شناسهٔ خبر: 54826 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

نادران در اخطار قانون اساسی:

مسئولین وزارت صنعت در انتخابات شورای اصناف اعمال نفوذ می‌کنند

نادران نماینده مردم تهران با اشاره به انتخابات اتاق اصناف گفت: متأسفانه شاهد اعمال نفوذ مسئولین وزارت صنعت در این انتخابات هستیم و حتی برخی از مسئولین این اتاق را به وادار به استعفا کرده‌اند تا به عنوان کاندیدا مشارکت نکنند.

به گزارش نماینده به نقل از تسنیم؛ الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی پیش از پایان جلسه علنی صبح امروز پارلمان، طی اخطاری با استناد اصل ۴۰ قانون اساسی اظهار داشت: در آستانه انتخابات اتاق اصناف ایران هستیم و این اتاق تمام مجموعه افراد موجود در آن متعلق به بخش خصوصی هستند و خودشان تصمیم می‌گیرند که مدیریت اتاق چگونه باشد. بنابراین دخالت دولت در این انتخابات هم انحراف است و هم دولت را از نقش یک ناظر بی‌طرف خارج می‌کند.

وی ادامه داد: متأسفانه شاهدیم که اعمال نفوذی از سوی مسئولین وزارت صنعت، معدن و تجارت در این انتخابات صورت گرفته و برخی مسئولین این اتاق را وادار به استعفا کرده‌اند تا دیگر به عنوان کاندیدا مشارکت نکنند. این دخالتها خلاف قانون اصناف و قانون اساسی است.

این نماینده مجلس بر همین اساس تأکید کرد: طبیعی است که اگر وزارت صنعت، معدن و تجارت از این اقدام دست برندارد، حق نمایندگان برای طرح سوال از وزیر مربوطه و پیگیری این موضوع باقی است.

نادران بر همین اساس از حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس که ریاست صحن علنی را بر عهده داشت، خواست که توضیح دهد که آیا مقامات دولتی حق دخالت در انتخابات شورای خصوصی و اصناف و وادار کردن افراد به استعفا را دارند یا خیر.

حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول در پاسخ به این موضوع گفت: اساساً هویت شورای اصناف بر این است که اصناف به طور آزاد و بدون دخالتی، افراد مورد نظر خود را برای حضور در این عرصه انتخاب کنند بنابراین هر اقدامی که به این اصل آسیب بزند خلاف قانون و خلاف مصالح ملی و اقتصاد مقاومتی است.

وی بر همین اساس اظهار امیدواری کرد که مسئولین در این راستا قدم بردارند و شاهد گزارشاتی باشیم که حکایت از آزادی کامل اصناف برای تشکیل شورای اصناف باشند.

نظر شما