شناسهٔ خبر: 54878 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

رئیس سازمان مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش

از عدم افزایش شهریه تا رشد ۳۰ درصدی شهریه مدارس غیردولتی در مهر

مرضیه گرد رئیس سازمان مدارس غیردولتی با اشاره به الگوی تعیین شهریه مدارس غیردولتی گفت: بر اساس این الگو برخی از مدارس غیردولتی افزایش شهریه نداشته و برخی افزایش ۱۰ تا ۳۰ درصدی شهریه را شاهد هستند همچنین مدارس متخلف در حال شناسایی هستند.

به گزارش نماینده به نقل از تسنیم؛ مرضیه گرد امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه سازمان مدارس غیردولتی با رویکرد استفاده از کمک‌های مردمی و مشارکت آنها ایجاد شده است اظهار داشت: به استناد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، نقشه جامع علمی کشور و قانون تأسیس مدارس و مراکز غیردولتی در خدمت به جامعه بزرگ آموزش و پرورش هستیم.

وی افزود: یکی از سیاست‌های وزیر آموزش و پرورش توسعه مشارکت‌های مردمی است که بخشی از این مشارکت‌ها از طریق توسعه مدارس غیردولتی محقق می‌شود چرا که مدارس غیردولتی می‌توانند بخشی از تراکم دانش آموزی در مدارس دولتی را کاهش داده و پذیرای دانش آموزان باشند؛ با تأسیس مدارس غیردولتی شاهد بودیم که تعداد شیفت‌های مدارس دولتی کاهش یافت و هم اکنون در کشور مدارس دو شیفته داریم و از مدارس سه تا چهار شیفته خبری نیست. در حقیقت مدارس غیردولتی به کیفیت بخشی مدارس دولتی کمک می‌کنند.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی و خانواده با اشاره به اینکه برای بازماندگان از تحصیل نیز مدارس آموزش از راه دور ایجاد شده است گفت: هم اکنون در حال بازنگری و آسیب شناسی این مدارس هستیم همچنین مدارس هیات امنایی از طریق فعالیت اعضای هیئت امنا به آموزش دانش آموزان مشغول هستند.

گرد عنوان کرد: برنامه‌های ما در چند محور خلاصه می‌شود از جمله حمایت و کیفیت بخشی که تلاش می‌کنیم به تمام ابعاد شوراها و تصمیم‌سازی‌های آنها توجه کنیم و به سمت اجرای موفقیت آمیز تصمیمات شوراها حرکت کنیم. بخش دیگر از فعالیت های ما کیفیت بخشی به فعالیتهای آموزشی و پرورشی در مدارس غیر دولتی، هیئت امنایی و راه دور است.

** توانمندسازی معلمان مدارس غیردولتی

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی و خانواده با اشاره به اینکه به روز آوری و توانمندسازی معلمان مدارس غیر انتفاعی بخشی از فعالیت های ماست گفت: به ویژه در زمان‌هایی که کتاب‌های جدید التألیف داریم نیاز به دوره های ضمن خدمت برای توانمندسازی معلمان وجود دارد که امسال برای توانمندسازی معلمان برنامه جامعی را داریم.

وی در خصوص نظارت بر مدارس غیردولتی گفت: به دنبال تحقق دستورالعمل جامع نظارت هستیم به گونه‌ای که امسال شاهد حضور دقیق مسئولان ذی ربط برای نظارت بر مدارس غیردولتی خواهیم بود. همچنین امسال بخش‌هایی از قانون تأسیس مدارس غیردولتی که تاکنون اجرا نشده بود را به مرحله اجرا گذاشته و الگوی شهریه را تدوین کرده‌ایم. بخشنامه لازم در این زمینه صادر شده است که امیدواریم شاهد نتایج دقیق آن باشیم.

گرد در خصوص صدور مجوز برای تأسیس مدارس غیردولتی عنوان کرد: در این خصوص کمیته‌ای فعال است و سامانه‌ای به زودی راه اندازی می‌شود.

در ادامه این نشست رئیس سازمان مدارس غیردولتی در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص افزایش شهریه مدارس غیردولتی برای سال تحصیلی جدید گفت: الگوی شهریه به استناد قانون چند پارامتر دارد تا بتوانیم بگوییم که این مدرسه حق دارد که این رقم از شهریه را از خانواده‌ها دریافت کند.

** عدم افرایش شهریه در برخی مدارس غیردولتی

وی افزود: اگر مدرسه‌ای ادعا می‌کند که رقم شهریه آن ۱۸ تا ۲۰ میلیون است باید سند داشته باشد. الگوی تعیین شهریه چند پارامتر مشخص را نشان می‌دهد که می‌توان به میزان میانگین حق الزحمه معلمان، نرخ محل و مکان، ساعات مشخص تدریس اشاره کرد. بنابراین براساس الگوی جدید شهریه ممکن است در برخی از مدارس اصلا افزایش شهریه نداشته باشیم و در برخی از مدارس افزایش شهریه را شاهد باشیم.

** برنامه جامع نظارتی برای برخورد با مدارس متخلف

گرد با اشاره به اینکه شورای نظارت مناطق در استان ها موظفند بعد از ابلاغ شهریه موضوع را بررسی کنند، عنوان کرد: ما مطلع شدیم که چند مدرسه افزایش شهریه بیش از نرخ تعیین شده در الگوی شهریه را داشتند که بازرسان را مکلف کردیم این مدارس را ارزیابی کنند و اعلام شد که شهریه‌های اضافی که اخذ شده است  باید بازگردانده شود؛ امسال برنامه نظارتی دقیقی خواهیم داشت چرا که معتقدیم مردم حق دارند در برابر هزینه‌ ای که پرداخت می‌کنند بدانند چه فعالیت‌هایی قرار است در مدارس انجام شود.

** تلاش برای یکسان سازی حقوق معلمان مدارس غیردولتی

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی و خانواده با اشاره به اینکه در بخش پرداخت حقوق معلمان مدارس غیردولتی دستورالعمل‌هایی در حال تدوین است، افزود: در حال پیگیری این موضوع هستیم تا شاهد یکسان سازی حقوق معلمان مدارس غیرانتفاعی در کل کشور باشیم. همچنین براساس استانداردسازی و تعریف شاخص های یک مدرسه موفق و اعلام آن به مدارس از آنها می‌خواهیم تا کیفیت خود را ارتقا دهند و مدارسی که این کار را انجام ندهند با آنها برخورد می‌شود.

** تعیین ۷ سرفصل برای افزایش شهریه مدارس غیردولتی

در ادامه این نشست مجتبی زینی وند مدیرکل مدارس غیردولتی در خصوص الگوی تعیین شهریه تصریح کرد: براساس الگوی تعیین شهریه هزینه دریافت شده در مدارس غیر دولتی براساس محاسبه هزینه تمام شده فعالیت‌های آموزشی و پرورشی است. در سالهای گذشته شاهد بودیم که تمام مدارس بدون توجه به قابلیت‌ها و برنامه‌های کمی و کیفی درصدی به شهریه خود اضافه می‌کردند اما امسال براساس الگوی تعیین شهریه ۷ سرفصل مشخص شده است که براساس این سرفصل‌ها مدیرمدرسه اطلاعات را در سایت تعیین شده وارد می‌کند که مدیر مشارکت‌های مردمی هر منطقه اطلاعات را پردازش و صحت آن را بررسی می‌کند و پس از آن میزان افزایش شهریه مدرسه مشخص می‌شود.

وی افزود: تلاش کرده‌ایم تمام فعالیت‌ها مستند به اسنادی باشد که مدیران و موسسان مدارس ارائه کرده‌اند؛ انتظار داریم که مدارس غیردولتی افزایش شهریه از ۱۰ تا ۳۰ درصد داشته باشند و برخی از مدارس نیز ممکن است افزایش شهریه نداشته باشند به گونه‌ای که برخی از استان‌ها اعلام کرده اند که براساس الگوی جدید شهریه برخی از مدارس پایین آمده است. با توجه به اینکه الگوی تعیین شهریه برای سال اول است که اجرا می‌شود به مدارسی که براساس این الگو هیچ افزایش شهریه‌ای ندارند اجازه داده‌ایم با اجازه شورای نظارت استان‌ها تا ۱۰ درصد افزایش شهریه داشته باشند چرا که یکی از آیتم‌های افزایش شهریه تورم سالانه است.

زینی وند تصریح کرد: در سالهای قبل به بیمه معلمان اشاره‌ای نشده بود اما امسال بحث بیمه معلمان مدارس غیرانتفاعی را مدنظر داریم. در بحث امنیت شغلی معلمان مدارس غیرانتفاعی امسال در الگوی شهریه شاخصی برای بیمه و مزایای این مدارس در نظر گرفته شده است که اگر مدیران آن را رعایت نکند این کار تخلف است.

مدیرکل مدارس غیردولتی تصریح کرد: با رصدی که بازرسان ما انجام داده‌اند به جز تعداد معدودی از مدارس غیردولتی اکثر مدارس همکاری‌های لازم را انجام داده‌اند و هنوز شهریه خود را اعلام نکرده‌اند. اما بعضی از مدارس بدون توجه به الگوی شهریه میزان شهریه خود را تعیین و اعلام کرده‌اند که آنها را شناسایی و تذکرات لازم را می‌دهیم که در صورت تکرار تخلف به شورای عالی نظارت استان‌ها معرفی خواهند شد.

وی ادامه داد: الگوی شهریه در شهر تهران در حال پردازش اطلاعات است و هنوز شهریه مدرسه‌ای در شهر تهران اعلام نشده است و با مدارسی که بدون توجه به این دستورالعمل شهریه خود را اعلام کرده‌اند برخورد خواهیم کرد به گونه‌ای که دستورالعمل ویژه نظارت بر شهریه غیردولتی تهیه شده است و براین اساس مدارسی که شهریه ها را دریافت کرده‌اند شناسایی شده‌اند و گروه‌های بازرسی به این مدارس رفته و از مدیران تعهد گرفته‌اند تا شهریه‌های غیرقانونی اخذ شده را برگردانند. 

زینی وند با اشاره به اینکه هزینه سرویس و غذا جزو الگوی شهریه نیست گفت: دریافت هزینه‌هایی بابت سرویس و غذا در مدارس غیردولتی اجباری نیست و به توافق میان مدرسه و انجمن اولیا و مربیان بستگی دارد.

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۳-۰۴-۰۷ ۱۹:۴۹فاطمه 0 0

    با سلام عاجزانه خواهشمندم که برای حقوق معلمان غیر انتفاعی فکری کنید تا انشائ ا... وضعیت ما هم بهتر بشه. ممنونم از لطفتون
    
                                

نظر شما