شناسهٔ خبر: 55476 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

حجت الاسلام طاهری ضمن بازدید از سایت "نماینده" عنوان کرد:

دیدگاه های حلقه مشاورین رییس جمهور، ایشان را از مسیر اعتدال خارج می‌کند

طاهری

نماینده - سیدی روحانی با چفیه‌ای بر دوش و از گلستان ایران است، او سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی است که به بهانه سالروز تشکیل اولین مجلس شورای اسلامی افتخار میزبانی‌اش را داشتیم. در حین بازدید «سید علی طاهری» از تحریریه و بخش‌های مختلف پایگاه خبری- تحلیلی نماینده دریافتیم که دبیر مجمع نمایندگان استان گلستان با پیامک‌های ما مأنوس است و در نظرش پیامک‌های «نماینده» می‌تواند اثرگذاری خاصی را بر نماینده‌ها داشته باشد.
حاشیه این بازدید به گفتگو و طرح مباحث مختلفی از جمله انتقاداتی که به مجلس وارد است و حتی صدا و سیما ختم شد.
شاید به دلیل سوابق زیاد فرهنگی و عضویت ایشان در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بود که به نظر انتقاداتش نسبت به حلقه اطراف و مشاورین فرهنگی رئیس جمهور، تلنگری جدی محسوب می‌شد چرا که معتقد بود: آقای روحانی با یک ایده فرهنگی وارد عرصه شدند و بعد از انتخابات هم یک حلقه فرهنگی دور ایشان را گرفتند که این حلقه اعوجاجات فکری بالایی دارد... این افراد با اسلام اصیل فاصله دارند و آن‌ها هستند که برای آقای روحانی خوراک فکری ایجاد می‌کنند.
در ادامه گریزی هم به مصادیق این انحرافات زده شد و البته نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس هشتم و نهم، امیدوار بود این اتفاقات به خاطر اشتغالات آقای روحانی افتاده باشد نه اینکه واقعا ایشان به این حرف‌ها اعتقاد داشته باشند...


با توجه به صحبت‌های رهبری در دیدار اخیر با نمایندگان، جنابعالی به عنوان سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس بفرمایید تا کنون چه اقداماتی در تدوین برنامه ششم و اولویت‌های فرهنگی این سند صورت گرفته است؟
در جلسه‌ای که بعد از دیدار با مقام معظم رهبری در شورای عالی انقلاب فرهنگی به همراه سایر اعضای کمیسیون داشتیم بحث‌های خوبی مطرح شد. اعضای کمیسیون با فعالیت‌های دبیرخانه بیشتر آشنا شدند و همانجا هم قرار شد که یک کارگروه مشترک بین کمیسیون فرهنگی و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی شکل بگیرد تا روی پیش نویس برنامه ششم کار شود. البته الان پیش نویس مراحل ابتدایی خود را در دولت می‌گذراند و قرار است زمانی که کارگروه شکل گرفت جلسه‌ای را با کمیسیون فرهنگی دولت داشته باشد تا این کمیسیون پیشنهاداتش را برای برنامه ششم به مجلس بیاورد.
در رابطه با برنامه ششم و با توجه به ترکیب جدید دولت و سابقه برنامه چهارم که در دوران اصلاحات نگاشته شد نگرانی‌هایی را در ما به وجود آورد که شاید این هشدار رهبری هم، اشاره به‌‌ همان موضوع باشد. چرا که برنامه چهارم توسط کسانی نگاشته شد که خیلی اعتقادی به اصول و مبانی نظام و انقلاب اسلامی نداشتند.
اما به هر حال خوشبختانه این همگرایی بین کمیسیون فرهنگی و شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان یک بخش سیاست گذار در عرصه فرهنگ وجود دارد. با توجه به این همکاری‌ها بین کمیسیون و شورا بنده امیدوارم که بتوانیم اقدامات مثبتی را در برنامه ریزی فرهنگی در برنامه ششم شاهد باشیم.

طاهری

جنابعالی در رابطه با سرانه فرهنگی جامعه هم نظراتی را بیان کرده‌اید به نظر می‌رسد که این موضوع جزو دغدغه‌های شما باشد. آیا این موضوع در بودجه امسال مورد توجه قرار گرفت؟
ما در کشور سرانهٔ فرهنگی داریم ولی متاسفانه این سرانه قابل اعتنا نیست زیرا زمانی که بودجه‌های فرهنگی اختصاص داده می‌شود اگر آن مبلغ را به تمام هفتاد میلیون ایرانی تقسیم کنیم مشخص می‌شود که هر ایرانی چقدر سهم دارد؟ این رقم بسیار ناچیزی است به این علت که در هنگام توزیع بودجه بین بخش‌های مختلف، این نکته لحاظ نمی‌شود که به هر ایرانی چقدر سرانه فرهنگی می‌رسد. برخلاف سرانه‌های دیگر مانند آموزش و سلامت، سرانه فرهنگ دیده نشده است بنابراین قابل لمس نیست. اما نگرانی دوم این است که دولت‌هایی که بعد از انقلاب تا به الان بر سر کار آمده‌اند نتوانسته‌اند آنطور که شایسته است به فرهنگ توجه داشته باشند.
یکی از علت‌هایی که معمولا پرسیده می‌شود که چرا مثلا بودجه برنامه‌های قرآنی در مجلس ضعیف دیده می‌شود این است که عمده کسانی که در مجلس دغدغه فرهنگ قرآنی دارند فقط چند نفر هستند و باقی نمایندگان به علت مشکلات دیگری که از سمت مردم به آن‌ها گوشزد می‌شود این مسائل را در اولویت قرار نمی‌دهند.
راه حل این مسئله هم این است که مردم از تمامی نمایندگان مسائل فرهنگی را مطالبه کنند و در ایام انتخابات از نمایندگان برنامه‌های فرهنگیشان را جویا بشوند. این مطالبه‌گری باید در مقطع انتخابات دولت‌ها نیز باشد اما متاسفانه به خاطر دغدغه‌های معیشتی و اقتصادی که مردم دارند این مطالبه‌گری کمتر است. بنابراین با توجه به این دو نکته نه دولت‌ها زیاد به فرهنگ توجه کردند و نه مجالس اهمیت چندانی به این موضوع نشان دادند.
برای مثال زمانی که بودجه سال ۹۳ در مجلس تصویب می‌شد دوستان ما در کمیسیون تلفیق مواردی را که دولت لحاظ کرده بود را هم لغو کردند تا اینکه با اعتراض اعضای کمیسیون فرهنگی و صحبت با آقای لاریجانی قرار شد که حداقل‌‌ همان مواردی که دولت دیده بودحذف نشود.
به نظر می‌رسد تمامی این مسایل از آنجا ناشی می‌شود که نگاه‌ها به فرهنگ متفاوت است. چرا که فرهنگ اولویت اول مسئولین نیست بنابراین، هم باید مطالبه مردمی افزایش پیدا کند و هم توجه مسولین بیشتر شود. تا با یک نگاه بهتری بتوانیم مسایل فرهنگی را مدیریت بکنیم و شاهد توجه بیشتر همه کمیسیون‌ها به خصوص در امر افزایش بودجه‌های فرهنگی باشیم.
یک بحث دیگر که درباره سرانه فرهنگی باید توجه شود بحث ضابطه مندکردن فعالیت‌های فرهنگی است که با تغییر دولت‌ها تا به این اندازه شاهد تغییر جهت گیری‌های فرهنگی نباشیم. در این باره شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد که بر روی محتوایی مشغول کار هستند که چارچوب‌های فرهنگی به گونه‌ای باشد که زیاد تغییر نکند و ما از این اتفاق استقبال کردیم ضمن اینکه اگر چارچوب‌های فرهنگی ثابت باشد در مباحث اقتصاد فرهنگی نیز موثر خواهد افتاد.

در اظهار نظرهای شخص رئیس جمهور در حوزه فرهنگ لااقل در این یک سال ما شاهد اظهارات حاشیه ساز فراوانی هستیم مانند فرهنگ ارزشی و غیر ارزشی، بحث بی‌تاثیر بودن ماهواره‌ها و یا بحث برداشتن فیلترینگ از اینترنت. تحلیل شما در خصوص این قبیل صحبت‌ها چیست؟
آقای روحانی با یک ایده فرهنگی وارد عرصه شدند و بعد از انتخابات هم یک حلقه فرهنگی دور ایشان را گرفتند که این حلقه اعوجاجات فکری بالایی دارد حالا چون آقای روحانی تحصیلکرده حوزه هستند ما نگرانی کمتری نسبت به شخص ایشان داریم اما وقتی آن حلقه مشورتی دور ایشان تشکیل می‌شود ما حرف‌هایی را از آقای روحانی می‌شنویم که قبلا این حرف‌ها شنیده نمی‌شد پس معلوم است که این حلقه تاثیر خودش را می‌گذارد و طبیعی هم هست که رئیس جمهور با اشتغالات فکری که دارد باید از نظرات مشورتی استفاده کند تا حرفی برای زدن داشته باشد.
اجزای این حلقه فکری کسانی هستند که به نظر می‌رسد با آن اسلام اصیل فاصله دارند و این‌ها برای آقای روحانی خوراک فکری ایجاد می‌کنند و واقعا باعث بروز دغدغه می‌شود.
شما می‌بینید دراوایل عمر این دولت اعضای خبرگان با رهبری دیدار می‌کنند و در آن دیدار حضرت آقا می‌گویند که من در حوزه فرهنگ احساس خطر می‌کنم که رخنه فرهنگی شکل گرفته است
در هیچ کجای دنیا این طور نیست که افکار حلقه اولیه و نزدیک به سران نظام در جهت مخالف برنامه‌های آن نظام باشد و من امیدوارم که به خاطر اشتغالات آقای روحانی این اتفاقات افتاده باشد نه اینکه واقعا ایشان به این حرف‌ها اعتقاد داشته باشند. در همین چند روز اخیر هم ما شاهد این موضوع بودیم که در جلسه‌ای که هیچ ربطی به مسائل فرهنگی ندارد ایشان یک باره این مطلب را که با شلاق نمی‌توان مردم را به بهشت برد مطرح می‌کنند. ما حرفمان این نیست که کسی را به زور به بهشت ببریم اما وظیفه دولت اسلامی این است که لااقل جاده صاف کن جهنم نباشد.
شما می‌بینید که در همین موضوع شبکه‌های اجتماعی که آقایان معتقدند که هیچ ضرری ندارد اوباما در جایی گفته بود که من به دخترانم اجازه استفاده از این شبکه‌ها را نمی‌دهم.
بحث ما این است که در رابطه با مسائلی مانند ماهواره مراجع تصمیم گیری خاصی مانند شورای عالی فضای مجازی و غیره وجود دارند که آقای روحانی باید اجازه بدهد این کمیته‌ها کار خودشان را انجام بدهند، ضمن اینکه خودشان به عنوان عضو این شورا‌ها حضور دارد و اعضا اگر نظر ایشان را مثبت بدانند تصویب می‌کنند.
اما اگر نظرات مخالف ایشان بود حداقل این انتظار از آقای روحانی می‌رود که با این مصوبات مخالف نباشند البته خود رهبری در رابطه با شورای عالی فضای مجازی فرمودند که وقتی قرار است انسان یک سگ هار را مهار بکند باید اول قلاده‌اش را بخرد و واقعا الان ما شاهدیم که در رابطه با آزادی فعالیت شبکه‌های مجازی در داخل کشور ما باید اول آن پیوست فرهنگی را ایجاد بکنیم.
من احساس می‌کنم نظراتی را که برخی از دوستان به آقای روحانی می‌دهند ایشان را از مسیر اعتدال خارج می‌کنند.

طاهری

آقای طاهری جنابعالی در مجلس هشتم و نهم در کمیسیون فرهنگی حضور داشته‌اید سوال بنده این است که ارزیابی شما از عملکرد هر دو کمیسیون چیست؟
احساس بنده این است که تفاوت زیادی مشاهده نمی‌شود چرا که عرصه فرهنگ عرصه گسترده‌ای است. به عنوان مثال شما ملاحظه می‌کنید که کارگروه‌هایی مانند رسانه، هنر و گردشگری، کارگروه دیگری مانند خانواده، زنان، جوانان و ورزش و مانند این، که شما می‌بینید هر کدام طیف وسیعی از مخاطبان را دارند در این کمیسیون وجود دارد اما وقت بسیار محدود است. حتی اگر طرح‌ها و لوایح را مشاهده کنید متوجه می‌شوید که زیاد تفاوت چشمگیری بین دو مجلس هشتم ونهم نیست. بلکه به تناسب موقعیت‌ها هر دو مجلس مصوبات خوبی را داشته‌اند.
اشکال جدی که در کشور ما وجود دارد و بد نیست سایت نماینده هم به این موضوع بپردازد مقایسه مجالس کشورهای دیگر با مجلس ایران است. در کشور ما قوانین بسیار زیاد است و اگر قوانین مفید هستند نباید هر روز دستخوش تغییر شوند و مجلس وقت بیشتری را باید بر روی کارهای تخصصی بگذارد که اگر این اتفاق بیافتد هم طرح‌ها و لوایح در کمیسیون‌ها پخته می‌شوند و هم تعداد قوانین کم می‌شود به عنوان مثال طبق آخرین آمار در کشور چیزی حدود ۱۱ هزار قانون داریم که چنین موردی اگر نگوییم بی‌نظیر لا اقل در دنیا کم نظیر است. همه این موارد در حالی است که انتظارات مردم از نماینده چیزی بیش از حد توان نماینده است و مردم انتظار دارند که نماینده در همه مسائل پیگیر باشد که واقعا خارج از عهده نمایندگان مجلس است.
خوشبختانه طرح نظام جامع رسانه که در مجلس هشتم آماده شده بود به مجلس نهم رسیده است و بحث‌های مربوط به صداوسیما که در مجلس هشتم به آن پرداخته شد این‌ها از طرح‌های ماند گار مجلس است.

شما در جایی فرموده بودید که در طی این سال‌ها صداوسیما بیشتر از وزارت ارشاد به درد نظام خورده است آیا این جمله را امروز هم با‌‌ همان صراحت تکرار می‌کنید؟
باید توجه کرد که این جمله به این معنی نیست که صداوسیما هیچ ضعفی نداشته است اما به جهت انتصابش از جانب رهبری و تعیین خط عملکرد از جانب ایشان یک سلامت رفتاری به صورت کلی دارد. اما وزارت ارشاد با تغییر دولت‌ها تغییر می‌کند بالاخره ما آقای مهاجرانی را هم در دوران اصلاحات داشتیم و لذا می‌بینیم که گاهی عملکرد‌های وزارت ارشاد همسو با نظام است و گاهی در مقابل نظام. از این رو به خاطر سلامت رفتاری، صداوسیما بیشتر به درد نظام خورده است و ما می‌بینیم که در دوران اصلاحات، صداوسیما یک تنه در برابر همهٔ این‌ها ایستاده بود و از این جهت در برابر فعالیت‌های فرهنگی دولت‌ها، بیشتر به کار نظام آمده است البته انتقاداتی نیز هست که بیشتر به دلیل ضعف قوانین بود که این مهم نیز با طرح جامعه رسانه در حال بهبودی است.

سوال بعدی را در رابطه با تعامل کمیسیون فرهنگی با وزارت ارشاد می‌پرسیم که نحوه تعامل شما با وزیرو یا معاونینش چگونه است؟
تعبیری که حاج آقای سالک در رابطه با آقای جنتی داشتند این بود که در برابر گزینه‌های دیگری که برای وزارت ارشاد مطرح بود می‌توان پشت سر وی نماز خواند.
آقای جنتی به سبب سابقه خانوادگی که دارند فی نفسه آدم بدی نیست اما توان مقابله با آن حلقه فکری را ندارد. در رابطه با معاونت‌های ایشان هم آقای ایوبی که معاون سینمایی است آدم بدی نیست منتها چارچوب‌ها وضوابط سینمایی ما اشکال دارد و یا در معاونت هنری آقای مراد خانی تذکراتی را به خاطر برخی عملکرد‌ها گرفته‌اند و یا معاون فرهنگیشان آقای صالحی نیز همین طور آدم بدی نیستند.

البته آقای جنتی در اوایل اعلام کرده بود که در حمایت از اندیشه آقای خاتمی وارد شده ست.
البته آن مقدار دوستی که ایشان با خاتمی دارند بر کسی پوشیده نیست و در رابطه با دیداری که در نوروز با ایشان داشته است و ما در کمیسیون به صورت غیر رسمی به او تذکر دادیم و گفت که من با ایشان رابطه دوستی دارم و از این جهت با وی ملاقات کردم که ما هم در جواب گفتیم که در کسوت وزیر ارشاد شما حق دیدار با ایشان را نداشتید چرا که شما از جایگاه نظام رفتار می‌کنید. هر چند سوال اصلی هنوز در نوبت صحن علنی مجلس است که در این باره از آقای جنتی سوال خواهد شد.
شنیدیم برای نهاد کتابخانه‌ها آقای مختارپور را در نظر دارد که اگر اینطور باشد اتفاق خوبی است و می‌شود کمی امیدوار بود. نگرانی ما در عرصه فرهنگ نگرانی جدی است اما بنا نداریم که طوری بشود که مردم فکر کننداین مجلس بنا دارد چوب لای چرخ مجلس بگذارد و بیشتر به این خاطر که نگرانی اصلی امروزه نگرانی معیشتی است فعلا قدری دست به عصا راه می‌رویم؛ هم در مقابل وزارت ارشاد و هم وزارت علوم.
اما اگر ببینیم که همین روند ادامه دارد و بنای اصلاح ندارند مجلس در ‌‌نهایت به تکلیف خودش عمل خواهد کرد.

به عنوان آخرین سوال، توصیه شما به سایت نماینده چیست؟
با توجه به عجله‌ای که برخی دوستان دولتی برای انتخابات مجلس دهم دارند تقریبا فضای رسانه‌ای کشور را به این سمت و سو سوق می‌دهند لذا به نظر من اطلاع رسانی درست درباره اهمیت انتخابات آتی مجلس لازم و ضروری است.
گمان می‌کنم اگر خارج از فضای انتخاباتی بخواهیم به رسانه‌ها نگاهی بیاندازیم یکی از مواردی که لازم است حتما ما نمایندگان مرتب با آن روبرو شویم سفارشات مقام معظم رهبری در رابطه با وظایف نمایندگی است. اگر در طول هفته یکی دو مورد از فرمایشات رهبری در سایت گذاشته شود گمان می‌کنم قطعا برای نمایندگان قابل استفاده خواهد بود.
اما در مجلس با توجه به اینکه تقریبا دو طیف اصولگرای فعال حاضر هستند ضمن اینکه انتقاداتی به دوستان اصولگرایمان داریم ولی باز هم باید این دو طیف را یک فضا دانست و انتقادات درون گروهی را به گونه‌ای مطرح کرد که موجب انشقاق بیشتر نشود.
به همین منوال باید سعی شود که در سایت نماینده اختلافات و نقدهای درون گروهی بین اصولگرایان پر رنگ نشان داده نشود. برنامه سایت باید اینطور باشد تا کسانی را که در قالب اصولگرایی خود را جا زده‌اند و در حقیقت اصولگرا نیستند مانند برخی از افراد اصلاح طلب که در فراکسیون رهروان حضور دارند و هیچ اعتقادی به اصولگرایی ندارند، معرفی شوند. باید در معرفی مواضع غیر اصولگرایی آن‌ها به شکلی اطلاع رسانی بشود تا دوستانی که در این فراکسیون هستند قدری متنبه شوند و موجب شود که دوستان اصولگرا با هم اتفاق نظر بیشتری داشته باشند.
یکی از اهداف سایت می‌تواند پرداختن به این نکته باشد که مجلس را ببرد به سمت اتحاد نظر اصولگرایی تا آنهایی که عیار اصولگراییشان بیشتر است متحد‌تر و آنهایی که در این بین برای ایجاد انشقاق آمده‌اند، از طیف اصولگرایی جدا بشوند.

نظر شما