است؟

بیمه

نماینده - نزدیک به یازده ماه پیش، حسن روحانی در برنامه های انتخاباتی خود خبر از بیمه همگانی و رایگان و نیز شفاف سازی عملکرد یکی از بزرگترین نهادهای مالی کشور یعنی سازمان تامین اجتماعی داده بود. از همان ابتدا بار مالی اجرای این طرح ها سوالاتی را در ذهن ایجاد کرد و اغلب کارشناسان سرانجام خوشی را برای این طرح پیش بینی نمی کردند .

امروز اما اجرای موقت این طرح موجب تغییرات اساسی در زندگی افراد نمی شود، با این وجود دولت خود را همچنان مصمم به اجرای این طرح می داند .

در بررسی نقاط ضعف و قوت و میزان تحقق این وعده ها، محمد اسماعیل سعیدی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در پاسخ به این پرسش که چرا تا کنون این وعده اجرایی نشده، گفت : مرتفع نشدن معضلات صنعت بیمه و عدم رقابت پذیری جدی بین بیمه ها جزو مشکلات اصلی این حوزه  است. به این مشکلات باید اعتبار گزاف این طرح ها را نیز اضافه کرد. اعتبار مادی چنین طرح هایی باید در ابتدا دیده شود. بخش قابل توجهی از این اعتبارات از طریق خود دولت تامین می گردد ضمن اینکه باید به این نکته هم توجه داشت که درآمدهای دولت در دو سال گذشته به شدت کاهش یافته و پیش بینی ها نیز غلط از آب درآمده است. لذا بنده معتقدم که با حرف نمی توان کارها را پیش برد و به یک برنامه ریزی با دیدی واقع گرایانه و هماهنگ نیاز است .

نماینده مردم تبریز در ادامه در پاسخ به اینکه با توجه به صحبت های رئیس جمهور چرا تاکنون شفافیت عملکرد سازمان تامین اجتماعی محقق نشده است، عنوان داشت : مشکل عمده در این بخش در رابطه با ماهیت ساختاری این سازمان است . سازمان تامین اجتماعی جزو نهادهای عمومی غیر دولتی بوده و تحت نظارت دیوان محاسبات نیست و این دیوان هیچ گونه نظارت و اشرافی بر روی آن ندارد .

وی افزود: باید دیوان محاسبات بتواند به مباحث نظارتی بر روی این سازمان ورود پیدا کند و یا یک دستگاه بازرسی و نظارتی خاص به عملکرد مالی این سازمان رسیدگی کند. صرف وجود افرادی از هیات مدیره و بازرسی های درون سازمانی که از سوی یک وزیر در راس وزارتخانه تعیین می شود، نمی تواند از تخلفات گسترده آن جلوگیری کند .

این نماینده مجلس نهم با اشاره به اینکه مباحث مربوط به نظارت بر عملکرد های مالی موسسات عمومی غیردولتی در کمیسیون اجتماعی مطرح شده ، ابراز کرد : در جریان تحقیق وتفحص و اتفاقات پیرامون آن، مسائل و مشکلات نظارت بر این گونه مراکز به بحث گذاشته شد که با توجه به پیچیدگی موضوع نیاز به کمک و همراهی دولت احساس می گردد و با توجه به اینکه شفاف سازی در این موضوعات یکی از مطالبات جدی مردم و نمایندگان است ، متاسفانه تاکنون شاهد واکنش جدی دولت در این زمینه نبوده ایم .

احمد آریایی نژاد نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز در پاسخ به این پرسش که چرا با نزدیک شدن به یک سالگی دولت هنوز طرح بیمه همگانی اجرا نشده است ، اظهار داشت : طرح های بزرگی مانند این موارد نیاز به منابع مالی هنگفتی دارد . متاسفانه این طرح ، طرح کارشناسی شده ای نبود و مشخص نبود که منابع این طرح بزرگ از چه مجرایی تامین خواهد شد  آیا از بودجه داخلی برای آن مبلغی در نظر گرفته شده است و یا مبالغ این طرح از خارج از کشور تامین می شود ؟ تعهدات دولت ، آنچنان که مقام معظم رهبری فرمودند باید بعد از یک سال مورد بررسی واقع شود که بر چه مبنایی بوده است ؟

عضو کمیسیون بهداشت مجلس با اشاره به وظیفه پیش بینی شده در اصل ۲۹ قانون اساسی برای برقرای بیمه های همگانی برای مردم اضافه کرد : در رابطه با بیمه های خدمات درمانی و همگانی باید گفت که وظیفه هر دولتی با توجه به اصل ۲۹ قانون اساسی مشخص است که می بایست تمام آحاد جامعه را به زیر چتر بیمه ای گردآورد . در مباحث مربوط به بیمه های خدمات درمانی ، دولت با چالش هایی برای یکسان سازی نرخ این بیمه ها روبرو است چرا که شرکت های بیمه ای نرخ های متفاوتی را اخذ می کنند و همین موضوع شرایط را دشوار کرده است . در این بین باید فضای رقابتی نیز برای بهره مندی مردم از خدمات مفید شرکت ها ایجاد شود و عرصه رقابت باز باشد . در بیمه های همگانی که مدنظر دولت بود به دلیل کمبود منابع لازم برای اجرا ، هنوز شاهد عملکرد قابل قبولی از دولت نیستیم .

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با ابراز اینکه کمبود منابع مالی مهم ترین مشکل چنین طرح هایی است ، افزود : دوستان ما در مجلس طرحی را آماده کرده و ارائه دادند که مبلغی در حدود نصف یارانه های دریافتی مردم از آنها به صورت داوطلبانه و کاملا اختیاری کسر شده و به جای آن بیمه همگانی برای آنان برقرار شود که این طرح نیز با مخالفت مجلس مبنی بر اینکه آینده یارانه های پرداختی کاملا مشخص نیست با شکست مواجه شد .

این نماینده مجلس در پاسخ به اینکه چرا وعده رئیس جمهور برای شفاف سازی عملکرد سازمان تامین اجتماعی تاکنون محقق نشده است ، اضافه کرد : در یک ماه آینده که یک سالگی دولت فرا می رسد باید این مطالبه را از رئیس جمهور داشت که شفافیت مورد نظر شما چه بوده است ؟ برخی از مراکز نظام مانند دستگاه های امنیتی و دفاعی به خاطر مصالح موجود قادر به شفاف سازی نیستند اما سازمان تامین اجتماعی از این دایره بیرون است .

وی اضافه کرد: سازمان تامین اجتماعی در صورتی که عملکرد واضح و درستی نداشته باشد ، پاشنه آشیل هر دولتی است. باید سازمان هایی مانند تامین اجتماعی برای اینکه مورد قضاوت صحیح مردم قرار بگیرند به اصطلاح در اتاقک شیشه ای فعالیت داشته باشند . به نظر بنده ایده شفاف سازی در سازمان تامین اجتماعی که رئیس جمهور آن را مطرح ساخت ، برای اضافه کردن چند برگ رای به آرا خود بود و بعد از انتخابات شفافیت مورد بحث در این سازمان به دست فراموشی سپرده شد اما باید گفت که بهتر است آرا از تبلیغات سالم به دست بیاید تا با تخریب دیگران .

نظر شما