شناسهٔ خبر: 55391 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

امید آسیایی‌ها به درخشش بیشتر در جام ‌جهانی/ قو‌چان‌نژاد کلید معمای گلزنی ایران

سایت «The national» در گزارشی به بررسی تیم‌های آسیایی حاضر در رقابت‌های جام‌جهانی ۲۰۱۴ برزیل پرداخت.

به گزارش نماینده، «Thenational» در گزارشی نوشت: تیم‌های آسیایی در تاریخ جام‌جهانی تقلا کرده‌اند تا به جز کره‌جنوبی که در جام‌جهانی ۲۰۰۲ به نیمه‌نهایی رسید، در این مسابقات تأثیرگذار باشند.

به نظر می‌رسد برزیل ۲۰۱۴ سه تیم از چهار تیم آسیایی را در پایین‌تر از سطح خودشان ببیند؛ در حالی که ژاپن در بهترین شرایط از مرحله گروهی صعود می‌کند و شاید بتواند به جمع هشت تیم برتر نیز راه یابد.

نگاهی دقیق‌تر داریم به تیم‌های راه‌یافته به جام‌جهانی از قاره آسیا:

استرالیا:

ترکیب جوان تیم پوستکوگلو این هفته به برزیل رفت تا از اولین تیم‌هایی باشد که برای شرکت در رقابت‌های جام‌جهانی راهی این کشور می‌شود اما شاید این تیم که انتظار ندارد حضورش در برزیل مدت زیادی طول بکشد برای حضور طولانی‌تر راهی این کشور شده است.

استرالیا ضعیف‌ترین تیم گروه B که شامل اسپانیا، قهرمان جام‌جهانی ۲۰۱۰ و هلند و شیلی است، به شمار می‌آید و پایین‌ترین رنکینگ‌ را در میان ۳۲ کشور حاضر در جام‌جهانی با رده ۵۹ دنیا در اختیار دارد.

استرالیا با وجود اینکه برای سومین دوره متوالی راهی رقابت‌های جام‌جهانی می‌شود، از کمبود تجربه رنج می‌برد و تیم ملی فوتبال این کشور شامل تازه‌واردان زیادی است.

با توجه به اینکه بازیکنانی چون مارک شوارتزر، لوکاس نیل، برت هولمان و برت امرتون بازنشسته شده یا به تیم ملی دعوت نشده‌اند، بیشتر مسئولیت تیم بر روی شانه‌های تیم کیهیل، مارک برسیانو، جاش کندی و لوک ویلشر قرار گرفته است.

تصمیم پوستکوگلو برای جوان‌کردن تیم در کوتاه‌مدت می‌تواند پرهزینه باشد اما با این حال می‌تواند در بلند مدت به سود استرالیا باشد به خصوص اینکه آنها سال آینده میزبان بازی‌های قهرمانی آسیا هستند.

حضور در برزیل برای بازیکنان شاغل در لیگ استرالیا بهتر خواهد بود اما برزیل تجربه کاملا لذت‌بخشی برای آنها نخواهد بود. استرالیا سه تلاش در رقابت‌های جام‌جهانی داشته و هنوز نتوانسته از جمع ۱۶ تیم برتر عبور کند و سخت بتوان دید که این رکورد این بار تغییری داشته باشد؛ هرچند بازیکنان قول داده‌اند که از اینکه آنها را ضعیف‌ترین تیم گروه می‌دانند، به عنوان انگیزه استفاده کنند.

بازیکن کلیدی: تیم کیهیل. هافبک سابق اورتون مدت‌ها است که برترین بازیکن استرالیا در زمین بوده و هنوز هم تهدید اصلی در خط حمله این تیم است. تجربه وی نیز برای تیم ملی استرالیا حیاتی است. او سومین حضورش در جام‌جهانی را تجربه می‌کند.

لحظات حساس: استرالیا که در سه دوره در مرحله پلی‌آف رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی حضور در جام‌جهانی را از دست داد، پس از راهیابی به رقابت‌های آلمان ۲۰۰۶ فرصت خوبی برای جشن گرفتن پیدا کرد. با این حال مردان گاس هیدینک در گروه خود دوم شدند راهی مرحله یک‌هشتم شدند. راهیابی آنها با پیروزی سه بر یک مقابل ژاپن صورت گرفت که اولین پیروزی آنها در عرصه جهانی بود.

پیش‌بینی: سخت است که ببینیم استرالیا در گروه B بتواند امتیاز کسب کند و احتمالا آنها را در قعر گروه خود ببینیم.

ایران:

ایران مثل معمول با موضوعاتی خارج از زمین مسابقه که بر فرصت موفقیت این تیم سایه افکنده، راهی جام‌جهانی شد. بهترین تیم آسیا در رده‌بندی فیفا با رنکینگ ۳۷ یکی از تیم‌هایی است که تدارکاتش برای رقابت‌های جام‌جهانی بسیار ضعیف بوده است زیرا سیاست و کمبود بودجه مسابقات تدارکاتی این تیم را به حداقل رساند.

ایران از زمانی که به جام‌جهانی صعود کرد، مقابل تیم‌هایی بازی کرد که باید آنها را به راحتی شکست می‌داد.

آنها معمولا با گلزنی مشکل دارند؛ هرچند راه حل این مسئله در وجود رضا قوچان‌نژاد، مهاجم بزرگ شده در هلند این تیم پیدا شد. این تمام مشکلات تیمی که پس از هشت سال راهی جام‌جهانی شده نیست؛ هرچند آنها کارلوس کی‌روش بسیار با تجربه را روی نیمکت تیمشان دارند. سرمربی پرتغالی تیمش را سرسخت و منسجم ساخته و مهارت‌های شناخته شده وی برای انگیزه دادن به بازیکنان در رقابت‌های جام‌جهنی محک خواهد خورد.

به نظر می‌رسد گروه F یک صدرنشین قطعی دارد و آن هم آرژانتین است؛ بنابراین ایران به همراه نیجریه و بوسنی و هرزگوین برای قرار گرفتن در رده دوم تلاش می‌کنند. ایران برای صعود نیاز دارد که رکورد ضعیفش در جام‌جهانی را بهبود دهد. در سه حضور ایران تنها یک پیروزی کسب کرده است و این بیشتر از همه بر عهده جواد نکونام و آندرانیک تیموریان در محور خط میانی تیم است.

کی‌روش که پس از رقابت‌های جام‌جهانی از ایران می‌رود، تیم ملی را به جلو برده و اغلب در باره پتانسیل و پیشرفت، یادگیری و میراث صحبت می‌کند. ایران باید برای اینکه میراثی در جام‌جهانی به جای بگذارد از مرحله گروهی صعود کند.

بازیکن کلیدی: رضا قوچان‌نژاد. به عنوان پاسخ معمای طولانی مدت گلزنی ایران به او نگاه می‌شود. او در مشهد متولد شد اما در هلند بزرگ شد. قوچان‌نژاد در یازده بازی ۹ گل به ثمر رساند.

لحظات حساس: ایران با عبور از پشت صحنه تنش‌های سیاسی در جام‌جهانی ۱۹۹۸ فرانسه مقابل آمریکا به پیروزی رسید. هدایایی پیش از مسابقه بین بازیکنان ایران و آمریکا رد و بدل شد. ایران با نتیجه دو بر یک مقابل آمریکا به پیروزی رسید تا تنها پیروزی‌اش در تاریخ رقابت‌های جام‌جهانی را به دست آورد. ایران بالاتر از آمریکا قرار گرفت و در گروه خودو سوم شد.

پیش بینی: ایران دوم شدن در گروه F را قابل دسترس می‌بیند اما مقابل نیجریه که کلید فرصت ایران برای راهیابی به دور دوم است، تقلا خواهد کرد. یک خروج زودهنگام دیگر را برای ایران پیش‌بینی می‌کنیم.

ژاپن:

بهترین امید آسیا برای سفری موفقیت‌آمیز به برزیل و برنده مدال هیجان‌انگیزترین تیم قاره، ژاپن است. آنها اولین تیم دنیا بودند که حضور خود در جام‌جهانی را تضمین کردند و تیمی منسجم و سازمان یافته با سبک بازی لذتبخشی هستند.

شینجی کاگاوا و کیسوکه هوندا، بازی‌سازهای ژاپن، مهندسان فوتبالی خوش‌ساخت هستند؛ در حالی که یاسوهیتو اندو زننده ضربات ایستگاهی و شینجی اوکازاکی مهاجم این تیم تهدیدهای قابل توجهی برای دروازه حریفان محسوب می‌شوند.

ژاپن سرمربی باانگیزه مسنی دارد. بزرگترین وظیفه آلبرتو زاکرونی این خواهد بود که مطمئن شود تمرکز تیمش بر حمله، خط دفاعی را آسیب‌پذیر نمی‌سازد.

ژاپن اخیرا در خط دفاعی مشکلاتی داشته اما گل‌های زیادی به حریفانش می‌زند و در خط حمله آنها را تحت فشار قرار می‌دهد. تساوی دو بر دو این تیم مقابل هلند و پیروزی سه بر دو مقابل بلژیک نتیاج دیدارهای دوستانه این در نوامبر به خوبی این را نشان می‌دهد.

آنها در گروه C رقابت برابری مقابل کلمبیا، ساحل عاج و یونان خواهند داشت. این پنجمین حضور متوالی ژاپن در رقابت‌های جام‌جهانی و بهترین فرصت است که این تیم بالاخره راهی مرحله یک‌چهارم نهایی شود. رقیبان باید با احتیاط به مصاف ژاپن بروند.

بازیکن کلیدی: کیسوکه هوندا. این بازی‌ساز به دلیل موهای بلوند و توانایی‌هایش در خط حمله شناخته شده است. بازی ژاپن حول هافبک میلان می‌چرخد.

لحظات حساس: ژاپن در رقابت‌های جم‌جهانی ۲۰۰۲ کارش را با تساوی خانگی مقابل بلژیک آغاز کرد و پس از دو پیروزی در بازی‌های بعدی در گروه خود صدرنشین شد. ژاپن باعث افتخار قاره آسیا شد اما در مرحله یک‌شانزدهم در دیداری نزدیک مقابل ترکیه که در آن دوره سوم شد، شکست خورد.

پیش‌بینی: ژاپن باید از گروه خود صعود کند و به مصاف حریف خود در مرحله یک‌هشتم برود اما در همین مرحله به رقابت خود پایان می‌دهد.

کره‌جنوبی:

سطح رقابت‌های جام‌جهانی ۲۰۱۴ برای شرکت‌کننده سریالی در این مسابقات سخت‌تر از دوره‌های گذشته به نظر می‌رسد. کره‌جنوبی مثل همیشه باانرژی و با انگیزه است اما تیمی که از دیرباز قدرتمند بوده، توانست پس از اینکه بعد از ایران در رده دوم قرار گرفت راهی جام‌جهانی شود. چوی کانگ هی پس از این مسابقات از هدایت کره‌جنوبی استعفا کرد.

هونگ میونگ هو، که اکنون هدایت کره‌جنوبی را در اختیار دارد، اولین آسیایی است که در چهار دوره رقابت‌های جام‌جهانی حضور دارد. وی در جام‌جهانی ۲۰۰۲ در خانه توانست به همراه تیم ملی کشورش در رده چهارم قرار بگیرد.

کره زیر نظر هونگ ابتدا تلاش زیادی کرد اما نتایج رضایتبخش نشان داد که این تیم مرحله سخت را پشت سر گذاشته است. به خصوص پیروزی مقابل سوئیس در نوامبر گذشته باعث شد که امیدهای کره‌جنوبی برای جام‌جهانی دوباره احیا شود. هونگ با تیمی که به نظر می‌رسد موقتی باشد، محک خورده است. قبل از اینکه کره‌جنوبی چهارشنبه گذشته راهی اردوی تمرینی در فلوریدای آمریکا شود، مقابل تونس شکست خورد. هونگ امیدوار است که این زنگ خطری برای بیدار شدن تیم باشد.

کره‌جنوبی که هشتمین حضورش در رقابت‌های جام‌جهانی را تجربه خواهد کرد، به دنبال جبران نمایش خود در رقابت‌های ۲۰۱۰ و راهیابی به مرحله حذفی است. بلژیک مدعی اصلی در گروه F است و روسیه و الجزیره دیگر تیم‌های حاضر در این گروه هستند. اگر کره بخواهد فرصت‌هایش را برای صعود از مرحله گروهی زنده نگه دارد، کسب نتیجه خوب در دیدار اول مقابل روسیه برای این تیم حیاتی خواهد بود. سون هیونگ مین، کو جا چیول، کیم شین ووک و لی کیون هو گلزنان کره‌جنوبی هستند اما پیدا کردن تعادل در خط دفاعی شاید بزرگترین مشکل این تیم باشد.

بازیکن کلیدی: سون هیونگ مین. مهاجم بایرلورکوزن استعدادش را نشان داده است و می‌تواند در خط میانی یا در جناحین برای کره‌جنوبی تأثیرگذار باشد. وی در آلمان نیز درخشید و گل‌های زیادی به ثمر رساند.

لحظات حساس: عده کمی انتظار داشتند کره‌جنوبی که در رقابت‌های جام‌جهانی ۲۰۰۲ میزبان بود و هرگز در هیچ مسابقه‌ای در این رقابت‌ها به پیروزی نرسیده بود، بتواند از مرحله گروهی صعود کند و سپس ایتالیا و اسپانیا را شکست دهد. آلمان به رویاهای این تیم در مرحله نیمه‌نهایی پایان داد.

پیش‌بینی: شانس کره برای صعود به رویارویی با روسیه بستگی دارد که باید سلاح‌های بسیار زیادی مقابل حریفانش داشته باشد. احتمال حضور کره‌جنوبی در رده سوم گروهش بیشتر است.

نظر شما