شناسهٔ خبر: 56686 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

هاآرتص گزارش داد

آمریکا همواره اسرائیل را در جریان مذاکره با ایران قرار می‌دهد

اسرائیل آمریکا با رژیم صهیونیستی به تفاهم رسیده‌ است که پیش از برگزاری مذاکرات مستقیم و دوجانبه با ایران، مقامات اسرائیلی را از محتوای گفت‌وگوها مطلع سازد.

به گزارش نماینده و به نقل از روزنامه «هاآرتص»، یک مقام بلندپایه «اسرائیلی» گفته، اسرائیل و آمریکا به تفاهمی دست یافته‌اند که خواستار سیاست «عدم شگفتی» در چارچوب مذاکرات کنونی میان ایران و ۱+۵ برای رسیدن به توافق جامع شده است به این معنا که آمریکا پیش از برگزاری مذاکرات مستقیم دوجانبه با ایران در ژنو، اسرائیل را در جریان مباحث بگذارد.

در همین راستا، هفته گذشته، ویلیام برنز، معاون وزیر خارجه آمریکا با «یووال اشتینیز»، وزیر امور استراتژیک اسرائیل گفت‌وگو کرد و او را از اهداف آمریکا برای برگزاری مذاکرات مستقیم با ایران مطلع کرد.

بر اساس این گزارش، برنز که پیشتر ریاست کانال مخفی مذاکرات با ایران را بر عهده داشته است، اکنون سرپرست هیئت آمریکایی در مذاکرات دوشنبه و سه‌شنبه ژنو بوده است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده: هفته گذشته وندی شرمن، معاون امور سیاسی وزیر خارجه آمریکا نیز پیام مشابهی را به مقامات اسرائیلی ارسال کرد.

به نوشته هاآرتص، این مقام بلندپایه اسرائیلی بیان کرد: زمانی که فوریه گذشته مذاکرات درباره توافقنامه جامع با ایران آغاز شد، آمریکا متعهد شد درباره تماس‌های خود با ایران بر سر برنامه هسته‌ای کاملا شفاف باشد و دائما مواضع خود را با اسرائیل در میان گذارد.

در بخش دیگری از این گزارش آمده: رسیدن به چنین تفاهمی لازم بود چراکه اسرائیل احساس می‌کرد آمریکا به عمد کانال مخفی مباحث خود با ایران را که از اوایل سال ۲۰۱۳ آغاز شده است، از تل‌آویو پنهان می‌کند. این مذاکرات با میانجی‌گری پادشاه عمان برگزار شده بود. اما باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل را صرفا ماه سپتامبر در کاخ سفید از این مذاکرات مطلع کرد. البته اسرائیل از طریق منابع اطلاعاتی خود از این موضوع آگاه شده بود و به خاطر مخفی برگزار شدن این مذاکرات از آمریکا عصبانی بود.

یک مقام بلندپایه آمریکایی در این باره گفت: ما پیش از مذاکرات دوجانبه (با ایران) با همه متحدان خود از جمله اسرائیل و سایر شرکایمان در منطقه هماهنگ کرده‌ایم.

نظر شما