شناسهٔ خبر: 52900 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

تشکیل جبهه مقابله با زیاده‌خواهی آمریکا با انتقال تجارب ایران به روسیه/ گزارش وزارت خارجه به کمیسیون امنیت ملی

به گزارش نماینده علاءالدین بروجردی نماینده مردم بروجرد با اشاره به درخواست روسیه از ایران برای پشت سر گذاشتن تحریم‌های غرب، به خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، گفت: بهره‌گیری آمریکا و کشورهای اتحادیه اروپا از اهرم تحریم نوعی سوءاستفاده قدرت بوده و نشان ضعف آنهاست.

 

وی افزود: کشورهای غربی وقتی در عرصه مسائل سیاسی- بین‌المللی احساس ناتوانی می‌کنند لذا به اهرم تحریم متوسل می‌شوند که این یک موضوع منفی است.

 

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: تجربه سه دهه گذشته جمهوری اسلامی ایران نشان داده است که می‌توان تحریم را به خوبی مدیریت و تبدیل به یک فرصت کرد.

 

وی خاطرنشان کرد: هنر جمهوری اسلامی در سه دهه گذشته در مورد تحریم‌های تحمیلی از سوی غرب تبدیل این تهدید به فرصت است به طوری که بسیاری از استعدادهای دانشمندان و جوانان ایرانی در همین برهه شکوفا شد.

 

بروجردی ادامه داد: باتوجه به همکاری‌های خوب جمهوری اسلامی ایران و روسیه در عرصه‌های مختلف - که در مسئله سوریه به اوج رسید - در تحریم‌های جدید علیه روسیه نیز تجربه‌های ایران می‌تواند به روسیه منتقل و زمینه همکاری‌های جدیدی بین دو کشور ایجاد کند بنابراین باید از این فرصت استفاده کرد تا جبهه مقابله با زیاده‌خواهی‌های آمریکا تقویت شود که این یک فرصت ارزشمند برای جمهوری اسلامی ایران است تا در این زمینه با روسیه همکاری‌هاتقویت شود.

 

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: همه کشورهایی که از استقلال برخوردار هستند و در مقابل زیاده‌خواهی‌های غرب ایستادگی دارند می‌توانند جبهه جدیدی را در مقابل آمریکا تشکیل دهند ودر نهایت این موضوع می‌تواند به یک جبهه جدیدی سیاسی در عرصه بین‌المللی علیه آمریکا منتهی شود.

 

وی با اشاره به نحوه همکاری ایران و روسیه دراین زمینه گفت: معتقدم متخصصین طرفین می‌توانند در این رابطه مذاکرات لازم را درجهت راه‌حل‌‌ها انجام دهند.

 

بروجردی با اشاره به  موضع کمیسیون در این رابطه  گفت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس این تحول را یک فرصت می‌داند که باید روابط خودمان را با روسیه تقویت کنیم.

 

نماینده بروجرد در پایان گفت: گزارشی از وزارت امور خارجه دراین رابطه خواهیم خواست.

به گزارش سرویس بین‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه خبری "واشنگتن فری‌بیکن" گزارش داد؛ یک مقام روسی بلندپایه روز چهارشنبه - هفته گذشته - با سفیر ایران در مسکو نشستی را برگزار کرده است که در آن راه‌های مقابله دولت روسیه با تحریم‌های اعمال شده علیه مقامات و شماری از شرکت‌های این کشور بررسی شده است.

به گفته این پایگاه خبری، "آلکسی موسیف" وزیر دارایی روسیه در دیدار با مهدی سنایی سفیر ایران در مسکو خواستار آموزش دادن این کشور توسط ایران برای دور زدن تحریم‌های آمریکا شده است.

بر اساس این گزارش وزیر دارایی روسیه از تهران خواسته است تا تجارب خود را در مقابله با تحریم‌های آمریکا در اختیار روسیه قرار دهد.

این پایگاه خبری افزود: این نشست نشانه آن است که روسیه واقعا از تحریم‌های آمریکا علیه مقامات ارشد روسیه و برخی شرکت‌ها احساس نگرانی کرده است.

این گزارش می‌افزاید: موسیف گفته است که روسیه آمادگی دارد تا از تجربه ایران برای مقابله با تحریم‌های غرب استفاده کند.

همچنین "حسن هانی‌زاده" در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، با اشاره به درخواست روسیه از ایران برای پشت سر گذاشتن تحریم‌ها، اظهار کرد: با توجه به عضویت روسیه در ۵+۱ این کشور همکاری‌های مناسبی را با ایران داشته است.

وی ادامه داد: شرایط به وجود آمده و تحریم‌هایی که اتحادیه اروپا و آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران و روسیه اعمال کرده‌اند شرایط مشابهی را برای این دو کشور فراهم کرده است.

این کارشناس سیاست خارجی تاکید کرد: ایران و روسیه باید جبهه مشترکی را در قبال تحریم‌های غرب اتخاذ کنند.

هانی‌زاده در پایان خاطرنشان کرد: پیشنهاد روسیه پیشنهادی قابل برسی است و می‌تواند مورد توجه مقامات جمهوری اسلامی ایران قرار بگیرد.

نظر شما