شناسهٔ خبر: 54877 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ

کاهش نرخ ارز بدون نگرانی

به گزارش نماینده به نقل از اقتصاد آنلاین ؛ غلامرضا تاجگردون، دراین باره که بانک مرکزی ارز رسمی را ۲ هزار و ۵۵۰ تومان قیمت‌گذاری و به فروش رسانده است، گفت:‌ «بانک مرکزی می‌تواند متناسب با شرایط اقتصادی نرخ ارز را تعدیل کند و ما نگران کاهش نرخ نیستیم.»

نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی افزود: «اینکه بخشی از درآمدهای دولت به دلیل کاهش نرخ ارز محقق نمی‌شود، حرف درستی است؛ اما این کسری با افزایش میزان صادرات میعانات نفتی افزایش می‌یابد. از این رو کسری بودجه محسوس نخواهیم داشت.»

با گذشت دو ماه از سال جاری، بانک مرکزی ارز رسمی را حدود ۲ هزار و ۵۵۰ تومان قیمت‌گذاری و به فروش رسانده که ۱۰۰ تومان کمتر از رقم نرخ محاسباتی بودجه است. بر اساس محاسبات کارشناسان، میانگین روزانه فروش نفت و مشتقات نفتی معادل روزانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز تعیین و دریافت ۱۰۰ دلار در هر بشکه در نظر گرفته شده است.

با کسر سهم ۲۹ درصدی صندوق توسعه ملی، ۱۴.۵درصد سهم شرکت ملی نفت و ۲ درصد مناطق محروم، درآمد دولت از محل فروش نفت در این مدت ۴ میلیارد و ۸۸۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار بوده است. 

 بر این اساس فروش نفت با ارز دو هزار و ۶۵۰ تومانی، ۱۲ هزار و ۹۴۰ میلیارد تومان و با ارز ۲ هزار و ۵۵۰ تومانی که تاکنون توسط بانک مرکزی به فروش رسیده ۱۲ هزار و ۴۵۲ میلیارد تومان بوده است. به این ترتیب تاکنون از محل مابه‌التفاوت ۱۰۰ تومانی نرخ ارز ۴۸۸ میلیارد تومان کسری بودجه ایجاد شده است. البته این محاسبات با فرض فروش نفت معادل یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز است و درصورت تحقق نیافتن این رقم میزان کسری بودجه هم بیشتر می‌شود.

برچسب‌ها:

نظر شما