شناسهٔ خبر: 56840 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

مسئولان ابزار لازم برای پیش‌بینی طوفان تهران را در اختیار نداشتند

نجار: "کسی حاضر به پذیرش مسئولیت نیست"

نجار معاون وزیر کشور به طوفان اخیر در تهران اشاره کرد و گفت: کسی در این باره حاضر به پذیرش مسئولیت نیست و دلایلی که از سوی مسئولان ذیربط ارائه می‌شود بر این مبناست که آنان ابزار لازم برای پیش‌بینی واقعه را در اختیار نداشته‌اند.

به گزارش نماینده، اسماعیل نجار صبح امروز در همایش مدیریت بحران استان کردستان، با اشاره به اینکه آموزش اساسی‌ترین کار در مدیریت بحران است اظهار کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که آموزش مدیریت بحران در تمام کشورهای جهان جایگاهی ویژه دارد.

وی با اشاره به اینکه در برخی کشورها وزارتخانه به منظور مدیریت بحران تشکیل شده است گفت: حکومت ما یک حکومت اسلامی و مردم هم مسلمان هستند و با توجه به آموزه‌های دینی ما که نجات یک انسان را برابر با نجات بشریت می‌داند همه مکلف هستیم نسبت به انجام وظایف خود در این حیطه حساس باشیم.

معاون وزیر کشور تصریح کرد: در دنیا حدود ۴۶ و در کشور ما هم تاکنون ۳۴ حادثه و بلای طبیعی مشاهده شده است و این امر تجربه‌ای برای مقابله با بحران‌هاست چرا که شناخت حوادث در مدیریت بحران بسیار مؤثر است.

وی به طوفان اخیر در تهران اشاره کرد و گفت: کسی در این باره حاضر به پذیرش مسئولیت نیست و دلایلی که از سوی مسئولان ذیربط ارائه می‌شود بر این مبناست که طوفان محلی و غیرقابل پیش بینی بوده و آنان ابزار لازم برای پیش‌بینی واقعه را در اختیار نداشته‌اند.

نجار افزود: مدیریت بحران در درجه اول نیازمند شناخت کافی از موضوع بحران و در اختیار داشتن ابزار علمی برای مقابله است.

وی مهم‌ترین حادثه احتمالی پیش‌روی کشور را زلزله دانست و خاطر نشان کرد: در حوادثی چون سیل اغلب افرادی که کشته می‌شوند خود مقصر هستند که برای مثال افرادی در این گونه حوادث از بین می‌روند که در حاشیه رودخانه‌ها اقدام به ساخت و ساز غیرقانونی کرده‌اند.

معاون وزیر کشور گفت: در برخی موارد بی‌توجهی به انجام مسئولیت خسارات بلایای طبیعی را افزایش می‌دهد که نمونه این امر در زلزله ورزقان قابل مشاهده بود و بیمارستانی که قرار بود یک هفته بعد افتتاح شود در روز حادثه تخریب شده بود که این امر نشان دهنده بی‌توجهی به لحاظ موارد فنی در ساخت بنا بود.

وی به نوساز بودن ۶۰ درصد بناهای تهران اشاره کرد و افزود: اگر ساخت این بناها با لحاظ موارد ایمنی بوده دیگر نباید نگرانی از بابت بروز زلزله احتمالی وجود داشته باشد در حالی که در واقع اینگونه نیست بنابراین باید تلاش کنیم ساخت و سازها در کشور اصلاح شوند.

نجار شناخت ظرفیت‌ها و استفاده بهینه از آنها را در مدیریت بحران مؤثر دانست و گفت: مدیران باید توجه کنند که بحران‌های احتمالی در محدوده تحت مسئولیت خود را مدیریت کنند و برای مثال یک فرماندار باید بحران در حوزه یک شهرستان را مدیریت کند و به گونه‌ای عمل نکند که کل استان درگیر بحرانی شود که در محدوده شهرستان قابل حل است.

وی مانور و تمرین، آموزش صحیح، عدم ایجاد توقع در مردم و حفظ آرامش را در مدیریت بحران‌ها ضروری دانست و گفت: اعتباراتی که برای مدیریت بحران‌ها در نظر گرفته می‌شود هم باید به درستی هزینه شود.

 

منبع: تسنیم