شناسهٔ خبر: 55194 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد

توسعه بی‌رویه مدارس تیزهوشان و خالی شدن مدارس دولتی از دانش‌آموزان مستعد

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به مشکلات ایجاد شده از توسعه بیش از اندازه رشته تجربی گفت: توسعه بی رویه مدارس نمونه‌دولتی و تیزهوشان موجب جداسازی دانش‌آموزان مستعد مدارس دولتی از سایر دانش‌آموزان شده است.

به گزارش نماینده؛ علی زرافشان در نشست خبری با اصحاب رسانه در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آموزش و پرورش توسعه رشته‌های انسانی را مدنظر قرار دارد.  آیا این بدان معنی است که برای ورود دانش‌اموزان به رشته‌های انسانی و فنی و حرفه‌ای باز هم شاهد اجبار خواهیم بود، گفت: هم‌اکنون در یک استان شاهد آن هستیم که ۶۰ درصد دانش‌آموزان در رشته تجربی درس می‌خوانند که این استان باید این رقم را به ۳۰ درصد برساند. سوالی که مطرح است این است که چگونه می‌توان این کار را انجام داد؟ چاره‌ای جز این وجود ندارد تا در موضوع انتخاب رشته برآیندی از علاقه، تکالیف قانونی و توزیع متوازن رشته‌ها را لحاظ کنیم بنابراین ممکن است شاهد باشیم که برای رفتن دانش‌آموزان به رشته تجربی شرط معدل گذاشته و به عنوان مثال گفته شود دانش‌آموزانی که معدل آنها بالای ۱۷ است می‌توانند به رشته تجربی بروند.

 

** ورود بیش از حد دانش‌آموزان به رشته تجربی و مشکل جذب نیروهای متخصص

 

وی بیان کرد: وقتی ۶۰ درصد دانش‌آموزان در یک استان به رشته تجربی می‌روند توازن نیروها در آموزش و پرورش به هم می‌خورد و ممکن است نتوانیم نیروهای متخصص را جذب کنیم. بنابراین ناچار به مدیریت این موضوع هستیم تا توزیع دانش‌آموزان در رشته‌های مختلف به درستی انجام شود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در خصوص پروژه مهر در آموزش و پرورش بیان کرد: ۱۰۰ هزار واحد آموزشی در سراسر کشور داریم که باید آمادگی لازم را برای شروع سال تحصیلی جدید داشته باشند. از سال‌های قبل برای سامان دادن این فرآیند پروژه مهر را راه‌اندازی کردیم.  برای آغاز پروژه مهر تمام مجموعه آموزش و پرورش بسیج می‌شوند تا این کار به طور مطلوب انجام شود که می‌توان به آماده‌سازی فضای فیزیکی، آماده بودن امکانات و تجهیزات، فضای کلاس‌ها و تجهیز کارگاه هنرستان‌ها اشاره کرد. بلافاصله بعد از پایان امتحانات پروژه مهر آغاز می‌شود که بعد از آن شاهد ثبت‌نام دانش‌آموزان و پس از اتمام ثبت‌نام دانش‌آموزان شاهد ساماندهی نیروی انسانی خواهیم بود.

** توسعه مدارس متوسطه در مناطق محروم و روستایی

زرافشان در خصوص توسعه مدارس متوسطه در مناطق محروم عنوان کرد: در مناطق روستایی در دوره ابتدایی با تشکیل کلاس‌های چندپایه، پوشش تحصیلی مناسبی را ایجاد کرده‌ایم اما برای توسعه مدارس متوسطه اول و دوم در روستاها به سمت ایجاد مدارس شبانه‌روزی، روستامرکزی و خوابگاه مرکزی رفتیم که در مدارس روستامرکزی با گذاشتن سرویس ایاب وذهاب دانش‌آموزان صبح‌ها از روستا به مدرسه منتقل شده و عصرها نیز مجدد به خانه بازمی‌گردند.  در خوابگاه مرکزی‌ها دانش‌آموزان در خوابگاه مستقر شده و صبح‌ها برای تحصیل به مدرسه می‌روند اما در مدارس شبانه‌روزی فاصله روستا و مدرسه آنقدر زیاد است که امکان رفت و آمد وجود ندارد که با تاسیس مدارس شبانه‌روزی دانش‌آموزان را تحت پوشش قرار می‌دهیم.

** مجموعه دولت و مردم برای تحقق آموزش کیفی باید همکاری کنند

وی در خصوص اخذ وجه از خانواده‌ها هنگام ثبت‌نام و مغایرت این موضوع با اصل ۳۰ قانون اساسی گفت: اصل ۳۰ قانون اساسی لوازمی دارد که باید فراهم شود. آموزش و پرورش به نمایندگی از تمام اولیا وظیفه دارد آموزش کیفی را برای دانش‌آموزان فراهم کند. بنابراین باید مجموعه دولت و مردم  برای تحقق این آموزش کیفی دست به دست هم بدهند. معتقدیم که انجمن اولیا و مربیان مدارس جنبه تشریفاتی ندارد بلکه می‌خواهیم از این طریق خانواده‌ها در فرایند آموزش مشارکت و نظارت داشته باشند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با یادآوری این نکته که بودجه آموزش و پرورش امسال افزایش یافته و ۲۱ هزار میلیارد تومان رسیده است، گفت: از این رقم ۱۸ هزار میلیارد تومان صرفا برای پرداخت حقوق فرهنگیان است و ۳ هزار میلیارد تومان برای فعالیت‌های آموزش و پرورش باقی می‌ماند. دولت تلاش کرده است تا بودجه آموزش و پرورش را افزایش دهد و منابع تا حدی که خزانه اجازه می‌دهد در اختیار آموزش و پرورش قرار خواهد گرفت اما اگر این رقم کافی نبود، طبیعی است که برای اداره مدارس باید مشارکت مردم اتفاق بیفتد.

** تا زمانی که دولت نتواند منابع مالی را تامین کند برای اداره مدارس باید کمک شود

وی تصریح کرد: در قانون شوراها به مدیر مدرسه اجازه داده شده است تا از ۴ منبع یعنی کمک اولیا و خیران، هدایایا سایر دستگاه‌ها و منابع دولتی مخارج مدرسه را تامین کند. در کنار اجرای اصل ۳۰ قانون اساسی این قانون یازدهم شوراها نیز باید اجرا شود، بنابراین از همه نهادهای دولتی، بخش خصوصی و افرادی که علاقه‌مند به حوزه تعلیم و تربیت هستند درخواست می‌کنیم تا کمک‌های خود را به آموزش و پرورش برای ارائه آموزش‌های کیفی داشته باشند.

زرافشان بیان کرد: اگر بخواهیم واقعیت‌های جامعه را درنظر بگیریم تا زمانی که دولت نتواند منابع لازم را تامین کند برای اداره مدارس باید کمک شود تا آموزش و پرورش و مدیران بتوانند هزینه‌ها را تامین کنند.

** مدارس دولتی را از دانش‌آموزان مستعد خالی نکنیم

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در خصوص شکاف موجود بین مدارس دولتی و غیردولتی افزود: مشکلی که وجود دارد و باعث شده تا دانش‌آموزان دچار آسیب شوند طبقه‌بندی علمی دانش‌آموزان است، به گونه‌ای که به برخی مدارس اجازه داده شده است تا با جداسازی دانش‌آموزان مستعد از مدارس دولتی مشکلاتی را ایجاد کنند، توسعه مدارس نمونه‌دولتی و تیزهوشان در راستای جداسازی دانش‌آموزان مستعد مدارس دولتی از سایر دانش‌آموزان است بنابراین سیاست آموزش و پرورش توقف این موضوع است.

وی بیان کرد: در سال‌های گذشته پوشش مدارس تیزهوشان از ۱.۸ درصد به ۳.۸ درصد رسیده است که ما امکانات و تجهیزات لازم را برای تحت پوشش قرار دادن این دانش‌آموزان نداریم. بنابراین نباید مدارس دولتی را از دانش‌آموزان مستعد خالی کنیم. تنوع مدارس همچنین باعث شده تا مشارکت اجتماعی در آموزش و پرورش نیز کاهش پیدا کند. در حالی که یکی از سیاست‌های وزیر آموزش و پرورش جذب مشارکت‌ها برای توسعه فعالیت‌های مدارس است. بنابراین تاکید ما حفظ مدارس دولتی است و تلاش می‌کنیم تا منابع را به سمت مدارس دولتی ببریم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در خصوص وجود معلمان غیرمرتبط در برخی از مدارس گفت: سیاست اصلی آموزش و پرورش استفاده از معلمان مرتبط است حتی در دوره اول متوسطه بحث معلمان چند مهارتی را مطرح کرده‌ایم و در روستاها برای ایجاد دوره اول متوسطه چاره‌ای جز استفاده از معلمان چندمهارتی نداریم.

زرافشان در خصوص توسعه رشته‌های فنی و حرفه‌ای بیان کرد: توسعه رشته‌های فنی و حرفه‌ای دشوارتر از رشته‌های نظری است چرا که رشته‌های فنی و حرفه‌ای نیازمند نیروی انسانی خاص، تجهیزات و امکانات خاص هستند. البته توانسته‌ایم بخشی از این توسعه را با استفاده از ظرفیت‌های بیرون آموزش و پرورش انجام دهیم. به گونه‌ای که ۸۰ هزار دانش‌آموز رشته‌های فنی و حرفه‌ای از طریق برون سپاری در فضای بیرون آموزش و پرورش درس می‌خوانند.

وی گفت: ۱۲ درصد از دانش‌آموزان رشته فنی و حرفه‌ای در رشته کشاورزی تحصیل می‌کنند که با توافقنامه‌ای که با سازمان جهاد کشاورزی امضا کرده‌ایم، در تلاش هستیم تا این ۱۲ درصد را افزایش دهیم.

 

منبع: تسنیم

نظر شما