شناسهٔ خبر: 57401 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

گزارشی از طرح سوال در مجلس/

قاضی پور: چرا فرمایشات رهبری عملیاتی نمی‌شود/ زنگنه: در دوران وزارت من حمایت از تولید داخلی سیاست راهبردی بوده

زنگنه سوال نادر قاضی‌پور از وزیر نفت در خصوص عدم استفاده از تولیدات داخلی شرکت‌های وابسته به وزارت نفت در پروژه‌های نفت، گاز و پتروشیمی در صحن علنی مجلس از وزیر نفت مطرح شد.

به گزارش نماینده به نقل از مهر، در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی سوال ملی نادر قاضی پور، نماینده مردم ارومیه مبنی‌بر اینکه چرا از تولیدات داخلی شرکت های وابسته به وزارت نفت در پروژه های نفت، گاز و پتروشیمی استفاده نمی‌کنید، از وزیر نفت مطرح شد.

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت که برای پاسخ به این سوال به مجلس آمده بود، در ابتدای سخنانش اظهار داشت: این یک سوال قدیمی است و یکبار دیگر در صحن علنی مجلس مطرح شده و در آبان ۱۳۹۱ آقای رستم قاسمی به آن پاسخ داده اند.

وی افزود: در گزارشی که در کمیسیون انرژی ارائه کردم به حمایت از تولید داخلی و به حداقل رساندن خرید کالا و قطعات از خارج از کشور، سیاست راهبردی مسئولان صنعت نفت بوده است، تاکید کرده ام مگر در مواردی که بالاجبار امکان تولید قطعات در داخل وجود نداشته است.

وزیر نفت ادامه داد: اگر سوال این دو نماینده محترم از بنده مربوط به عملکرد من در ۱۰ ماه گذشته باشد، در توضیحاتی که در کمیسیون ارائه کردم، روشن است چه کالاهایی در دوره وزارت بنده از خارج خریداری شده است.

اجازه نمی دهیم تولیدکنندگان از رانت استفاده کند

زنگنه تاکید کرد: در دوران وزارت من دو میلیون تن ورق فلز از خارج از کشور خریداری کردیم که به تولیدکنندگان داخلی برای تولید لوله بدهیم، از سال ۸۹ هم شرکت گاز لوله ای از خارج خریداری نکرده است.

وزیر نفت با اشاره به پیشرفت ایران در تولید محصولات مرتبط با وزارت نفت گفت: در میانه سال ۸۶ اولین قرارداد پارس جنوبی با توتال منعقد شد که به زحمت ۳۰ درصد از کل این پروژه از محصولات تولید داخل تامین شد که این رقم در سال ۸۶ به ۷۰ درصد رسید و امروز بیش از ۸۰ درصد پروژه های نفت و گاز کشور از محصولات و تولیدات داخلی تامین می شود.

وی تاکید کرد: ایران قدرت اول منطقه در لوله گذاری در خلیج فارس است و پایه ها و عرشه های امروز در داخل تولید می شود. در حفاری، ساخت برج های پالایشگاه ها و تولید توربین نیز به خودکفایی دست یافته ایم.

وی نمایندگان صنعت نفت امسال را مشتی نمونه خروار خواند و گفت: حضور شرکت ها نمایانگر توانایی ایران در تولید تجهیزات نفتی بود.

زنگنه با تاکید بر اینکه مهمتر از ساخت داخل ارتقای ظرفیت ها برای حمایت از شرکت های پیمانکار عمومی است گفت: این شرکت ها نرم افزاری و دانش بنیان هستند مثل شرکت مپنا و پتروپارس که مقام معظم رهبری نیز چندی پیش از آنها بازدید داشتند و بنده با افتخار عرض می کنم من در تشکیل و فعال سازی این شرکت ها نقش داشتم.

زنگنه کیفیت استاندارد و رقابت را اصول مهم برای تولید داخلی خواند و گفت: برای واردات لوله به احتساب هزینه حمل و نقل، گمرک و سود بازرگانی هزینه ای می شود که اگر شرکت های داخلی بخواهد ۲.۵ برابر آن هزینه را برای فروش لوله به شرکت نفت طلب کند یک نوع رانت خواری و استفاده از انحصار است.

وی تاکید کرد: اجازه نمی دهیم که تولیدات داخلی از رانت استفاده کرده و در زمان تحریم ها از انحصارشان سوء استفاده کنند باید کاری کنیم که این شرکت ها رقابتی عمل کنند وگرنه مصرف کننده اول و آخرشان وزارت نفت خواهد بود و نمی تواند یک متر لوله هم به خارج صادر کند.

وی تاکید کرد: هیچ اصراری برای خرید لوله از خارج از کشور نداریم و دلمان می خواهد صنعت داخلی مان فعال شود.

با چشم خودم شاهد واردات لوله دست دوم از هند بودم

در ادامه نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دعوای شخصی با آقای وزیر نداریم گفت: وزارت نفت مسیر انتقال درآمد ارزی نفت به سمت تولید کنندگان است بنابراین باید تمام تقاضاهای تجهیزات فنی وزارت نفت را متوجه تولیدکنندگان داخل سازد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: شرکت تجهیزات اهواز و ماهشهر در حال ورشکستگی است اما کارفرماها از خرید تجهیزات از این شرکت ها خودداری می کنند.

قاضی تصریح کرد: واردات لوله دست دوم از هند را با چشم خود مشاهده کردم و راوی آن خودم هستم.

وی با اشاره به صف طولانی شرکت های تولید لوله های وزارت نفت که در حال ورشکستگی هستند گفت:همه این شرکت ها زیر ظرفیت ۲۰ درصد کار می کنند و اگر شرکت نفت از آنها حمایت نکند ورشکسته می شوند و بانک ها را تصاحب می کنند.

قاضی خطاب به زنگنه گفت: آقای وزیر خرید خارجی پورسانت، هدیه، دلار و فساد دارد کارگروهی تشکیل داده و موضوع واردات لوله را بررسی کنید.

در ادامه محمد حسن ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی که در غیاب لاریجانی اداره جلسه را برعهده داشت گفت: دغدغه همکاران ما در مجلس این است که هرقدر امکان دارد زمینه استفاده از تولیدات با کیفیت را در عرصه صنعت نفت فراهم کنیم.

وی ادامه داد: سیاست وزارت نفت این است که این فرصت را خلق کرده و راه را برای استفاده ظرفیت های علمی و سرمایه گذاری فراهم کند تا با هزینه کمتر کارهای بزرگتری انجام شود و زمینه رشد علم و فناوری فراهم گردد.

ابوترابی خطاب به زنگنه گفت: کارگروهی از کمیسیون انرژی و صنایع با همکاری شما موضوع واردات لوله را بررسی کنند.

در ادامه نادر قاضی پور مشروط به اینکه کارگروهی از مجلس موضوع واردات لوله را بررسی کند اعلام کرد که از اظهارات زنگنه قانع شده و نیاز به رای گیری نیست.

قاضی‌پور، نماینده سوال‌کننده در ادامه با بیان اینکه سوال ما درباره چرایی عدم استفاده از تولیدات داخلی است، گفت: من و آقای محجوب هیچ‌گونه مشکل سیاسی با آقای زنگنه نداریم، بحث ما دستگاه های زیرمجموعه وزارتخانه شما است. آقای قاسمی وزیر نفت پیشین در آن زمان پاسخ درستی ندادند و آمار گمرک نشاندهنده حجم بالای واردات لوله توسط شرکت نفت و شرکت های وابسته در سال ۸۹ تا ۹۱ است. در زمان تغییر مدیریت دولت گذشته تا این دولت، رانت خواری ها شروع شد.

نماینده مردم ارومیه با تاکید بر اینکه شرکت نفت و پیمانکاران طرف قرارداد این وزارتخانه از تولیدات داخلی استفاده نمی کنند، تصریح کرد: چرا فرمایشات رهبری در وزارتخانه شما عملیاتی نمی شود؟ این در حالی است که نقشه راه ما فرمایشات مقام معظم رهبری است و وزارت نفت باید از تکیه زدن به خارج رهایی یابد.

وی افزود: خریدهای خارجی برای همکاران شما حق ماموریت و هزینه های جانبی بسیاری دارد. آخرت را به دنیا نفروشید و حداقل آنچه که در داخل تولید می شود را خریداری کنید.

قاضی پور ادامه داد: در فازهای ۱۷، ۱۸ و ۱۹ پتروشیمی بسیاری از پمپ ها از کانادا خریداری شده است.

به گزارش مهر، در گزارش کمیسیون انرژی در خصوص سوال قاضی پور آمده است که وزارت نفت در خصوص واردات لوله ها اعلام داشته است از سال ۸۹ به جز یک مورد که توسط پیمانکاران پارس جنوبی و آن هم به دلایل خاص عملیاتی و فنی هیچگونه لوله ای توسط شرکت های تابعه وزارت نفت از خارج خریداری نشده است، اما قاضی پور این مساله را رد کرده و معتقد است آمار گمرک نشان‌دهنده حجم واردات لوله توسط شرکت نفت و شرکت های وابسته طی سال های ۸۹ تا ۹۱ است.

همچنین در گزارش کمیسیون آمده است که زنگنه در گزارش این کمیسیون اظهار داشته است، عمده پروژه های نفت و گاز به پیمانکاران بخش خصوصی واگذار می شود و مسئولیت مهندسی، تامین کالا، تجهیزات، اجرا و بعضا تامین مالی به عهده خودشان است و وزارت نفت بیشتر از حدود قانونی اختیارات قانونی و قراردادی اش نمی تواند در جزئیات امور پیمانکاران دخالت کند.

همچنین قاضی پور معتقد است، در فاز های ۱۴، ۲۰ و ۲۱ عمدتا از پمپ های ساخت داخل استفاده شده، اما برای فاز های ۱۳، ۲۲ و ۲۴ قرار است ۶۰۰ پمپ چینی خریداری و استفاده شود. در این خصوص وزارت نفت اعلام کرده است در سال ۸۹ از سازندگان داخلی جهت خرید ۸ نوع پمپ مربوط به پالایشگاه های پارس جنوبی دعوت به مناقصه شد، اما در مرحله ارزیابی سازندگان داخلی برای تهیه سه نوع از پمپ های مذکور تایید صلاحیت شدند.

نظر شما