شناسهٔ خبر: 53969 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

عضو فراکسیون رهروان مجلس:

به نفع دولت‌ها نیست مجلس را با خود همراه کنند/ افزایش هماهنگی 2 فراکسیون اصولگرا

شریف حسینی سیدشریف حسینی گفت: آقای حدادعادل از روز دومی که به عنوان رئیس مجلس انتخاب نشد، هماهنگی خودش را با آقای لاریجانی داشت و در همه موارد همفکری می‌کرد، نوع مجلس و ریاست آن رفاقت و رقابت است

گروه پارلمانی خبرگزاری فارس- سیدشریف حسینی نماینده مردم اهواز و عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی است.

هنگامی که به گفت‌وگو با وی نشستیم، «انتخابات هیات رئیسه مجلس»، «وضعیت فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت»، «انتخابات آتی پارلمان»، «آینده بازار خودرو» از جمله محورهای سؤالاتمان بود اما وی در انتهای گفت‌وگو گفت که حوزه انتخابیه‌اش را فراموش نکنیم.

وی قبل از پرسش‌های ما هم از خوزستانی‌ها و دغدغه‌هایشان گفت، بعد هم کمی از علاقه‌ خود و مردم شهرش سخن به میان آورد...

گلایه‌هایی درباره قیمت خودرو داشت و وعده‌هایی برای پیگیری کاهش قیمت خودرو در پارلمان داد...

مشروح این گفت‌وگو از نظرتان می‌گذرد:

فارس: تحلیل شما از شرایط انتخابات هیأت رئیسه جدید مجلس چیست؟ آیا تاکنون گزینه‌های خاصی برای این انتخابات از سوی فراکسیون‌ها بخصوص فراکسیون اصولگرایان رهروان مشخص شده‌‌ است؟

حسینی: در مجلس ۲ فراکسیون وجود دارد؛ فراکسیون‌های اصولگرایان و رهروان ولایت که در اهداف یکی هستند اما با توجه به شرایط کاری، آنها در راه‌های رسیدن به این اهداف اختلاف سلیقه دارند.

در سال‌های اول و دوم فعالیت مجلس نهم آقای لاریجانی به عنوان رئیس مجلس انتخاب شد امسال نیز منتظریم ببینیم به جز آقای لاریجانی، کسی برای ریاست مجلس کاندیدا می‌شود یا نه که انتخاب رئیس مجلس شاه‌بیت اصلی بحث انتخابات هیأت رئیسه مجلس است؛ هر فراکسیونی در حال برنامه‌ریزی برای خودش است، در این زمینه که اعضای هیأت رئیسه مشخص باشند و هماهنگی در این باره انجام شود، این موضوع در مجمع عمومی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت انجام می‌شود؛ هر کسی که در توان خودش می‌بیند بهتر می‌تواند فعالیت کند، می‌تواند برای انتخابات هیأت رئیسه کاندیدا شود اما همه می‌دانند که رأی‌گیری در مجمع عمومی فراکسیون رهروان ولایت مشخص می‌کند که چه کسی در صحن علنی انتخاب خواهد شد.

فارس: گویا کاندیداتوری آقای لاریجانی برای ریاست مجلس قطعی است، آیا اعضای فراکسیون رهروان ولایت روی ایشان اجماع دارند؟

*اگر حدادعادل برای ریاست مجلس کاندیدا شود مطمئناً رأیی خواهد داشت

حسینی: اگر کاندیدای دیگری برای ریاست مجلس وجود نداشته باشد، مطمئناً انتخاب آقای لاریجانی به عنوان رئیس مجلس قطعی خواهد بود؛ فراکسیون رهروان ولایت کاندیدای دیگری جز آقای لاریجانی برای ریاست مجلس ندارد و اکثریت نمایندگان مجلس هم به نوعی نسبت به ابقای آقای لاریجانی در ریاست مجلس نظر مثبت دارند و اما در انتخابات نمی‌توانیم با ضرس قاطع سخن بگوییم که حتماً این اتفاق می‌افتد، چون شرایط انتخابات همیشه خاص است اما تا به امروز آقای حدادعادل اعلام کاندیداتوری نکرده است اما اگر کاندیدا هم شود مطمئناً در مجلس رأیی خواهد داشت.

فارس: آیا آقای حدادعادل با آقای لاریجانی توافق برای کاندیداتوری ریاست مجلس داشته‌اند؟

*نوع مجلس و ریاست آن رفاقت و رقابت است

حسینی: توافقی برای ریاست مجلس وجود نداشته است، آقای حدادعادل از روز دومی که به عنوان رئیس مجلس انتخاب نشد، هماهنگی خودش را با آقای لاریجانی داشت و در همه موارد همفکری می‌کرد، نوع مجلس و ریاست آن رفاقت و رقابت است و همه ما یک هدف داریم اینکه اگر ما امروز به عنوان رئیس مجلس انتخاب نشدیم یا به عنوان اعضای هیأت رئیسه انتخاب نشدیم، در نتیجه کمک نکنیم، اینطور نیست و همه ما در یک خانه ملتی قرار گرفتیم که مردم از ما انتظار خدمت دارند.

فارس: برای نواب هیأت رئیسه نیز گویا تاکنون رقیبی برای آقایان باهنر و ابوترابی مطرح نیستند؟

حسینی: در زمینه انتخابات نمی‌توانم پیش‌داوری کنم چه بسا کسی می‌خواهد کاندیدا شود، ولی هنوز اعلام نکرده است اما تا به امروز من خبری نشنیدم که کسی بخواهد برای نایب رئیسی مجلس کاندیدا شود.

بنده خبری از درون فراکسیون اصولگرایان ندارم که چه برنامه‌ریزی دارند و چه کاری می‌خواهند انجام دهند اما به صورت کلی گفتم از ریاست مجلس تا ناظران هیأت رئیسه هر کسی در توان خودش می‌بینند می‌تواند نامزد انتخابات هیأت رئیسه مجلس شود ولی تا به امروز نام دیگری در کنار آقایان ابوترابی و باهنر نشنیدم.

فارس: چقدر احتمال دارد فراکسیون‌های مجلس به کاندیداهای واحدی در انتخابات هیأت رئیسه دست یابند؟

*بعد از روی کار آمدن دولت روحانی هماهنگی ۲ فراکسیون بیشتر شده است

حسینی: بعد از برگزاری انتخابات هیأت رئیسه در سال دوم فعالیت مجلس نهم، بحث توافق و تعامل بین ۲ فراکسیون وجود داشت حتی بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم این موضوع شدت پیدا کرد که ۲ فراکسیون در کنار هم شرایطی را ایجاد کنند که بهترین خدمات را به مردم و نظام بدهیم.

این تعامل در شرایط انتخابات هیأت رئیسه پررنگ‌تر شده است، اما تا به امروز هیچ توافقی بین ۲ فراکسیون انجام نشده و نشست‌های خاصی هم برگزار نشده است؛ به نظرم اگر ۲ فراکسیون نه فقط برای انتخابات هیأت رئیسه بلکه باید برای سایر کارها در این کشور در کنار یکدیگر باشند. بعید می‌دانم ۲ فراکسیون برای انتخابات هیأت رئیسه به توافق برسند اما بعد از انتخابات هیأت رئیسه بحثی وجود دارد که ۲ فراکسیون بتوانند برای ۲ سال پایانی مجلس نهم و به منظور تعامل بهتر و نظارت بیشتر بر اعمال دولت، هماهنگ شوند.

فارس: بحث دیگر این روزهای مجلس تشکیل فراکسیون اعتدال است. موضوع یارگیری در فراکسیون اعتدال به خصوص از اعضای فراکسیون رهروان ولایت مدتی‌ست که مطرح شده است، آیا این موضوع راهبردی برای از اکثریت افتادن فراکسیون رهروان در آستانه انتخابات هیأت رئیسه است؟

حسینی: اضافه شدن یک فراکسیون به ۲ فراکسیون مجلس، چیزی را تغییر نمی‌دهد، فقط شاید عده‌ای از نمایندگان عضو فراکسیون رهروان یا اصولگرایان، در فراکسیون دیگری به نام "فراکسیون اعتدال" عضو شوند، اما همه مجموعاً نمایندگانی هستیم که هدف‌گذاری مشخصی داریم برای خدمت به نظام، مردم و کشور.

اینکه چه کسی عضو هیأت رئیسه مجلس شود و چه کسی در چه فراکسیونی عضو باشد به نظرم به سلایق خود نمایندگان بازمی‌گردد که چه هدف‌گذاری برای کارهای خودشان انجام دادند، تاکنون هیچ تقابلی تاکنون برای تشکیل فراکسیون جدید در مجلس اتفاق نیفتاده است و همه نمایندگان آزادند هر کدامشان در هر فراکسیونی که می‌خواهند عضو باشند اما تا به امروز فراکسیون رهروان ولایت از اکثریت نیفتاده است.

بعد از انتخاب آقای روحانی به عنوان رئیس‌جمهور طبیعتاً برخی از نمایندگان مجلس می‌خواهند به شرایطی که دولت برای تصویب لوایح پیشنهادی یا مطرح نشدن سؤالات و تذکرات نمایندگان نیاز دارد، کمک کنند، یا حتی استیضاح وزرا به نحوی مدیریت شده در مجلس پیش رود البته ناگفته نماند فراکسیون رهروان ولایت هم با نگاه کمک به دولت‌های آقای احمدی‌نژاد و آقای روحانی مسیر خودش را تاکنون طی کرده است، به نظرم تشکیل فراکسیون اعتدال خیلی شرایط خدمتی نمایندگان مجلس را تغییر نمی‌دهد؛ به صورت کلی وجود فراکسیون اعتدال برای کمک به دولت مناسب است تا برخی از شرایط به تعادل برسد.

فارس: آیا تشکیل چنین فراکسیونی در مجلس موجب نمی‌شود نمایندگان از وظیفه خود غافل شوند؟

حسینی: به نظرم برخی از نمایندگان در شرایطی به دولت کمک می‌کنند تا قوه مجریه پیشرفت و خدماتش را سرعت ببخشد.

ما سوگند یاد کردیم در جایی که تصور کنیم منافع کشورمان و مردم‌مان در خطر است، با دولت تقابل کنیم و در جایی که این خدمات، برای نظام و مردم خوب باشد، به او کمک کنیم، نمایندگان اگر نگرش دولت در اقدامی را خدمت به مردم ببینند، به دولت کمک می‌کنند در غیر این صورت حتماً با او مقابله خواهند کرد.

فارس: آقای حسینی خودتان برای انتخابات هیأت رئیسه کاندیدا می‌شوید؟

حسینی: بنده در فراکسیون رهروان ولایت کاندیدا می‌شوم و اگر اعضای فراکسیون رأی دهند، در صحن علنی اعلام کاندیداتوری می‌کنم.

فارس: ارزیابی شما از عملکرد هیأت رئیسه فعلی مجلس چیست؟

*عملکرد هیأت رئیسه در رأی نمایندگان تبلور پیدا می‌کند

حسینی: عملکرد هیأت رئیسه در رأی نمایندگان تبلور پیدا می‌کند و مشخص می‌شود که اعضا چه عملکردی داشتند.

فارس: گفته می‌شود هیأت رئیسه فعلی گاهی در راستای تعامل با دولت سؤالات نمایندگان از وزرا یا استیضاح وزرا را از دستور کار می‌کند، آیا این اقدام موجب نمی‌شود نمایندگان نتوانند به وظیفه نظارتی‌شان در حوزه نمایندگی‌شان عمل کنند؟ آیا توافق پنهانی در هیأت رئیسه بر سر این موضوع انجام شده است؟

*تلاش هیأت رئیسه برای از دستور خارج کردن سؤالات نمایندگان از وزرا صحت ندارد

حسینی: اینکه هیأت رئیسه در رابطه با مطرح شدن با نشدن سؤالات نمایندگان از وزرا تصمیم‌گیری کند، چنین چیزی وجود ندارد، مسئولیت هر کاری در هیأت رئیسه با یکی از اعضاست. اینکه هیأت رئیسه تلاش کند سؤالات نمایندگان از وزرا از دستور خارج شود تا دولت رضایت‌مندی داشته باشد، چنین چیزی نیست، ما سوگند یاد کردیم بر اساس قانون عمل کنیم. نمایندگان مجلس تریبون دارند و اگر چنین اتفاقی بیفتد، هیچ نماینده‌ای رعایت کسی را نخواهد کرد و آن را اعلام می‌کند چون حق قانونی اوست.

*تعداد سؤالات از وزرای دولت یازدهم به اندازه یا بیشتر از دولت احمدی‌نژاد بود

در قانون، تذکر، استیضاح، سؤال و تحقیق و تفحص، حق قانونی نمایندگان مجلس است؛ در دولت یازدهم تعداد سؤالات نمایندگان از وزرا اگر نگویم بیشتر، به اندازه سؤالات نمایندگان از وزرای دولت آقای احمدی‌نژاد بود، هیأت رئیسه در حد توان خود شرایطی ایجاد می‌کند که شأن و منزلت نمایندگان حفظ شود.

فارس: هیأت رئیسه در زمینه سؤالات نمایندگان از وزرا چه تدابیری اندیشیده است؟

حسینی: فراکسیون رهروان ولایت یکسری جلسات هماهنگی‌ با وزرا برگزار می‌کند چرا که وقتی وزرا در فراکسیون‌های مختلف حضور می‌یابند، می‌توانند به بسیاری از سؤالات نمایندگان پاسخ دهند و باید بدانیم اطلاعاتی که به وزیر از مناطق مختلف کشور از سوی نمایندگان مجلس می‌رسد، شفاف‌تر و واضح‌تر بیان می‌شود.

در هیأت رئیسه پیشنهاد شد که قبلاً از اینکه سؤال نمایندگان از وزرا در صحن علنی مطرح شود، یک نشست اولیه‌ای بین نماینده پرسشگر و وزیر مربوطه برگزار شود، چه بسا ممکن است بسیاری از توضیحاتی که نباید به صورت علنی مطرح شود، در آن جلسات خصوصی، وزیر بتوان با بیان آنها به نماینده پرسشگر، او را قانع کند.

فارس: توضیح دهید نوع مواجهه این مجلس با دولت جدید چگونه خواهد بود؟

*به نفع هیچ دولتی نیست که مجلس را با خود همراه کند

حسینی: به نفع هیچ دولتی نیست که مجلس را با خود همراه کند. در شوراها و حتی شورای اسلامی شهر و روستا داشتن یک نظم و سلیقه مشخص به نفع و در راستای خدمت به آن شهر نخواهد بود. باید تضارب آراء وجود داشته باشد. باید اختلافات وجود داشته باشد که بهترین نظر انتخاب شود.

*نه فقط آقای خاتمی و روحانی، بلکه آقای هاشمی‌رفسنجانی هم به همراه کردن مجلس با خودش بود

متأسفانه از گذشته همین‌طور بوده و دولت‌ها سعی کردند هر زمانی که روی کار آمدند با توجه به اختلاف ۲ ساله‌ای که بین انتخابات مجلس و انتخابات ریاست‌جمهوری وجود دارد، چنین کاری انجام دهند و این فقط به دولت آقای خاتمی و آقای روحانی برنمی‌گردد، آقای هاشمی‌رفسنجانی هم به دنبال این بود که مجلس را به نوعی با خودش همراه کند.

حتی آقای احمدی‌نژاد هم به دنبال این بود که مجلس را با خودش همراه کند در حالی که مجلس جایی است که علاوه بر قانونگذاری وظیفه نظارت بر عملکرد قوه مجریه را بر عهده دارد. اگر یک سلیقه و یک نگاه در مجلس وجود داشته باشد، شرایط به نوعی پیش می‌رود که هر اتفاق خوب یا بدی رخ دهد، تقابلی در برابر آن در مجلس اتفاق نمی‌افتد و نظارت به نوعی کمرنگ می‌شود.

اینکه هر دولتی بخواهد مجلس را با خودش همراه کند و یا افرادی را برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس معرفی کند، درست نیست و اگر این کار در حال انجام است، باید در چارچوب قانون باشد و خارج از قواعد و مقررات نباشد.

*استفاده از امکانات دولتی و جایگاه‌ها و رانت‌های خاص برای انتخابات مورد قبول هیچکس نیست

استفاده از امکانات دولتی و جایگاه‌ها و رانت‌های خاص و مواردی از این قبیل مورد قبول هیچکس نیست، مطمئناً قوه قضاییه باید در برابر تخلفات واکنش نشان داده و از آن جلوگیری کند.

مطمئن هستم دولت یازدهم مسیری را طی خواهد کرد که به دنبال این موضوعات نخواهد بود، امیدواریم در یک شرایط کاملاً سالم انتخابات مجلس هم برگزار شود، جمهوری اسلامی ایران الگوی بسیار خوبی در زمینه انتخابات برای جهان است. ما به صورت میانگین هر سال یک انتخابات داشتیم که در کشور برگزار شده است؛ در هیچ جای جهان اینگونه نیست که این تجربه را داشته باشند که در این سطح و شرایط، انتخابات برگزار کنند؛ ما نباید خودزنی و شرایطی ایجاد کنیم که دیگران فقط از بیرون به ما بخندند، ما در کنار هم می‌توانیم ظرفیت خوبی داشته باشیم.

فارس: تحلیل شما از انتخابات آینده مجلس چیست؟

حسینی: تا انتخابات مجلس آینده ۲ سال باقی مانده است و در این مدت ابراز کردن برخی از موضوعات به نوعی مسیر را منحرف می‌کند، در نتیجه این بحث‌ها و شایعات هنوز به صورت قاطعانه تأیید نشده‌اند و فقط در حد شایعه هستند اما در قانون شرایط انتخابات تعریف شده است و اگر هر کسی طبق قانون اساسی، شرایط لازم را داشته باشند و شورای نگهبان او را تأیید کند، می‌تواند در انتخابات شرکت کنند.

فارس: آیا آقای لاریجانی در مورد انتخابات آتی مجلس دهم تاکنون بحثی مطرح کرده است؟

حسینی: اصلاً، به هیچ‌وجه، حتی در جلسات خصوصی. به نظرم خیلی زود است ذهنمان را از الآن که ۲ سال به انتخابات مجلس دهم باقی مانده است، درگیر آن کنیم، ما ۲ سال فرصت برای خدمت‌رسانی داریم، وقتمان را نباید از هم‌اکنون صرف انتخابات مجلس کنیم، نگاه ما الآن نگاه خدمتی است، تا در کنار دولت شرایطی ایجاد کنیم که وضعیت معیشتی مردم اصلاح شود، افزایش قیمت‌ها متوقف شود، تورم کاهش پیدا کند، رکود اقتصادی از بین برود، اشتغال ایجاد شود، اینها مواردی است که باید به آن بپردازیم، اینکه چه کسی در آینده انتخاب می‌شود، قدری شرایط خدمتی را کمرنگ می‌کند.

فارس: اما موضوع انتخابات مجلس دهم در برخی رسانه‌ها داغ است...

حسینی: مطمئناً در جایی که ما اولویت کارمان را نشناسیم ضربه می‌خوریم، اولویت کار ما اقتصاد مقاومتی است و شرایطی باید ایجاد شود که اقتصاد مقاومتی در کشور ما نهادینه شود، بسیاری اقتصاد مقاومتی را ریاضت می‌دانند که اشتباه است، در اقتصاد مقاومتی به دنبال ایجاد یک اقتصاد جدید با رویکرد اسلامی هستیم، اولویت اول ما اقتصاد و فرهنگ است.

فارس: لایحه افزایش تعداد نمایندگان مجلس به ۳۱۰ نفر که دولت دهم تقدیم مجلس کرده بود، به کجا رسید؟ آیا با توجه به نزدیک بودن انتخابات مجلس دهم، ممکن است مجلس نهم بخواهد نسبت به تصویب این لایحه اقدام کند؟

حسینی: امروز در جایگاه نمایندگی وظیفه اصلی‌مان قانون‌گذاری با توجه به شرایط فعلی کشور است، در قانون به دولت اجازه داده شده که لایحه افزایش تعداد نمایندگان مجلس را تقدیم خانه ملت کند، یعنی دولت می‌تواند چنین لایحه‌ای را ارائه دهد؛ دولت دهم این لایحه را تقدیم مجلس کرد که چالش‌برانگیز بود، ولی با توجه به اتفاقاتی که ممکن بود در صحن علنی رخ دهد، از دستور خارج شد.

*احساس می‌شود دولت یازدهم تمایلی به ارائه لایحه افزایش تعداد نمایندگان مجلس ندارد

در حال حاضر احساس می‌کنیم خود دولت یازدهم هم خیلی تمایلی به ارائه لایحه افزایش تعداد نمایندگان مجلس به ۳۱۰ نفر ندارد، طبق قانون مجلس وقتی مجلس تغییر می‌کند، لوایحی که از دولت قبل ارائه شدند، باید مجدداً توسط دولت یا تأیید یا مسترد شوند، کمیسیون شوراها هم‌اکنون روی لایحه قبلی کار می‌کند تا زمانی که این لایحه توسط دولت یازدهم ارائه شد، کار کارشناسی روی انجام شده باشد، از آنجایی که ممکن است نظر دولت یازدهم در مورد حوزه‌های انتخابیه چیز دیگری باشد، لذا فعلاً لایحه قبلی در دستور کار مجلس نیست.

فارس: اگر اجازه می‌دهید به مباحث قانون‌گذاری قوه مقننه هم بپردازیم. در این زمینه گفته می‌شود مجلس زمان زیادی را برای قانون‌گذاری اختصاص می‌دهد، به شدت شاهد تغییر مداوم قوانین در کشور هستیم، آیا هیأت رئیسه مجلس تدبیری برای حل این مشکل در نظر ندارد؟

حسینی: نمایندگان مجلس افراد تلاشگر، زحمت‌کش و مظلومی هستند چون در حین عمل و قانون‌گذاری باید چند کار را انجام دهند، ما برای اینکه یک کاری در کشور انجام شود، باید درباره آن فرهنگ‌سازی کنیم، هنوز در کشور بسیاری از افراد فرق بین خدماتی که شورای شهر باید ارائه دهد و اقداماتی که نمایندگان مجلس باید انجام دهند را نمی‌دانند، مردم آسفالت جاده‌هایشان را هم از نمایندگان مجلس می‌خواهند و بسیاری از این موضوعات، آن هم زمانی که نمایندگان در صحن علنی در حال قانون‌گذاری برای آینده کشور هستند، در این شرایط بسیاری از نمایندگان مشغول پاسخگویی به تلفن‌های گوناگون هستند، قطع این تماس‌ها نیز منجر به خروج نماینده از مجلس آینده می‌شود، چون ارتباط با مردم قطع می‌شود.

ما برنامه داشتیم که یک روز از جلسات علنی را در هفته کم کنیم و به زمان جلسات کمیسیون‌ها اضافه کنیم اما دیدیم باید در ابتدا زمینه‌سازی دقیقی در این باره انجام شود، هیچ نماینده‌ای در حال استراحت نیست، اگر هم نماینده‌ای در صحن علنی حضور نداشته باشد و غیبت کند، از حقوق او کم می‌شود و نامش نیز به عنوان غایبان در صحن علنی مجلس قرائت می‌شود، در حالی که آن نماینده در جایی در وزارتخانه‌ای یا بیمارستانی و یا بخشی از این کشور، در حال انجام کاری برای ارباب رجوع خود است.

*چه نیازی است وقتی دستور کار نداریم حتماً طرح یا لایحه‌ای در دستور مجلس داشته باشیم/انتقاد از قوانین خاکستری

ما خیلی برای قانون‌گذاری زمان می‌گذاریم، چه نیازی است وقتی دستور کار نداریم، حتما طرح یا لایحه‌ای در دستور کار داشته باشیم که قانون مصوب کنیم، این همه قانون وقتی اجرا نمی‌شود به چه دردی می‌خورد؟! اینکه این همه قانون در زمان کم بدون کار کارشناسی مصوب کنیم و تبدیل به یک قانون خاکستری شود و فردی که در دولت نشسته تفسیر به رأی کند، آیا قانون خوبی برای این کشور خواهد بود؟

ما باید قانون شفاف، کامل و جامعی تدوین کنیم؛ ممکن است یک اتفاقی در کشور بیفتد که مجلس بخواهد درباره آن قانون‌گذاری کند در حالی که شاید با یک دستور رئیس‌جمهور، آن موضوع حل می‌شد، اما گاهی در این گونه موارد، مجلس طرح می‌دهد و زمان می‌گیرد و در نهایت نیز قانون را برای یک نفر به تصویب می‌رساند، زمان دادن به برخی از قوانین به نوعی گرفتن زمان از کار کارشناسی و تخصصی نمایندگان است، باید برنامه‌ریزی‌هایی در کشور انجام دهیم تا شرایطی ایجاد کنیم که وظایف نمایندگان برای مردم تبیین شود.

فارس: با توجه به افزایش مداوم قیمت خودرو در کشور، آیا یک بار برای همیشه نمی‌خواهید یک مکانیزم مشخصی را تعیین کنید که شاهد بروز مشکل در قیمت‌گذاری خودرو نباشیم؟

حسینی: باید در این زمینه در ابتدا به این پرسش پاسخ داده شود که آیا خودروسازی‌های ما دولتی هستند، شبه‌دولتی هستند یا خصوصی هستند؟ ۴۰ سال است در کشور ایران صنعت خودروسازی فعالیت می‌کند، ۱۰ سال قبل از پیروزی انقلاب ما یک مونتاژگر بودیم یک سرهم‌بند که یک ماشین به نام پیکان را تحویل مردم می‌دادیم اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ما می‌خواستیم در خودرو حرفی برای گفتن داشته باشیم، در استارت ۱۰ سال پس از پیروزی انقلاب، جنگ تحمیلی پیش آمد و نتوانستیم آن کاری که باید و شاید است، را انجام دهیم اما در ۲۰ سال اخیر در زمینه ساخت خودرو آن هم به تعداد بالا، حرفی برای گفتن داشتیم.

ما خودرو ملی ساختیم، ولی باید پرسید تا چه زمانی باید دست تولیدکنندگان خودرو را بگیریم، این زمان را چه کسی مشخص می‌کند؟ تا کی باید به این خودروسازان کمک کنیم؟ کمکی که از آن طرف هیچ نفعی برای مصرف‌کنندگان ندارد، در شرایطی هستیم که عوارض واردات خودرو زیاد است، اما آیا این عوارض بالای واردات خودرو -که کمکی به خودروسازان داخلی است و مصرف‌کنندگان هم محکوم به خرید هستند- باعث شده که خودروساز به سمت افزایش کیفیت خودروی تولیدی خود پیش برود؟

آیا جلوی این تصادفات و مشکلات خودروهای داخلی گرفته شده است؟ وقتی رانندگان پس از تصادف فوت می‌کنند، پس از بررسی‌های اولیه می‌گوییم به دلیل خواب‌آلودگی راننده، سرعت بالا، انحراف به چپ راننده، انحراف به راست راننده و همواره کسی که فوت شده مقصر است، هیچ‌وقت شرایط وسیله نقلیه و حتی شرایط جاده‌ای کشور را مقصر نمی‌دانیم، اما اگر به قیمت‌ها نگاهی کنیم متوجه می‌شویم منحنی رشد قیمت‌ها تا چند سال قبل ثابت بود، قیمت‌ها در کشور افزایش پیدا می‌کرد، اما قیمت خودرو نرخ ثابتی داشت، منحنی رشد قیمت خودرو نسبت به منحنی رشد سایر قیمت‌ها، پایین‌تر بود و هیچ وقت با تورم هم افزایش نمی‌یافت، تا اینکه قیمت دلار افزایش یافت.

*اگر خودرو ملی است چرا قیمت دلار روی نرخ آن تأثیر می‌گذارد؟!

اگر خودرو ما ملی است و همه تولیدات در داخل کشور انجام می‌شود، چرا قیمت دلار باید روی قیمت خودرو تأثیر بگذارد؟! این امور نشان‌دهنده آن است که برخی از خودروسازان قراردادهایی با برخی از افراد به نام داخلی بستند اما این افراد در داخل کشور تولید نمی‌کنند بلکه از خارج وارد می‌کنند و به اسم داخلی به خودروسازان تحویل می‌دهند، بنده قطعاتی را در انباری در اطراف تهران دیدم که روی آن قطعات «MADE IN IRAN» حک شده بود، مارک آن شرکت خاص هم روی آن قطعه بود، اما از چین وارد شده بود، وقتی نرخ دلار افزایش یافت، دیدند قیمت خودرو خود به خود افزایش یافت، ما تا به امروز تولیدکننده خوبی نبودیم بلکه واسطه خوبی بودیم که خوب پول به جیب‌مان گذاشتیم، مصرف‌کننده هم فقط باید پول پرداخت می‌کرد و ما او را محکوم به خرید کردیم، چون رقابتی وجود ندارد، همین ۲ خودروساز در کشور بود، هر دولتی هم که می‌آید ما حس نمی‌کنیم که انگیزه‌ای برای حل این مشکل داشته باشد.

*وزیر صنعت در تعیین قیمت خودرو هیچ‌کاره است

چطور می‌شود وزیر یک کشور شب اعلام کند افزایش قیمت در خودرو اتفاق نمی‌افتد ولی فردای آن روز قیمت خودرو افزایش یابد؟ یا وزیر خبر ندارد یا وزیر در این موضوع هیچ‌کاره است که من دومین احتمال را قبول دارم و وزیر هیچ‌کاره است، شورای رقابت و قیمت‌گذاری می‌گوید وزارتخانه در قیمت خودرو هیچ دخالتی ندارد و ما قیمت تعیین می‌کنیم، این شورا هم ۹ ماه است که قیمت‌ها را بررسی می‌کند و قیمت خودرو همین‌طور افزایش می‌یابد و من نمی‌دانم این شورا چه چیزی را بررسی می‌کند.

فارس: مجلس نمی‌خواهد به عنوان دستگاه نظارتی به موضوع افزایش قیمت خودرو ورود کند؟

حسینی: کمیته صنعت مجلس به موضوع افزایش قیمت خودرو ورود و کار خود را آغاز کرده، شرایطی که هم‌اکنون وجود دارد، شرایط خوبی نیست، ما به دنبال کاهش قیمت خودرو هستیم چون قیمت‌ها واقعی نیستند.

فارس: از زمانی که در اختیار ما قرار دادید تشکر می‌کنیم.

حسینی: من هم از شما سپاسگزارم.

برچسب‌ها:

نظر شما