شناسهٔ خبر: 54769 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

متهم پرونده فساد بزرگ معاون نوبخت است

چرا باید یکی از متهمین این ماجرای ننگین، معاون ایشان باشد؟ لااقل این انتظار از آقای نوبخت است که اگر ایشان را به دستگاه های قضایی معرفی نمی کند، لااقل برای جلوگیری از بدنام شدن دولت اعتدال، نسبت به برکناری «حمید پورمحمدی گل سفید» اقدام کند.

به گزارش نماینده به نقل از صراط، یک سایت حامی دولت با انتقاد از فعالیت یکی از متهمان پرونده فساد بزرگ مالی به عنوان معاون نوبخت نوشت: مه‌آفرید امیرخسروی که با نام امیرمنصور آریا نیز شناخته می شد، در شهریور ۱۳۹۰ به اختلاس متهم شد و در سحرگاه روز شنبه، سوم خردادماه ۱۳۹۳ در محل زندان اوین اجرا شد. با این حال و در شرایطی که قوه قضاییه، در اقدامی مقتدرانه حکم وی را اجرا کرده ، هنوز برخی افراد با عناوین متفاوت در دستگاه های اجرایی مشغول به فعالیت هستند.

«انتخاب» با این مقدمه ادامه داد: در شرایطی که نام تعداد زیادی از مقامات ارشد دولت دهم و برخی نمایندگان مجلس در میان متهمان فساد سه هزار میلیاردی به چشم می خورد ، اما بسیاری از آنان در شغل سابق خود مشغول فعالیت هستند.

نام یکی از این افراد "حميد پورمحمد گل سفيدي"،‌ است. او قائم‌مقام سابق بانک مرکزي و از جمله مديران دولتي است که در جريان رسيدگي به پرونده تخلف بانکي ۳ هزار ميلياردي بازداشت و سپس با قيد وثيقه آزاد شد. 

وی در بحبوحه ی رسيدگي به اتهاماتش و در دي ماه سال ۹۱ با حکم معاون وقت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور (در دولت دهم) به عنوان معاون برنامه‌ريزي اين معاونت منصوب شد.

پورمحمدی که روابط نزدیکی با محمدرضا رحیمی معاون اول دولت دهم نیز داشت و حتی برخی منابع خبری، وی را نزدیک به جریان انحرافی و مهره این جریان در نهاد پولی و مالی کشور معرفی می کردند، تنها موفق به دریافت این پست نشد ، بلکه ظاهراً به پاس خدماتش، نشان درجه دو لیاقت و مدیریت را از دستان «رحیمی» دریافت کرد.
 
آخرین روزهای دولت دهم بود که تصمیم گرفته شد در سکوت خبری برای دلجویی از این متهم پرونده فساد بزرگ بانکی اینگونه تقدیر شود:
 
«هیئت وزیران در جلسه مورخ ۳۰/ ۴/ ۱۳۹۲ بنا به پیشنهاد وزرای عضو کمیسیون بررسی اعطای نشان‌های دولتی و به استناد ماده (۷) قانون تعیین حدود وظایف و اختیارات و مسئولیت‌های ریاست جمهوری - مصوب ۱۳۶۵ - تصویب کرد: نشان دولتی درجه دو خدمت به آقای محمد عباسی، درجه دو لیاقت و مدیریت به آقایان محمد جواد محمدی زاده و سید حمید پورمحمد گل سفیدی و درجه دو دانش به آقای فریدون عباسی اعطا می شود.»

معاونت برنامه ریزی پاسخ دهد!

پس از روی کار آمدن دولت یازدهم، نوبخت معاون برنامه ریزی رییس جمهور در اقدامی عجیب ، ضمن ابقای وی به عنوان «معاون برنامه زیزی» ، چند سمت مهم دیگر به پورمحمدی داده است.

پورمحمدی در حال حاضر با حفظ سمت، در پست های مختلفی چون «رابط دولت و بانک توسعه جهانی» و همچنین نماینده نوبخت در شورای گفت و گو مشغول فعالیت است.

این اتفاق در شرایطی به وقوع پیوسته که نوبخت از مجموعه فعالیت های پورمحمدی در دولت گذشته مطلع بوده و انتصابات وی به این سمت ها در همان ایام ، محافل خبری را دچار حیرت کرد. 

با اعدام مه آفرید - که صبح روز گذشته اتفاق افتاد - مطالبات جامعه برای برخورد با متهمان دیگر این پرونده شدت یافته و طبعاً آقای نوبخت باید در این مورد پاسخ دهند که در چنین شرایطی که مه آفرید به چوبه دار سپرده شده ، چرا باید یکی از متهمین این ماجرای ننگین، معاون ایشان باشد؟ لااقل این انتظار از آقای نوبخت است که اگر ایشان را به دستگاه های قضایی معرفی نمی کند، لااقل برای جلوگیری از بدنام شدن دولت اعتدال، نسبت به برکناری «حمید پورمحمدی گل سفید» اقدام کند.

آقای نوبخت! انصاف است؟!

پورمحمد گل سفيدي که در آبان سال ۱۳۹۰ بازداشت و پس از چند روز با وثیقه سنگین آزاد شد و بی سروصدا بانک مرکزی را ترک کرد اما آزادی وی و حضورش در جلسه کارگروه توسعه صنعت پتروشیمی به ریاست محمدرضا رحیمی جنجال آفرید؛ مسئولان دولتی او را مبرّا از اتهام‌های وارده دانستند و محمود احمدی‌نژاد به عنوان بالاترین مقام دولتی صریحاً از بازداشت وي انتقاد کرد و در همایش «تبیین طرح تحول نظام بانکی» گفت: "چرا انتقام از ملت می‌گیرید؟ آنها که رشوه داده و تخلف کرده‌اند و پشتیبانی نفوذی داشتند را دستگیر و محاکمه کنید، چرا قائم مقام بانک مرکزی را دستگیر کردید؟".

بر اساس اين گزارش؛‌ در خلال رسيدگي به فساد بزرگ مالي، وکيل معاون مالي شرکت آريا ضمن اعتراض به جاي خالي مسئولان بانک مرکزي در جلسه پنجم دادگاه عنوان کرد که اين انصاف نيست که در اين پرونده بسياري آقايان مانند مديران بانکها مقصر هستند و تنها کارکنان شرکت آريا محاکمه مي شوند، جاي مرکز نشينان و مديران بانک مرکزي خالي است.

در دوازدهمین جلسه دادگاه رسیدگی به این پرونده آقای خسروی تلویحاً به این موضوع اشاره کرد و گفت: «اگر مسوولانی که از من درخواست کمک کرده بودند خود را معرفی نکنند در جلسه بعد دادگاه نام این افراد و حتی مسببان فرار خاوری را فاش می‌کنم.»

متهم ردیف دوم این پرونده هم در آخرین جلسه دادگاه خواستار پاسخگویی مسوولان اقتصادی وقت شده و گفته بود: «وزیر اقتصاد اشتباه کرد بعد معذرت‌خواهی کرد، مدیر بانک صادرات با اتهاماتش هنوز آزاد است و سوال اینجاست من که اصلاً کاره‌ای نبودم چرا باید زندانی باشم. فرق من با آنها چیست؟» این ادعاها البته از طرف عناصر دولتی قویاً و به کرات تکذیب شد. حتی برخی عناصر دولتی همچون سید حمید پورمحمدی از اعضای ستاد مهدی کروبی و قائم مقام بانک مرکزی دستگیر شدند. وی از زمان وزارت صفدر حسینی و دانش جعفری معاونت وزارت اقتصاد را برعهده داشت.

همچنین امیرخسروی در دوازدهمین جلسه دادگاه گفته بود: فرض کنید که من را اعدام کردید. آیا مملکت اصلاح میشود؟ کسانی که پشت صحنه پنهان شده اند چه میشوند؟ این آقایان که در این پرونده همکاری داشته اند؟

نظر شما