شناسهٔ خبر: 53876 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ

شوک بلیط های یکساله بر قامت ترافیک تهران!

بازگشت بلیطهای یک ساله مترو و اتوبوس خبری بود که اغلب تهرانی های استفاده کننده از ناوگان حمل و نقل عمومی را خوشحال کرد اما این خوشحالی چندان به طول نینجامید.

به گزارش نماینده به نقل از تهران پرس؛ بازگشت بليطهاي يك ساله مترو و اتوبوس خبري بود كه اغلب تهراني هاي استفاده كننده از ناوگان حمل و نقل عمومي را خوشحال كرد اما اين خوشحالي چندان به طول نينجاميد چراكه كارت بليطهاي يكساله هم گران و علاوه بر مدت دار بودن داراي سقف استفاده هستند. خلاصه اينكه گرفتن كارت بليط يكساله به دردسر ثبت نام اينترنتي و اسكن مداركي همچون كارت ملي و عكس نمي ارزد.

بليط الكترونيك يا كارت بليطهاي مدت دار طرح تازه اي بود كه هم هزينه هاي ناشي از چاپ بليط و دردسر همراه داشتن پول خرد را كاهش مي داد و هم هزينه افرادي را كه از اين امكان تازه استفاده مي كردند. به همين خاطر هم بود كه فراگير شد. اما سال گذشته به يك باره كارت بليط هاي يك ساله از سيستم حمل و نقل عمومي حذف شد. مردم كه از اين ساختار و عملكرد شهرداري كاملا راضي بودند پيگير ماجرا شدند. سرانجام بازگشت بلیت‌های یکساله مترو و اتوبوس به سیستم حمل و نقل عمومی در شورای شهر تهران تصویب شد اما اين بار شرايط استفاده و خريد اين كارتها همچون گذشته به صرفه نيست .

بليطهايي كه اصلا نمي ارزد

بلیت‌های سالانه اعتباری برای خطوط مترو با رقم ۸۰ هزار تومان با سقف ۱۲۰ هزار تومان استفاده،بلیت سالانه اعتباری برای حوزه اتوبوسرانی ۸۰ هزار تومان با سقف استفاده ۱۲۰ هزار تومان و کارت مشترک مترو اتوبوس نیز با رقم ۱۲۰ هزار تومان با سقف ۱۵۰ هزارتومان استفاده تصویب شده است ضمن آنكه برای صدور این کارت‌ها مبالغی از شهروندان دریافت می‌شود که هنگام استرداد کارت می‌توانند آن را دریافت کنند. در نظر گرفتن چنين مبالغي براي كارت بليط در حالي است كه سال گذشته كارتهاي يك ساله ۵۰ هزار تومان و بدون سسقف مالي بودند و اصولا در نظر گرفتن سقف مالي و زماني در كنار هم چندان منطقي به نظر نمي رسد. علاوه بر اين در حالي كه تاكنون از دارندگان كارتهاي منزلت بابت صدور كارت بليط هاي مترو و اتوبوس هزينه اي دريافت نميشد امسال حتي از اين گروه از سالمندان هم هزينه ۲۰ هزار تومان دريافت مي شود. بر تمام اين نكات بايد اين را هم اضافه كرد كه نحوه محاسبه در اين كارت بليطها مشخص نيست و اين مسائل مردم بويژه اقشار كم درآمد و دانشجويان و دانش آموزان را دچار چالش جدي كرده است.

بليطهاي يك ساله حداقل ۵۸۴ هزار تومان

 با يك حساب سرانگشتي در مي يابيم كه اگر به طور متوسط با دو خط اتوبوس به محل كار يا دانشگاه يا مقصد خود برسيد و با دو خط مترو يا اتوبوس هم برگرديد حداقل ۲ هزار تومان در روز هزينه آن مي شود و با احجتساب سقف ۱۵۰ هزار توماني كارتهاي ۱۲۰ هزارتوماني دو منظوره شما با تهيه كارت يك ساله مترو حدود ۷۵ روز مي توانيد از آن استفاده كنيد و براي يك سال بايد چيزي حدود ۵۸۴ هزار تومان هزينه بپردازيد نه ۱۲۰ هزار تومان.

اميد جوان دانشجويي است كه در گفتگو با تهرانپرس تاكيد مي كند:‌ خوب بود شهرداري و شوراي شهر لااقل براي ما دانشجوها فكري مي كردند. كرايه مترو اتوبوس براي ما كه درآمدي نداريم خيلي زياد است. خانم الف هم كه يك كارمند است و حداقل حقوق را  ميگيرد تعرفه هاي مصوب شوراي شهر را غير منصفانه مي داند و تصريح ميكند:‌ وقتي آلودگي هواي تهران يك معضل جدي است دولت و شهرداري اگر حمل و نقل عمومي را رايگان كند هم باز هزينه كمتري دارد ولي با اين قيمتها از خودروي شخصي استفاده كنيم به صرفه تر است.

با تمام اينها به نظرنمي رسد استقبال از كارتهاي يك ساله اتوبوس و مترو همچون گذشته باشد و با عنايت به وظيفه شهرداري براي كاهش بار ترافيكي و آلودگي هواي تهران آيا اين روند و اين قيمتها عادلانه است ؟

برچسب‌ها:

نظر شما