شناسهٔ خبر: 57211 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ

انتهای جاده دلار به کجا می رسد ؟

از ۲۵ خرداد ۹۲ تا خرداد ۹۳، قیمت دلار، نوسان زیادی نداشته است. البته کاهش داشته ولی هیچ وقت دلار به قیمت ۳۶۰۰ تومانی که یک روز قبل از انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری در بازار آزاد به فروش می رسید، برنگشت.

به گزارش نماینده به نقل از اقتصاد آنلاین ؛ به گفته فرشاد مومنی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، نوسانات قیمت ارز در دولت دهم، آسیبی جدی به رفاه عمومی وارد ساخت. اما به اعتقاد او، دولت جدید هم موضع مطلوبی در این بخش اتخاذ نکرده است.

مومنی می گوید: «دولت یازدهم تنش زدایی هایی را انجام داد ولی واکنش بانک مرکزی در برابر کاهش قیمت ارز این بود که اگر کاهش دلار تا حد زیاد و غیر قابل انتظاری ادامه یابد، برای دولت قابل تحمل نیست و روند منطقی خردورزانه بازگشت نرخ دلار به سال‌های قبل از دولت نهم بی‌فایده است.

این مواضع نشان می دهد که دولت حد خاصی را برای کاهش نرخ دلار قائل است.» علاوه بر این، با اینکه دولت یازدهم اعلام کرده بود، ارز را تک نرخی می کند، اما هنوز خبری از این جریان نیست در حالی که این اقدام می تواند ثبات زیادی را در فضای اقتصادی و سرمایه گذاری کشور ایجاد کند.

به هرحال، صحبت های بهارستان نشین ها و پیش بینی بانک مرکزی، حاکی از تک نرخی شدن قیمت ارز در نیمه دوم سال ۹۳ دارد. البته علاوه بر تک نرخی شدن ارز، اینکه این نرخ روی چند تومان تثبیت شود هم موضوع مهمی است.

به گفته کارشناسان، در صورتی که دولت بخواهد قیمت دلار را در محدوده ۲۶۵۰ تومان تک نرخی اعلام کند، می توان عنوان کرد تک نرخی شدن ارز اقدام مطلوبی است در غیر این صورت به نظر راهکار مناسبی نمی آید. با این حال، تک نرخی شدن ارز، حداقل می تواند از رانت خواری های اقتصادی جلوگیری کند.

 

 

برچسب‌ها:

نظر شما