شناسهٔ خبر: 55165 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

قضا در هفته ای که گذشت؛

واکنش ها به اعدام مه آفرید/"م.ر" در دادگاه

مه آفرید اعدام مه آفرید و واکنش ها به اجرای این حکم، محاکمه "م.ر" در دادگاه کیفری و انتقاد مدیرعامل انجمن حمایت از زندانیان از مهمترین اخبار قضایی در این هفته بود.

به گزارش نماینده، مهمترین خبر این هفته اعدام مه آفرید ، محکوم ردیف اول پرونده فساد سه هزار میلیاردی بود. همچنین در این هفته مدیرعامل انجمن حمایت از زندانیان از عدم تعهدات دولت گله کرد. محاکمه " م.ر " در دادگاه کیفری دیگری خبر مهم این هفته بود.

مه آفرید اعدام شد

مه آفرید امیر خسروی ، محکوم ردیف اول پرونده فساد سه هزار میلیاردی در زندان اوین به دار مجازات آویخته شد . این خبر درابتدا از سوی سایت دادستانی تهران منتشر شد. عباس جعفری دولت آبادی ، دادستان عمومی و انقلاب تهران در جلسه رسیدگی به اتهامات اعضای این گروه در تشریح کیفرخواست گفت: صاحبان اصلی شرکت سرمایه‌گذاری آریا، چهار فرزند ذکور منصورخان امیرخسروی، از ملاکین منطقه‌ی عمارلو در شهرستان رودبار می‌باشند. برادران خسروی پیش از تأسیس شرکت آب معدنی داماش، زندگی کاملاً معمولی داشتند، تا این که چند سال قبل، تصمیم به اخذ وام و تأسیس یک واحد صنعتی تولید آب معدنی در منطقه‌ داماش شهرستان رودبار گرفتند. آنان در همان گام اول برای تسریع در روند اجرایی و پیش‌برد اهداف خود، با ارتباط‌های ناصحیح با برخی عناصر اجرایی و سیاسی و پرداخت رشوه اولین قدم را برداشتند و ثروتی کسب کردند. این ارتباط‌های ناصحیح و پرداخت رشوه و کسب درآمد نامشروع به کام آنان شیرین آمد. آنان در سال ۱۳۸۵ شرکتی به نام «توسعه سرمایه‌گذاری امیرمنصور آریا» تأسیس کردند و برای رسیدن به اهداف خود از هیچ اقدامی در آلوده‌سازی افراد و عوامل موثر دستگاه‌ها فروگذار نکرده‌اند. طبق اسناد موجود در پرونده، ده‌ها مورد پرداخت رشوه به برخی از کارکنان، مدیران بانک‌ها و افراد و برخی دستگاه‌های اجرایی تحت عناوین مختلف صورت گرفته است.گروه مذکور در چند سال اخیر با رهبری «مه آفرید» با فساد پیچیده و سازمان‌یافته و ارتباطات ناصحیح و پرداخت رشوه‌های کلان و یا پرداخت‌هایی تحت عناوین دیگر به چند هزار میلیارد تومان ثروت نامشروع دست یافت .پس از رسیدگی به این پرونده در دادگاه انقلاب چهار متهم اصلی این پرونده به اعدام محکوم شدند که حکم مجازات آنها در دیوان عالی کشور تائید شد.
اجرای این حکم با واکنش وکیل و همسرم مه آفرید و توضیح قاضی پرونده همراه بود.

از اعدام بی اطلاع بودم

غلامعلی ریاحی، وکیل مه آفرید: صبح امروز-شنبه- حکم مه آفرید در زندان اجرا شد که من و خانواده وی در محل اجرای حکم حضور نداشتیم.زمان اجرای حکم نیز به ما اعلام نشده بود. درخواست اعاده دادرسی محکوم ردیف دوم پرونده پذیرفته شده است.

۶۰۰ میلیارد به حساب دولت واریز شد

ناصر سراج، قاضی رسیدگی کننده به پرونده : در خصوص جزای نقدی مه آفرید محکوم ردیف اول پرونده فساد ۳ هزار میلیاردی، ۶۰۰ میلیارد تومان از اموال و اسناد املاک وی توقیف و به حساب دولت منتقل شده است. در خصوص رد مال مه آفرید نیز ،اموال و شرکتهای مه آفرید توقیف و در اختیار دادستانی است و از طریق این اموال، دیون پرداخت می شود.

مه آفرید در قطعه ۱۱۰ دفن شد

یکی از بستگان مه آفرید: روز یکشنبه جسد مه آفرید تحویل خانواده اش شده و در قطعه ۱۱۰ بهشت زهرا (س) دفن شد.

محاکمه "م.ر" در دادگاه کیفری

این هفته جلسه رسیدگی به پرونده "م.ر" در شعبه ۷۶ دادگاه کیفری برگزار شد. این جلسه به صورت غیرعلنی برگزار و بدون حضور خبرنگاران تشکیل شد. در این جلسه همچنین (ج.الف) و (د.س) متهمان اصلی پرونده اختلاس از بیمه ایران و استانداری نیز حضور داشتند. (د.س) معروف به جعبه سیاه پرونده اختلاس از بیمه ایران در دور اول رسیدگی به این پرونده اظهاراتی را علیه (م.ر) مطرح کرده بود.

دولت فقط یک پنجم بودجه مارا داد

نصیری،مدیرعامل انجمن حمایت از زندانیان در این هفته در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: سال گذشته ردیف بودجه ۱۰۰ میلیارد تومانی برای کمک به خانواده زندانیان از سوی دولت در نظر گرفته شد که تنها ۵ میلیارد تومان در اختیار انجمنهای سراسر کشور قرار گرفت. تا سال ۱۳۷۵ هر ساله دولت به سازمان زندان ها کمک می کرد تا به خانواده زندانیان بدهد اما از سال ۷۵ قرار شد این کمک در اختیار کمیته امداد قرار گرفته تا از طریق این نهاد به خانواده زندانیان کمک شود که عملاً این اتفاق نیافتاد و خدمات بهتر نشد. البته از سال ۹۰ پس از امضای تفاهمنامه سرویس دهی از سوی کمیته امداد بهتر شد.

 

منبع: مهر

نظر شما