شناسهٔ خبر: 56093 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

سیدحسن نصرالله:

رای ملت سوریه، رای به پایداری و مقاومت بود/ برای انتخاب رئیس جمهور، منتظر تحول در روابط ایران و عربستان نباشید

سید حسن دبیر کل حزب الله لبنان گفت که مقاومت در میدان سوریه حاضر شده است تا در برابر طرح هایی که برای منطقه چیده شده بایستد و این طرح‌ها را خنثی کند.

به گزارش نماینده، سید حسن نصرالله در ابتدای سخنان خود که در تالار شهید محمد باقر صدر در مدرسه امام مهدی (عج) در منطقه "الحدث" انجام شد، با تسلیت به مناسبت درگذشت علامه مصطفی قصیر، به بیان جایگاه و نقش ایشان در عرصه علم و عمل پرداخت.

مقاومت به سوریه رفت تا طرح‌ها علیه منطقه را ناکام بگذارد

نصرالله در ادامه با اشاره به وقایع سوریه گفت: مقاومت لبنان در عرصه سوریه وارد شد تا طرحی را که تمامی منطقه و مقدسات و ارکان آن را هدف قرار داده بود، ناکام بگذارد.

وی افزود: این مقاومت به این قدرت و توان نمی رسید اگر این حضور پرشور مردمی و عقیدتی و دینی نبود. این پیروزی هایی که بدست میاید مرهون پایگاه بزرگ و عظیم مردمی مقاومت است. این حمایت ها موقتی نیست بلکه در دل این ملت و این سرزمین ریشه دار است.

مقاومت پایدارتر از چند دهه قبل است

دبیر کل حزب الله لبنان ادامه داد: اکنون خود را در برابر مقاومتی مستمر از چند دهه قبل می بینیم که در مرزها در برابر دشمن ایستاده و این نتیجه حضور مردمی، فرهنگی، علمایی و تلاش همه است.

نصرالله گفت: در این روزها گروه هایی مار ا متهم کردند که در مساله انتخابات ریاست جمهوری اخلال ایجاد کردیم اما این اتهام بی انصافی است ما چنین کاری نکردیم. شمایی که این ادعا را می کنید دلیلتان چیست؟

وی در خصوص اوضاع داخلی لبنان گفت:  همه را دعوت می کنیم تا تلاش خود را به کار گیرند تا رئیس جمهور لبنان برگزیده شود. برخی در داخل لبنان هستند که می گویند طرف های خارجی نباید در امور داخلی لبنان مداخله کنند پس چرا آنهایی که مدعی دخالت نکردن خارجی ها هستند چشم به راه حل های خارجی ها دوخته اند.

برای انتخاب رئیس جمهور، منتظر تحول در روابط ایران و عربستان نباشید

دبیرکل حزب الله لبنان گفت: برای انتخاب رئیس جمهور، منتظر تحول در روابط ایران و عربستان و مذاکرات آنها نباشید. اولا هنوز موعدی برای آن تعیین نشده و ثانیا اگر ملاقاتی هم صورت گیرد، مشخص نیست که درباره چه موضوعاتی خواهد بود و آیا پرونده لبنان از موضوعات مورد بحث خواهد بود یا نه. ضمنا ایران، چیزی را بر هم پیمانان و دوستان خود تحمیل نمی کند و به آنها احترام می گذارد.  از طرفهای داخلی لبنان می خواهم تمام تلاش خود را به کار گیرند تا مساله ریاست جمهوری در لبنان حل و فصل شود.

نصرالله ادامه داد: حتی سعودی ها و برخی از کشورهایی که در گذشته دخالت می کردند و کمک می کردند امروز مشغول هستند. بنا بر این، ای گروههای داخلی خودتان باید مشکلتان را حل کنید و رئیس جمهورتان را انتخاب کنید. مسئولان لبنانی بارها همه را به آرامش و وحدت و امنیت دعوت کرده اند. اکنون نیز می گوییم که این وحد و آرامش و امنیت ضروری است و همه لبنانی ها باید متحد باشند تا این خواسته محقق شود. این آرامش و امنیت نیازمند راه حل های سیاسی نیست بلکه ما برای تحقق این امر نیازمند کنارگذاشته شدن اختلافات و تبعیض های مذهبی هستیم. کنار گذاشتن اختلافات طایفه ای تنها راه حل برای بازگرداندن امنیت و آرامش به لبنان است.

انتخابات ریاست جمهوری یک پیروزی بزرگ برای ملت و نظام سوریه است

وی گفت:  در خصوص سوریه باید بگویم که مساله انتخابات ریاست جمهوری یک پیروزی بزرگ است و پیروزی در انتخابات پیروزی برای ملت و نظام سوریه به شمار می آید. در گذشته آمریکا و غرب مانع برگزاری انتخابات در سوریه بودند. غرب همواره تهدید می کرد و می گفت اگر انتخابات برگزار شود. آنها می‌گفتند چنین و چنان می کنم، حالا این انتخابات برگزار شده و غرب نمی تواند به هیچ یک از تهدیدهای خود عمل  کند. ولی سوریه همواره بر برگزاری انتخابات مصمم بود. آنها به سوریه فشار وارد می آوردند و می گفتند این انتخابات مضحک است اما ملت سوریه به این مساله توجه نکرد و در انتخابات شرکت کرد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان اظهار داشت: آنها درگذشته و پیش از برگزاری انتخابات اعلام می کردند که این انتخابات بیانگر نظر و اراده ملت سوریه نیست و آن را مضحک می دانستند.  آنها با این موضوع خواست ملت را نادیده می گرفتند.  آنها در داخل و خارج به ملت سوریه فشار وارد آوردند تا در انتخابات شرکت نکنند و حتی برخی از این کشورها مانع از برگزرای انتخابات توسط اتباع سوریه شدند. چرا اجازه این کار را ندادید؟ آنها (غربی ها) این فرصت را داشتند که ببینند با بازشدن صندوق ها خواست ملت چیست. اما خود این فرصت را از دست دادند. چرا؟ چون آنها اطلاع یافته بودند که ملت قصد دارد اراده خود را ثابت کند.

وی افزود: مصلحت نظام (سوریه) این بود که انتخابات برگزار شود. چگونه نظام سوریه را متهم می کردند که انتخابات را با خودروهای بمب گذاری شده مورد حمله قرار خواهد داد. با وجود تمام مشکلات و تنگناها انتخابات برگزار شد. با وجود تمام فتواهای گروه های تکفیری، انتخابات برگزار شد و نتیجه انتخابات را دیدیم. اتباع سوری که در داخل سفارت سوریه در لبنان در انتخابات شرکت کردند را وابستگان به حزب الله دانستند. این اتهامی سخیف است . وزارت کشور لبنان هنوز در دست شماست بروید و تصاویر و مدارک را ببینید.

ملت سوریه به پایداری و مقاومت خود رای داد

نصرالله ادامه داد: میلیون ها در انتخابات شرکت کردند و کسی نمی تواند منکر آن شود ملت سوریه در این انتخابات وحدت خود را مسجل کرد. همه آنهایی که برای تجزیه سوریه برنامه ریزی داشتند با این انتخابات متوجه شدند که سوریه یکپارچه است. ملت به نظام خود رای داد و نظام هم ثابت کرد می تواند برگزاری انتخابات را ارائه کند.  ملت سوریه به پایداری و مقاومت خود رای داد و ایستادگی خود را رقم زد و خواستار ساختن آینده خود است و نمی خواهد آینده ای که غرب برای آنها می خواهد را مسجل کند. ملت سوریه خود کشور خود را می سازد و نظام سیاسی خود را مورد بازنگری قرار می‌دهد. ملت با این انتخابات ثابت کرد نزاع میان ملت و دولت نیست اگر چنین می بود تنها شاهد حضور چند هزار نفر می بودیم.

وی گفت: زمانیکه میلیون ها نفر در این انتخابات شرکت کردند و زمانی که میلیونها شهروند سوری در انتخابات شرکت کردند همه متوجه شدند که سوریه از پایگاه مردمی بسیار بالایی برخوردار است. در لبنان سعی می کنند که صفت آواره را از شهروندان سوری حاضر در لبنان بگیرند اما متاسفانه نمی توانند به شرکت کنندگان در انتخابات صفت رای دهنده سوری بدهند.

هر راه حلی برای سوریه با حضور بشار اسد ممکن است

دبیر کل حزب  الله لبنان در ادامه سخنانش درباره سوریه گفت: انتخابات اعلامی رسمی مبنی بر شکست جنگ بر ضد سوریه است. تمام کسانیکه به دنبال راه حل سیاسی برای موضوع سوریه هستند باید با برگزاری انتخابات و نتیجه انتخابات موافق باشند. چرا که هیچ راه حل دیگری که بر اساس کنفرانس ژنو یک و 2 باشد را هم نخواهند پذیرفت. راه حل این نیست که بشار اسد از سمت خود استعفا دهد. حال که ملت بار دیگر بشار اسد را انتخاب کرده
دیگر چنین راه حل هایی قابل طرح نیست. انتخابات در سوریه به کشورهای جهان و منطقه می گوید که هر راه حلی که برای سوریه وجود دارد آغاز و پایانش با حضور بشار اسد است.

سید حسن نصرالله افزود: راه حل سیاسی بر اساس دو مساله استوار است : یکی رعایت و محترم شمردن انتخابات است و مساله دوم توقف حمایت ها از جریان های تروریستی تکفیری است که توقف آن منجر به توقف نزاع و جنگ در سوریه می شود و این کافی نیست که برخی از کشورهای غربی و عربی بخواهند نام این گروه ها را در فهرست های تروریستی خود قرار دهند چرا که برخی از کشورها ممکن است که این گروهها را در فهرستهای تروریستی خود بگنجانند امادر عین حال از آنها حمایت کنند.

هیچ چشم اندازی برای آینده جنگ سوریه وجود ندارد

وی گفت: به تمام گروه های جنگنجو در سوریه می گوییم که این نزاع را کنار بگذارند چرا که از این نزاع سودی عاید کسی نمی شود مگر ادامه ویرانگری و کشتار. هیچ چشم اندازی برای آینده جنگ سوریه نمی بینیم. وظیفه ما این است که از ملت سوریه و امکانات این کشور حمایت کنیم و برای سازندگی این کشور تلاش کنیم.

دبیر کل حزب الله لبنان همچنین در ادامه تصریح کرد: همه باید به سمت آشتی، گفتگو و کنار گذاشتن نزاع گام برداریم باید به جنگ و خونریزی پایان داده شود و این جنگی که دیگر هیچ ثمره ای در جهت خدمت به سوری ها ندارد باید متوقف شود.

نصرالله در پایان گفت: به ملت سوریه این دستاورد بزرگ را تبریک می گوییم و به بشار اسد نیز این اعتماد مجدد ملت به وی را تبریک عرض می نماییم. به لبنانی ها می گویم اگر سوریه پیروز شد نگران نباشید بلکه از شکست سوریه نگران باشید پیروزی سوریه برای لبنان و منطقه مبارک و خجسته خواهد بود.

 

منبع: تسنیم

نظر شما