شناسهٔ خبر: 55758 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

حاج‌رضایی:می توانیم مثل تاکتیک انگلیس بازی کنیم/

تیم ملی کارشناس فوتبال ایران گفت: به لیست تیم ملی نقد وارد است اما حالا وقت انتقاد کردن نیست.

به گزارش نماینده به نقل از فارس، امیر حاج رضایی کارشناس فوتبال کشورمان با حضور در برنامه گفت‌گوی ویژه شبکه جهانی جام جهانی صحبت‌های زیر را انجام داد:

تاکتیک کی روش در جام جهانی ماکت بازی ایران با کره جنوبی است

امیر حاج رضایی گفت: وقتی زمان کم باشد انتخاب نوع تاکتیک اهمیت زیادی دارد.ما فرصتهای زیادی را از دست دادیم و به گلوگاه مسابقات رسیدیم.در این زمان آقای کی روش تاکتیکی را انتخاب کردند که ماکتی از بازی ایران با کره جنوبی در اولسان است و بر اساس یک نظریه ایتالیایی کی روش توپ را به حریف می دهد و زمین را برمی دارد.

حاج رضایی افزود:کی روش در انتخابش بیشتر بازیکنان دفاعی را انتخاب کرد و این تصمیمی درست است و غیر اخلاقی یا غیر قانونی نیست.

حمله کردن برای ما خودکشی زودرس است

حاج رضایی گفت:ما اگر بخواهیم حمله کنیم فضاهای زیادی را در اختیار حریف قرار می دهیم و این شیوه بازی خودکشی زودرس است.به طور مثال تیمی مانند بارسلونا که در مسابقات 70 ، 80 درصد  مالکیت توپ را در اختیار داشت باعث شد تیمهای اروپایی مثل چلسی ، منچستر یونایتد ، بایرن مونیخ و ... به فکر پاد زهر آن بیفتند،آنها فضاهای حیاتی را بستند و یک بازی کاملا بسته و به اصطلاح عامیانه یک اتوبوس رو در مقابل دروازه برای دفاع گذاشتند بنابراین اگر تیم ما باز بازی کند به طوری که در خط دفاعی یک هلیکوپتر بتواند پارک کند مسلما گل‌های زیادی خواهد خورد.

بعد از اردوی اتریش میانگین دوندگی بازیکنان ما افزایش یافت

کارشناس فوتبال کشورمان گفت:طبق آمار در فوتبال مدرن بازیکنان بین دوازده تا سیزده کیلومتر می دوند اگر ما این را ضرب در یازده نفر کنیم حریف 132 کیلومتر می دود در حالی که سقف دوندگی بازیکنان ما قبل از اردوی اتریش هفت کیلومتر بود یعنی ما 77 کیلومتر می دویدیم و 50 کیلومتر با حریف فاصله داشتیم  اما بعد از تمرینات گفته می شود بازیکنان می توانند تا 10 کیلومتر بدوند.

استراتژی کی روش تخریب شکل گیری بازی حریف است

کارشناس فوتبال ایران تاکید کرد: کی روش تیمی جنگنده آماده کرده است که استراتژی آن تخریب شکل گیری بازی حریف است و اجازه بازی به حریف نمی دهد و این نیاز به آمادگی جسمانی بالایی دارد. مورد دیگر اینکه اساس کار تیم ما ضد حمله است و همچنین استفاده از بازیکنان دفاعی بیشتر. اگر تیم ما تهاجمی بازی کند آسیب‌های فراوانی خواهد دید زیرا باید از پیله خودش بیرون بیاید و به زمین حریف برود و این قضیه خطرات خودش را دارد.

 در زمینه لیست 23 نفره تیم ملی به کی روش نقد وارد است

حاج رضایی گفت:هیچ لیستی نمی تواند همه را راضی کند. من خودم از انتخاب نشدن خلعتبری متعجب شدم اما با اعتقادی که به احترام گذاشتن به نظر سرمربی دارم این مسئله را قبول کردم، بنابراین نقد به انتخاب کی روش وارد است اما اکنون زمان مناسبی برای طرح این انتقادات نیست.

 نقد منصفانه نوعی حمایت است

کارشناس فوتبال ایران گفت:حمایت از تیم ملی یک امر میهنی است و با این حمایت ها بازیکنان روحیه می گیرند البته به اعتقاد من این حمایت ها باید در طول سال صورت بگیرد.

او افزود:یک نقد منصفانه هم نوعی حمایت است شاید الان زمانش نباشد اما در طول سال امکانش وجود دارد و نباید گذاشت که به منطقه خطرناک برسد.

بازیکنان جنگندگی داشته باشند دیگر نتیجه مهم نیست

امیر حاج رضایی خطاب به بازیکنان تیم ملی گفت: قلب هفتاد و پنج میلیون ایرانی زیر پاهای شماست بنابراین با قلبهایتان بجنگید. انتظار ما پیروزی نیست بلکه توقع جنگندگی و مبارزه ایست که در شان این ملت است و بعد از آن دیگر نتیجه مهم نیست این خواسته یک ملت است که خواسته زیادی هم نیست.او اضافه کرد:ما با تیمهایی مثل آرژانتین فاصله داریم.نیجریه و بوسنی هم تیمهای خوبی هستند بنابراین کار تیم ملی بسیار سخت است و انتظارات باید در سطح قابل قبولی باشد.

 در جام جهانی تیم ملی ژاپن شگفتی ساز خواهد شد

حاج رضایی  گفت:به اعتقاد من در جام جهانی برزیل، تیم ژاپن شگفتی ساز خواهد شد. زیرا این کشور یک سند صد ساله فوتبال طراحی کرده،جی لیگ را از درون آن در آورده و  یکی و دو سال روی تیم ملی اش کار کارشناسی کرده است.

کی روش می تواند تاثیرات وسیع تری در فوتبال ایران داشته باشد

کارشناس فوتبال کشورمان گفت : دوست دارم بدانم که آیا به کی روش توصیه شده که در فوتبال ایران تغییر نسل و تغییر سبک ایجاد کند؟ یا فقط خواسته شده که تیم ملی را به جام جهانی ببرد؟ کی روش مربی بسیار بزرگی است که می تواند تاثیرات وسیع تری در فوتبال ما داشته باشد. آیا در فدراسیون ما کسانی هستند که قدرت تولید فکر و اندیشه داشته باشند؟

ما تمرکزمان را روی صعود به جام جهانی گذاشتیم و بعد از آن روی صعود به دور دوم و سرانجام دست خالی بر می گردیم.وقتی ما سرمربی به این بزرگی انتخاب کردیم و چنین هزینه زیادی کردیم باید از تجربیات و ارزش‌های این مربی استفاده کنیم.

 ایران پیرترین تیم آسیا و دومین تیم پیر جهان است

 بر اساس آمار تیم ملی ایران پیرترین تیم آسیاست و در جهان بعد از اروگوئه میانگین سنی اش از همه بیشتر است.اینکه ما تغییر نسل و سبک ندادیم و همچنان مانند قدیم بازی می‌کنیم باعث شده که ما ناشناخته بمانیم و حل نشدن این مسائل باعث شده که فوتبالی غیر قابل پیش بینی داشته باشیم .

تیمهای حذف شده اگر از جام جهانی درس بگیرند بازنده نیستند

شانزده تیمی که بعد از حذف از مرحله گروهی به کشورهایشان بر می‌گردند اگر از جام جهانی درس آموخته باشند بازنده نیستند. ای کاش تعدادی از مربیان جوان هم در جام جهانی حضور داشتند و به تجربیات خود می افزودند. 

قرارداد کی روش باید تمدید شود

کارشناس فوتبال کشورمان گفت:در رنکینگ آسیا ایران اول است اما در واقعیت این ژاپن است که در رتبه اول قرار دارد فوتبال ورزشی بزرگ است بنابراین آدم بزرگ هم می خواهد که اندیشه داشته باشد و کی روش می تواند به فوتبال ما کمک کند.

کی روش ممکن است تغییر سیستم بدهد

امیر حاج رضایی گفت:کی روش در درون دروازه ابهام دارد.بین احمدی و داوری مانده است البته شاید هم نفر سوم یعنی حقیقی را بگذارد. در جناح چپ جایی که شجاعی بازی می کند مشکل دارد همچنین ما در طراحی و پلی میکر مشکل داریم بنابر این ممکن است کی روش تغییر سیستم بدهد زیرا نمی شود با آن چهار سیستم بازی کرد زیرا ما صادر کننده پاس نهایی نداریم. ما می توانیم چهار - چهار - یک - یک هم بازی کنیم مثل انگلیس.

تیم ملی حریفانش را شناخته است

با اینکه تیم ملی بازی حریفانش را از نزدیک ندیده است اما از راههای دیگر توانسته است حریفانش را بشناسد و اشراف پیدا کند اما این اشراف باید به ما این توانایی را بدهد که بتوانیم آنها را خنثی کنیم .

 مردم ایران در حالت بیم و امید به سر می برند

پیش بینی اینکه ایران در جام جهانی چه نتایجی می گیرد بسیار دشوار است زیرا فوتبال همواره از برترین کارشناسان جهان هم جلوتر است. جامعه ما در حال بیم و امید به سر میبرد و امیدواریم امید اتفاق بیفتد.