شناسهٔ خبر: 53437 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

حدادعادل: افق‌های نوینی پیش روی یادگیری زبان فارسی قرار دارد

حدادعادل 1 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تاثیر پیروزی انقلاب اسلامی در توسعه آموزش یادگیری زبان و ادبیات فارسی تصریح کرد: امروز در عرصه بین‌المللی اقتضاءات تازه‌ای برای یادگیری زبان فارسی پدید آمده است.

به گزارش نماینده به نقل از ایسنا،غلامعلی حدادعادل که صبح امروز در مراسم افتتاحیه مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان در دانشگاه فردوسی مشهد حضور یافته بود، تصریح کرد: خراسان بزرگ اقلیمی فرهنگی است که درخت پرشاخ و برگ زبان و ادب فارسی در آن رویده، بالیده و از دیرباز تاکنون بزرگان نام‌آور را در خود پرورش داده است.

 

وی ادامه داد: این مساله به دانشگاه فردوسی مشهد در کنار سایر خدماتی که در حوزه ادبیات و زبان فارسی ارایه می‌کند، جایگاه ممتازی بخشیده، همچنین وجود مرقد حضرت رضا(ع) و ایجاد بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی سبب رشد فعالیت‌های فرهنگی در استان خراسان و دانشگاه فردوسی مشهد شده است.

 

حدادعادل با بیان اینکه وظیفه امروز ما در توسعه زبان و ادب فارسی از گذشته سنگین‌تر شده است، تصریح کرد: گشوده شدن راه جمهوری اسلامی با آسیای میانه و تجدید پیوند کهن با کشورهای این حوزه و همچنین تحولات کشورهایی مانند افغانستان، سوریه و لبنان زمینه را برای گسترش زبان و ادب فارسی فراهم کرده است.

 

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در حال حاضر جمهوری اسلامی مصمم به پاسداری از زبان و ادبیات فارسی است و مقام معظم رهبری نیز تاکیدات زیادی در این زمینه داشته و تصریح کرده‌اند که از هر فرصتی برای تقویت زبان فارسی استفاده شود.

 

حدادعادل با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در خصوص لزوم توسعه فرهنگی و صنعتی کشور خاطر نشان کرد: کشور ما باید به جایی برسد که سایر کشورها برای دست‌یابی به پیشرفت ناچار به فراگیری زبان فارسی باشند.

 

وی با اشاره به تاسیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی اظهار کرد: همچنین یکی دیگر از اقداماتی که در سالهای اخیر برای آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان صورت گرفته تاسیس بنیاد سعدی است، این بنیاد با ریاست رئیس جمهوری تاسیس شده و باید از حیث جایگاه حکومتی در کشور منزلتی بالاتر از فرهنگستان زبان وادب فارسی پیدا کند.

 

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به گذشت یک سال از فعالیت بنیاد سعدی یادآور شد: این بنیاد از هر نوع تلاش علمی و منطقی برای آموزش زبان فارسی استقبال می‌کند که تاسیس مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان در دانشگاه فردوسی نیز یکی از اقداماتی است که در این راستا قرار دارد.

 

وی تاکید کرد: باید همه برای توسعه زبان و ادب فارسی وحدت و اشتراک نظر داشته باشیم و به این وظیفه خطیر اهتمام کنیم.

 

حدادعادل در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه زبان فارسی از لحاظ لفظ و معنا جذابیت‌های زیادی دارد، اظهار کرد: این زبان به گواهی تاریخ و به برکت نیرویی که در آن نهفته، روزگاری عالم‌گیر بود، امروز نیز افق‌های تازه‌ای برای آموزش زبان فارسی در جهان پیدا شده است.

 

عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید ظرفیت‌های جهان را برای آموختن زبان فارسی بدانیم و بشناسیم، گفت: این که گفته می‌شود امروز در کشوری مانند لبنان ۱۷ هزار آموزنده زبان فارسی مشغول به تحصیل هستند، کم مسئله‌ای نیست و نشان دهنده افق‌های نوینی است که پیش روی زبان و ادب فارسی گشوده شده است.

 

حدادعادل همچنین با اشاره به رویکرد بین‌المللی آموزش زبان فارسی اظهار کرد: در حال حاضر نوعی دیپلماسی با نام دیپلماسی عمومی در جهان قدرت گرفته که یکی از ابزارهای کارآمد در این نوع دیپلماسی زبان فارسی است.

 

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به بزرگداشت مقام فردوسی اظهار کرد: دو هفته پیش در تهران طی مراسمی از چاپ جدید شاهنامه طهماسبی رونمایی شد که اثری بسیار نفیس از دوره صفوی است.

 

وی با اشاره به اهمیت تاریخی و فرهنگی این اثر تاکید کرد: این شاهنامه به وسیله شاه طهماسب به سلطان سلیم عثمانی تقدیم شد که توجه به روح حماسی شاهنامه برای دست‌یابی به اهداف ملی و میهنی پادشاه صفوی را نشان می‌دهد.

 

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه فردوسی وجدان تاریخی ملت ایران را با خود همراه داشته و آن را تقویت کرده است، تاکید کرد: پادشاهان صفوی این را دریافتند که اسلام و زبان ادبیات فارسی دو مقوله‌ای است که همبستگی ملی را در ایرانیان افزایش می‌دهد.

 

حدادعادل با ابراز تاسف از مفقود شدن بخش‌هایی از این کتاب در دوره‌های اخیر اظهار کرد: خوشبختانه این کتاب توسط دکتر حبیبی، عضو سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی به ایران آورده شد که ۱۱۸ نقاشی و صحنه از آن را در بردارد.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: شاهنامه طهماسبی نکات زیادی در حوزه تاریخ و فرهنگ ایرانی را در خود جای داده و می‌توان در آن با آداب و رسوم و فرهنگ زندگی مردم ایران در دوره‌های گذشته آشنا شد.

نظر شما