شناسهٔ خبر: 54099 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

بنزین پتروشیمی‌ها را تست نکردیم اما آلودگی آن معلوم است!

رئیس مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط‌ زیست علی‌رغم تاکید بر ادعای آلایندگی بنزین پتروشیمی می‌گوید تا کنون بنزین پتروشیمی و بنزین وارداتی را تست نکرده‌اند.

به گزارش نماینده به نقل از فارس، یوسف رشیدی یکی از مخالفان سرسخت بنزین پتروشیمی‌ها محسوب می‌شود و تا کنون مصاحبه‌های متعددی با ادبیات مشابه هم درباره آلایندگی بنزین پتروشیمی‌ها و سرطان‌زایی آنها داشته است. معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست وی را از شرکت کنترل کیفیت هوای تهران به سازمان محیط زیست آروده و به عنوان مدیر مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط‌زیست منصوب کرده است.

وی می‌گوید سازمان متبوعش تا کنون بنزین پتروشیمی یا بنزین توزیعی در کشور را تست نکرده‌اند اما از آلایندگی این بنزین‌ها اطمینان قطعی دارند.

رئیس مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط‌زیست محتویات مصاحبه با پایگاه اطلاع رسانی وزارت نفت را هم تکذیب کرد و گفت هرگز نگفته است بنزین وارداتی مطابق استاندارد یورو ۴ است.

وی همچنین پذیرفت که بر خلاف محتویات مصاحبه با فارس و شانا، بنزین وارداتی را تست نکرده‌اند و بر اساس مدارکی که وزارت نفت به آنها داده اعلام کرده‌اند بنزین وارداتی آلاینده نیست.

رشیدی تاکید کرد که بنزین پتروشیمی در تهران توزیع نشده و آلودگی هوای تهران ربطی به این بنزین نداشته است.

در ادامه بخشی از این مصاحبه را بخوانید:

 لطفا در این خصوص توضیح دهید که چرا برای بنزین وارداتی حساسیت وجود ندارد.

رشیدی: ما می‌گوییم بنزین وارداتی از پالایشگاه می‌آید اما بنزین پتروشیمی دارای آروماتیک بالا و مواد سرطان‌زا است. و علت مخالفت ما مشخص است.

در مصوبه جدید نگاه کنید یک بندی وجود دارد که سازمان محیط زیست مکلف است براساس آن هر ۳ ماه یکبار آنالیز سوخت را مورد بررسی قرار دهد. من به این نکته اعتقاد دارم که باید همه چیز شفاف باشد و اسپک آن را مشخص کنیم و در اختیار عموم قرار دهیم.

 چرا سازمان‌ محیط زیست متولی این کار نمی‌شود؟

رشیدی: ما درخواست می‌دهیم و ما نیز بر اساس برنامه‌ها عمل می‌کنیم و آنالیز کیفیت سوخت را نیز باید داشته باشیم و منتشر کنیم. باید این کار در بنزین وارداتی نیز صورت پذیرد و به اطلاع مردم هم برسد.

 یعنی از این به بعد به طور مجزا این اطلاعات در اختیار مردم قرار می‌گیرد؟

رشیدی: بله این کار را می‌کنیم و هر ۳ ماه یکبار اینکار انجام خواهیم داد و اولین سر رسید ما ۳ ماه آینده است.

 شما در نشست هم اندیشی سازمان صدا و سیما گفته‌اید به مدد حذف ارکان آلودگی هوا مانند بنزین هوای تهران پاک شده است.

رشیدی: بله.

 اما شما سال ۹۰ یک مصاحبه‌ای کرده‌اید با کافه سوال که در آنجا گفته‌اید در تهران تست‌های مختلف بنزین در جایگاه‌های مختلف اندازه‌گیر شده است و در نهایت به این نتیجه رسیده‌اید که بنزین مصرفی در این دوره آلودگی تهران از همان نوع بنزین پیشین بوده است.

رشیدی: بله. قطعا بنزین پتروشیمی‌ها در تهران نیامد. اما این موضوع که اخیرا گفتم برای کشور بود و برای تهران نیست. زیرا دوباره تاکید می کنم که بنزین پتروشیمی‌ اصلا به تهران نیامده است و بنزین تهران از ۲ پالایشگاه اراک و تهران تامین می‌شود اما این موضوع که در جلسه اخیر گفتم مربوط به عرضه بنزین پتروشیمی‌ها در کشور بوده است.

 شما در کدام نقاط کشور متوجه شدید آلودگی بنزین در پتروشیمی‌ها وجود دارد؟

رشیدی: ما در جاهای دیگر تست کردیم.

 کجاها تست کردید؟

رشیدی: تست نکردیم

حدس زدید؟

رشیدی: حدس نزدیم. اما خودمان می‌دانیم کجاست.

 آقای مهندس شفاف صحبت کنید آیا شما تست کردید؟

رشیدی: نه تست نکردیم. بر اساس اطلاعاتی که از وزارت نفت داریم این حرف‌ها گفته شد.

 پس شما خودتان تست نکردید؟

رشیدی: خیر. ولی معلوم است که کجا بنزین پتروشیمی پخش شده.

 

نظر شما