شناسهٔ خبر: 55287 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ

عضو هيات امنای صنف طلا : طلا اصلا مالیات بر ارزش افزوده ندارد !

به گزارش نماینده به نقل از تراز ؛ طلافروش‌ها و سازمان امور مالیاتی طی ۶ سال گذشته، این بار دوم است که به اختلاف می‌خورند. با وجود گذشت این مدت، صنوف طلا و جواهر همچنان بر سر پرداخت مالیات بر ارز افزوده با دولت بحث می‌کنند و مالیات‌های خود را نمی‌پردازند. مالیات بر ارزش افزود، نوعی جدید از مالیات‌هاست که در سال‌های گذشته در کشور به اجرا در آمده است.

این مالیات و نحوه اجرایی شدن آن، از همان لحظات آغازین اجرا با سر و صداها و اعتراض‌ها و اعتصاب‌های صنوف روبه‌رو بود. صنف طلا و جواهر هم جزو اولین گروه‌هایی بود که به این شکل اجرای قانون مخالفت داشتند. طلافروش‌ها معتقدند که طلا، یک کالای سرمایه‌ای است، این مالیات در عمل موجب خواهد شد که قیمت فروش طلا بالا رود و فروش طلا کاهش یابد.

حالا پس از گذشت ۶ سال از اولین روز اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده، دوباره طلافروشان دست به اعتراض نسبت به مالیات زده‌اند و حتی هفته گذشته بازار طلای اصفهان در اعتراض به این نوع مالیات تعطیل شد.

در این میان، علی عسکری، رییس‌کل سازمان امور مالیاتی اعلام کرده است که طلافروشان از مردم مالیات بر ارزش افزوده می‌گیرند، ولی به دولت نمی‌دهند. به گفته وی، انتظار می‌رفت که طلافروشان براساس توافق صورت گرفته عمل کند، اما تاکنون طلافروشان به بهانه‌های مختلف به این توافق عمل نکرده‌اند.

اما برخلاف نظر رییس‌کل سازمان امور مالیاتی، احمد وفادار، عضو هيات امناي صنف طلا و جواهر تهران معتقد است که طلافروش‌ها مالیات خود را می‌دهند؛ وگرنه باید جرایم ۷۰ درصدی را بپردازند.

وی که تا همین اواخر، رییس اتحادیه طلا و جواهر استان تهران بود، درباره دلایل اختلافات جدید سازمان امور مالیاتی و صنف طلافروشان اظهار داشت: در این رابطه باید بگویم ما سه سال قبل یک توافق‌نامه‌ای با سازمان امور مالیاتی امضا کردیم و تفاهم کردیم که از اجرت و سود خود درصد مالیات را پرداخت کنیم.

در نهایت مالیات بر ارزش افزوده از سه درصد شروع شد و سال به سال یک درصد به آن افزوده شد و سال گذشته به ۶ درصد رسید. اما امسال که مالیات بر ارزش افزوده باید ۷ درصد می‌شد، متاسفانه به ۸ درصد افزایش یافت. وی افزود: من کلا با اصل این جریان مخالف هستم، چون اصلا طلا مالیات بر ارزش افزوده ندارد، چون کالای سرمایه‌ای است؛ مثل مبل و لباس نیست.

برچسب‌ها:

نظر شما