شناسهٔ خبر: 54477 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

در اجلاس اتحادیه پایاپای آسیا و اقیانوسیه مطرح شد

سخنگوی دولت : امسال نرخ تورم به زیر ۲۰ درصد می رسد

به گزارش نماینده به نقل از ایسنا ؛ محدباقر نوبخت، سخنگوی دولت روز جمعه در اجلاس اتحادیه پایاپای آسیا و اقیانوسیه اظهار کرد: دولت برای کاهش تورم و رساندن آن به ۲۵ درصد و افزایش رشد اقتصادی به ۱.۵ درصد در سال جاری میلادی تلاش می‌کند اما بر اساس گزارش نهادهای مالی بین‌المللی، امسال نرخ رشد اقتصادی کشورمان به ۲.۸ درصد و نرخ تورم به زیر ۲۰ درصد خواهد رسید.

وی با اشاره به اختلالات بازار پول و ارز در کشور افزود: سیاست دولت، استقلال بانک مرکزی بدون دخالت سیاستمداران است و اگر چه آثار این سیاست در دراز مدت مشخص می شود اما آثار آن به صورت کاهش تورم و افزایش فعالیت های اقتصادی بروز کرده است.

نوبخت با بیان اینکه تحریم های ناعادلانه کشورهای بزرگ دنیا، دسترسی به منابع خارجی و حجم تجارت جمهوری اسلامی ایران با دنیا را تحت تاثیر قرار داه است، گفت: این تحریم ها موجب نوسانات ارزی ،کاهش فعالیت های اقتصادی ،اختلال در بازار کالا و خدمات ، رکود تورمی و افزایش قیمت ها شد.

سخنگوی دولت افزود: در هشت ماه نخست دولت تدبیر و امید، نرخ تورم از ۴۳ درصد به ۳۰ درصد و نرخ تورم نقطه به نقطه در ماه گذشته به ۱۷ درصد رسید که نشان‌دهنده بهبود شاخص های اقتصادی در جمهوری اسلامی ایران است.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور با بیان اینکه اتحادیه پایاپای آسیا با هدف توسعه همکاری‌های بازرگانی، گسترش همکاری‌های پولی و بانکی و ایجاد فرصت رشد اقتصادی برای اعضا تاسیس شده است، گفت: سود بردن از شرایط رقابتی منطقه ای به منظور تامین طرح های مالی با هزینه کمتر ،یافتن شرکای جدید و متکی نبودن به یک بازار خاص از مهمترین دستاوردهای این اتحادیه در سال‌های گذشته بود و موجب کاهش هزینه‌های معاملاتی و افزایش گردش سرمایه‌ها شده است.

نوبخت گفت: اگر چه حجم روابط اعضای اتحادیه در بلند مدت افزایش پیدا کرده اما در این سال‌ها روابط تجاری اعضای اتحادیه فراز و نشیب های بسیاری داشته و تحریم‌های ناعادلانه کشورمان حجم مبادلات ایران با اعضای اتحادیه را کاهش داده است.

وی افزود: در دولت تدبیر و امید روابط جمهوری اسلامی ایران با دنیا بهبود یافته و اعضای اتحادیه پایاپای آسیا نیز می توانند با استفاده از فرصت به دست آمده ، روابط تجاری و اقتصادی خود را با کشورمان سرعت ببخشند که این امر موجب رونق اقتصادی همه کشورهای عضو اتحادیه خواهد شد.

نظر شما